zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Ilyen titkolózást, mint amit a Tyros generáció legújabb modelljét övezte, még sosem tapasztaltam. A netes fórumok találgatásokkal, reményekkel voltak tele.

 

 

 

Yamaha Tyros 5 szembol_700.jpg

 

 

 

Ilyen titkolózást, mint amit a Tyros generáció legújabb modelljét övezte, hangszerrel kapcsolatban még sosem tapasztaltam. A netes fórumok találgatásokkal, reményekkel voltak tele. Voltak profi zenészek és amatőrök is, akik különböző fotókat töltöttek fel, amelyeknek semmi köze nem volt a Tyros 5-höz, mégis a „gugli” kidobta. A cég nagyon vigyázott, hogy kellőképpen izgatottak legyünk így Karácsony környékén. Semmi sem tudott kiszivárogni, mielőtt a hivatalos internetes megjelenés engedte volna. A Yamaha nagy dobásra készült. Mégiscsak valamiféle jubileum a szép, kerek hasú 5-ös szám, még, ha páratlan is. Lássuk, vajon a hangszer is párját ritkítja?

 

 

 

Ahogy leültem a hangszer elé, egy űrállomáson éreztem magam. A kezelőfelület ismerős volt a T4-ből (nem a Terminátor), de az új design igazán lenyűgözött. A NASA-nal is jól megszokott titánium szín fogadott, lekerekített szélekkel. Szép! Komolyabb, és modernebb lett a külső. A hangszer jobb oldalán lévő „felesleges” kitöltést a szimmetrikus design számlájára írtam, s bár ott a winchester, azt gondolom biztosan elfért volna máshol is, mégis jól néz ki, hogy a bal és a jobb oldal is kvázi feleslegesen széles. A gombok elhelyezésére ráfért már egy ráncfelvarrás, meg is oldották. Sok muzsikussal beszéltem arról, hogy a „Vocal Harmonizer” gomb közvetlen szomszédságában helyezkedett el eddig a „Demo” gomb, ami nem kis bosszúságot okozhatott a vendéglátóban dolgozó zenészeknek. Mivel csak fél centiméterrel kellett arrébb nyúlni a dal hevében a vokál megszólaltatásához, máris elindult a „DEMO”, a táncoló közönség legnagyobb meglepetésére és persze bosszúságára. Most a két gomb a hangszer két szélén, egymástól jó távol helyezkedik el. Azt gondolhatja a kedves olvasó, hogy bagatell, de rengeteg zenésszel megtörtént, fórumokat írtak a témában. A Yamaha odafigyelt a vásárlókra, legutóbb a Tyros 3-ról Tyros 4-re váltáskor a színtévesztő muzsikusok kedvéért cserélte le a gombok színeit, most pedig megszületett a várva várt 76 billentyűs verzió! Annyian szerettek volna nagyobb hangszert, akár 88-ast is, hogy a cég döntött: meg kell célozni a zongoristákat, orgonistákat, hangszerelőket is.

 

 

 

Yamaha-Tyros5-61-XL-Arranger-Workstation_700.jpg

 

 

 

Zongoristaként természetesen a zongora hangszínekre voltam kíváncsi elsőként. Acoustic Grand jó, megszoktuk. Különböző pop, anbient, brightness-es zongorák, OK. Upright piano? Végre! A Motifból ismert blues-os, fatőkés pianínó soundon majd’ 20 percig muzsikáltam. 76 billentyűn, azokkal a kis „apróságokkal”, amit hangszer-zajoknak nevezünk, tényleg csak a felső kategóriás szintetizátorokban találkoztam eddig. Igen, valamit kellett update-elni a hangszíneken. A Tyros 4-es is tele volt bőven használható hangszínekkel. Új hangszereket manapság nem találtak ki, hogyan lehet akkor fejleszteni? Be kell építeni néhány Motif-sound-ot! Meg sem álltam a Rhodes hangszínekig. Ott viszont ismét időztem néhány – úgy 40-50 – percig, hiszen az ember szereti hallgatni magát, ha olyan hangszíneken szólalnak meg a kis frázisok, amelyeken élőben csak ritkán, mondhatni szinte soha nem tud játszani.  Suitcase hard, - soft, Vintage hangszínek arzenálja. Olyan új DSP effekteket kapott a hangszer, hogy szinte egy kontakthibás csigahorkolásból is hárfát lehet varázsolni.

 

 

Tyros5_up700.jpg

 

DSP… kipróbáltam, milyen egy elektromos gitár hangszín DSP nélkül. Meggyőző volt, de a Fender, Mesa Boogie, Roland, Marshall erősítő szimulációkkal a csöves és tranyós gitár-világ került a kezembe. Wah-wah pedálos vágyainkat is megélhetjük, a Cry Baby-vel, akár a hangszerhez csatlakoztatott expression pedállal. Minden alkotóelembe részletesen bele lehet nyúlni, precízen, mélyen. Az akusztikus gitár olyan szép, hogy dalra fakadtam (csak fürdőszobai énekes vagyok), és a Super Articulation 2-es gitár hangszín a régi gyönyörű dal éneklésére, az Extreme-es More Than Words-re „kényszerített”.

 

Apropó, 3 pedál csatlakoztatási lehetőség van. A pedálhoz gyakorlatilag minden hozzárendelhető, a regisztrációs lapozástól kezdve a kotta-, vagy szöveglapozáson át a sostenuto, soft, vagy éppen DSP ki-be kapcsolásáig, még a Multipad-eket is indíthatjuk.

 

Tovább lapozgatva a hangszínekben „Super Articulation 2”-es fuvolát (classic és jazz) találunk. Van szépséges Mute Trumpet hangszínünk is, a Davis féle Human Nature jutott eszembe, találtam is hozzá stílust. Tényleg rendkívül élethű a különböző frazeálással játszott trombitahang és az „Art” gombok használatával „előállított” játékmód. Nem véletlen az új jelmondat: „Power of Reality”. A T4-nél „Play Your Dream” volt, de most minden a valósághű hatásokról szól. Hmm… kibernizálódunk!

 

A stílusoknál szintén van fejlesztés. Az S950 volt az első „Audio Style”-os kísérőautómatikás hangszer a Yamaha életében, így muszáj volt a Tyros 5-be is jócskán belepakolni az audió-stílusokat. Azt kell mondjam, hogy meglepően jók. Hibátlan intrók, a variációk is rendben vannak, ízléses dobolással, perkázásokkal, sokféle tradicionális és modern ötlettel.

 

 

 

Tyros5_image04_700_resize.jpg

 

 

 

Visszatérve a hangszínekre: van két gomb a hangszíncsoportok között, ami egy feltűnően, vastag keretbe van foglalva. Az egyik az „Ensemble” gomb. Ez egy fantasztikusan hasznos újdonság, bár volt már a múltban VST, amelyik hasonló funkciókkal rendelkezett, de ott a hangszínek nem szóltak ennyire élethűen, mint a Tyros 5-ben. Belépve különböző szekciókkal muzsikálhatunk. Az alapvető probléma a szekciókkal az, hogy amennyiben egy hangot játszunk, mindenki fújja, vagy húzza a magáét. Amikor viszont két hangot szólaltatunk meg egyszerre, ugye megduplázódnak a fiúk-lányok, és máris dupla szekciónk van. Amikor pedig teljes akkordokat szeretnénk hallani, legyenek akár csak hármas-, vagy négyeshangzatok, rögtön egy armada muzsikál. Nem túl élethű! Hogyan lehet ezt kiküszöbölni? Elsőként egy klasszikus vonósnégyes felállást választottam: 2 hegedű, brácsa, cselló.  Választhatok a különböző alapbeállításból, de alapjában véve az történik, hogy, amikor egy hangot játszom, mind a négy muzsikus húzza a saját hangszerén az adott hangot. Ahogy egy harmónia szólal meg, a különböző MIDI csatornák triggerelik az akkordot, azaz magasság sorrendben osztja el a hangszer az egyes csatornákon a harmóniát. Rengeteg beállítás közül választhatok, de tény, hogy teljesen élethű vonósnégyes szólt a kezeim alatt. Abban a pillanatban, ahogy egy ötödik hang bejön a képbe, a program megvétózza az ujjaim számát, és a beállításnak megfelelően priorizál. Kipróbáltam nagyobb zenekarral, klasszikus fafúvósokkal is, még egy réz szekciót is játszottam, mintha egy funky zenekarban hallgatnám a fúvósokat. Van egy „HUMANIZE” fül, ahol még emberibbé tehetem a játékmódot. Késleltethetem, picit elhangolhatom a fiúkat, kipróbáltam a legszélsőségesebb verziókat, a hasam fogtam a végén.

 

 

 

Tyros5_image 600.jpg

 

 

 

A másik vastagkeretes gomb az „Organ World”. Itt aztán tényleg leesett az állam. Jó, hogy hallottunk már jó Hammondokat, de ezek a mérnök urak most elutaztak a világ leggyönyörűbben szóló orgonáihoz, és a lehető legaprólékosabb mintavételezést integrálták a Tyros-ba. A „Theatre Organ”-on mosolyogtam picit, elképzelni sem tudom, hova lesz az jó itthon, de a nagytemplomos, full register-es orgonától libabőrős lettem. Azon is „hallgatgattam” magam egy ideig…

 

Találtam egy fontos újdonságot, mégpedig a keyboard 3 részre való split-elésének a lehetőségét, amivel gyakorlatilag megoldódott a régen várt „bármilyen dalt el tudok játszani” kérdés. A muzsikus bal kézzel játszhatja az eredeti basszust, jobb kézzel (középen) mehetnek a harmóniák, legfelül pedig a téma, vagy egy fúvós background. Immáron minden lehetséges… Power of Reality.

 

A Yamaha ismét újított, és ami nagyon szimpatikus: a muzsikusok igényei szerint.

 

Neumann Balázs

 

Magyarországi forgalmazó: http://hu.yamaha.com/