zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
A tehetségkutató műsorok évről évre ontják magukból a fiatal énekeseket, többségük azonban egyik pillanatról a másikra eltűnik a süllyesztőben.

Az ismertté válás új modellje teljesen felforgatta a zeneipart, a kiadók lemezeladásból ma már nem élnek meg, a járható utat az élőzene jelentheti.

 

A kereskedelmi televíziók népszerű tehetségkutatóinak, a Megasztárnak és X-Faktornak köszönhetően fiatal énekesek tucatjai kerültek be az utóbbi években a köztudatba. „Az éremnek két oldala van. Egyrészt jó, hogy vannak ezek a műsorok, mert sokak számára ugródeszkát jelentenek. Másrészt viszont hiába ontják magukból az előadókat, kevesen tudnak fennmaradni, és nem is mindig feltétlenül a legjobbak” – vélekedik Geszti Margit producer és művészmenedzser. A szakember azt mondja, hogy mindig lesz tér egy következő tehetségkutatónak, hiszen a régi, feltűnő üstökösök egymás után vésznek a semmibe, ami nagyban tulajdonítható annak, hogy a tévécsatornák éppen olyan hamar elengedik ezeknek a fiataloknak a kezét, amilyen hamar felfuttatták őket.

 

mega-faktor.jpg

 

Jeszenszky Zsolt, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (MAHASZ) szóvivője úgy véli, a tehetségkutató műsorok tönkretették az egészséges zeneipari modellt. „Régebben évekig kellett zenélnie egy együttesnek ahhoz, hogy valaki felfedezze és végül befussanak. Ma már nincsenek olyan énekesek, akik mögött komoly háttér van, és akik organikus úton tudnak híressé válni” – állítja Jeszenszky.

 

A tévécsatornák mellett az internetnek is nagy szerepe van a kérészéletű sztárok „kitermelésében”. Sokat köszönhet a világháló adta lehetőségeknek – többek közt a YouTube-nak – például SP és Fluor Tomi is, akikbe az általunk megkérdezett szakemberek ugyancsak nem látnak hatalmas jövőt. „Valószínűleg egyslágeres szerzők maradnak, akik alá egy ideig bloggerek és netes újságírók adják a lovat, és akik celebként még egy ideig tündökölnek, aztán elbuknak” – összegzi véleményét Jeszenszky.

 

ingyen206865703.jpg

 

SP és Fluor Tomi

 

A zenei kiadók helyzete egyre nehezebb, azok, akik továbbra is fenn akarnak maradni, a lemezkiadás mellett kénytelenek egyéb szolgáltatásokat is nyújtani. „A kiadóknak szolgáltató cégekké kell alakulniuk, komplex kínálattal. Változtatni kell a marketingszemléleten, át kell állni egy másfajta működésre. „Ami pillanatnyilag prosperál, az a hazai és külföldi középréteget, illetve az egyetemista és diákréteget megcélzó fesztiválbiznisz” – állítja Sebők János zenei szakújságíró, és egyebek mellett a Sziget Fesztivált, a Balaton Soundot, a Voltot hozza fel jó példának.

 

 

 Kuti Noémi

forrás: mmonline.hu