zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Az amerikai Guitar World zenei szakportál újságírói összeállították minden idők 50 legjobb gitáreffekt pedáljának listáját.

 

effekts.jpg

 

 

 

 

Ahogy korábban írtuk, most az év végén a nemzetközi szaksajtó különféle értékeléseket, összegzéseket készít. Folytatva az ezekből történő szemezgetést, az effekt pedálok jönnek. Az amerikai Guitar World zenei szakportál újságírói összeállították minden idők 50 legsikeresebb, legjobb gitáreffekt pedáljának listáját, és persze rangsorolták is őket.

 

Hogy mi alapján? Szerintük ez nem volt nehéz feladat, mert amúgy is sok effekt megfordul náluk és folyamatosan kérdezik a gitárosokat, hogy melyikről milyen tapasztalataik vannak stúdióban, vagy színpadon történő használat során. Bizonyos effektek azért kerültek a listára, mert a maguk kategóriájában elsőként jelentek meg a piacon. A népszerűség is fontos szempont volt, bár szándékosan mellőztek néhány „top selling” modellt, amely valamely régi effekt új kiadásaként jelent meg, és a „butik klónok” is kimaradtak a reális eredmény érdekében.

 

Mi most csak az első három helyezettet ismertetjük, de akit érdekel, az írásunk végén található linkre kattintva megtalálja mind az ötvenet.

 

 

 

1.IBANEZ TS9 TUBE SCREAMER

 

Eredetileg 1982 és 1985 között gyártották, majd a 90-es években újra gyártani kezdték. A TS9 Tube Screamer a legnépszerűbb overdrive pedál. Hagyományosabb ízlésűek lehet, hogy elődjét, az Ibanez TS808-at preferálnák, de rock, punk, metal, blues, funk és R&B gitárosok egyetértenek abban, hogy a TS9 hangja messze jobb a 808-énál. Stevie Ray Vaughan is TS9-et használt.

 

 

Ibanez-TS9-Tube-Screamer_400.jpg

 

 

 

 

2. DUNLOP CRY BABY WAH

 

A Cry Baby Wah története a 60-as évekre nyúlik vissza, ekkor a Thomas Organ Company gyártotta ezeket a pedálokat és egyben a VOX termékeit is forgalmazta Amerikában. Jim Dunlop 1983-ban kezdett Cry Baby pedálokat készíteni, amikor a Thomas Organ Company visszavonult az üzlettől. A Cry Baby Wah pedál hamarosan az egyik legjobban eladható effekt pedál lett. A dizájn változott, de az érzelemdús, énekszerű Cry Baby hang soha nem ment ki a divatból. Ezt a pedált hallhatjuk a Guns N’ Roses, “Sweet Child O’ Mine” című dalában is.

 

 

 

 

cb_550.jpg

 

 




 

 

3.DIGITECH WH-1 WHAMMY

 

A DigiTech Whammy volt az első effekt pedál, amely lehetővé tette a gitárosok számára, hogy játék közben folyamatosan változtassák a hangmagasságot. Ez a szellemes eszköz szinte már maga is egy hangszer volt. Két oktávot tudott lefelé és felfelé váltani, de más hangközök is beállíthatóak voltak rajta. Az eredeti hang és az effektezett hang aránya is keverhető volt rajta. Sok kísérletező kedvű zenész, zenekar használta, mint pl. Tom Morello, The Edge, Dimebag Darrell, Trey Anastasio, Matthew Bellamy.

 

 

1600-Whammy550.jpg

 

 

 

Az 50 gitáreffekt itt megtalálható.