zenesz_logo.png



A Juno-G szintetizátor kicsi és könnyű. Összesen 6.2 kiló a súlya, ennél már a basszusgitáros kolléga is időnként többet cipel, ráadásul ő a buli alatt a nyakában hordja. Az ötoktávos billentyűzet nagyon lapos is, alig több mint tíz centi, így tényleg könnyen szállítható a hangszer.

 

 

 

Roland Juno_G_3.JPG

 

 

Az előző Juno-val összehasonlítva a polifónia fok megkétszereződött. A 128 egyidejű hang lehetősége már tényleg komplex dolgokra is elég, szekvencer használatnál is. A beépített hangminta készlet körülbelül 64 Megabyte méretnek felel meg, de ez még bővíthető is. Egyrészt egy SRX kártyát is rakhatunk a hangszerbe, amely esetben a mintakészlet, de a hangszínek száma is jelentősen bővülhet. (Hangszínekből egyébként alapban is ezren felülit találhatunk.)

 

A másik lehetőség a sampling memória használata. Igen, a Juno-G valójában egy sampler is, fel is vehetünk saját mintákat, de importálhatunk számítógépről is. Felvétel esetében az audió szekció alapban 4 Megabyte méretű memóriáját használhatjuk, de ezt fel lehet bővíteni normál DEMM memóriával 512 Mb méretre is. Elmenteni a felvett audiót a belső, körülbelül 14 Mb Flash memóriába lehet, vagy opcionálisan a hátul található PC Card nyílásban, megfelelő átalakítóval, CompactFlash vagy SmartMedia kártyát is használhatunk akár 1 GB méretben. Én valószínűleg a hangszerrel együtt a maximális audió memóriát és egy jó nagy memória kártyát is megvennék rögtön, hiszen ez a sampler és audió rögzítés lehetőségeit nagyban megnöveli.

 

Az alap hangszínekből, a Rolandnál már régóta megszokott módon performance összeállításokat is alkothatunk. Egyidejűleg több hangszín is játszható így a billentyűzetről spit vagy layer módban, de a szekvencer (song mód) is performance beállítással használható igazán. Nagyon hasznosnak találtam a live setting funkciót. Itt össze lehet állítani húsz olyan, tizenkét hangszínt (patch) vagy összeállítást (performance) tartalmazó bankot, amikben egy gombnyomásnyi távolságra van hat választási lehetőség. Ez koncerten nagyon nagy segítség, hiszen komplett műsorokat felprogramozhatunk így, és nem kell bonyolult, több billentyűs hangszínváltásokkal bajlódnunk.

 

 

 

 

Roland Juno_G_4.jpg

 

 

 

Az élő előadást segítik a kontroller lehetőségek is. A szokásos kontrollereken kívül, a Rolandéknál immár kötelező D-Beam kontrollert is megtaláljuk. A hold pedál bemenet esetében érdekesség, hogy megfelelő pedállal a félig lenyomott állapotot is képes érzékelni. Nem elhanyagolható kontroll lehetőség a hat potméter a sound modify szekcióban. Ezek közül kettő fixen a szűr cut-off és resonance paramétereit szabályozza, míg a másik négy esetében egy gombbal választhatjuk, hogy a szűrő (filter) vagy az erősítő (amp) burkológörbéjének paramétereit (ADSR), vagy az LFO paramétereit változtassuk, illetve bizonyos szerkesztési oldalakon a menüben ezzel a nagy potméterrel is szerkeszthetünk.

 

A Juno-G 256 gyári ritmust (rhythm pattern) is tartalmaz, valamint magunk is előállíthatunk ilyet. A dob és percussion hangokat megszólaltató ritmus patternek hatos csoportokba lettek rendezve és ezeket indíthatjuk a kijelző alatt található hat nyomógombbal. A csoportok általában egy alapritmus variációi, így egy teljes dal dob kíséretét könnyedén előállíthatjuk, ugyanis a ritmus indításokat és váltásokat fel is vehetjük a MIDI szekvencerbe.

 

A 16 sávos MIDI szekvencer a Fantom sorozatból megismert jó kezelhetőséggel és átláthatósággal rendelkezik. Komplex keveréseket és szerkesztéseket is végrehajthatunk. Ehhez a szekvencerhez kapcsolódik, de gyakorlatilag egy külön egység az audió szekvencer. A négy sztereó audió sáv nem tűnhet soknak, de egyrészt alap demo felvételeknél szólóénekre, gitárra, esetleg vokálokra elég, másrészt digitálisan összeírhatunk sávokat, és így felszabadítva újabb üres sávokat nyerhetünk. A négy audió sáv négy külön tolópotméterrel rendelkezik, valamint a bejövő audiónak is egy dedikált fader jutott. Ez tényleg megkönnyíti a felvételi és a keverési fázist egyaránt.

 

Egy jó demo elkészítéséhez ma már effektek is kellenek. A Juno-G ezen a területen is jól felszereltnek mondható. Performance módban összesen öt effekt alkalmazható (három multi FX, kórus és zengető), ezekből a multi effektek esetében 78 típus között válogathatunk. Mastering effekt is rendelkezésre áll, ami egy multiband compressor, így tényleg kidolgozott, kiegyenlített hangképű demókat készíthetünk. Az effekteket a bemeneteken is alkalmazhatjuk, így például a bedugott mikrofont is effektezve hallhatjuk, és választhatunk, hogy ettől függetlenül szárazon vagy effektezve vesszük fel a hangját. Az audió felvétel esetében lehetőség van a főkimeneten megszólaló MIDI-t és audiót egyszerre visszavenni egy sztereó sávra, így a keverés végtermékét is rögzíthetjük a hangszerben. Az USB kapcsolat segítségével aztán átküldhetjük számítógépre, és rögtön megírhatjuk a CD-t is belőle.

 

 

 

Roland Juno-G_2.jpg

 

 

A számítógépes kapcsolat egyébként a hangszínek szerkesztésére is használható, a hangszerhez kapott szoftver csomagban egy Juno-G Editor/Librarian program is található, valamint a népszerű Sonar program LE változata. Így adott esetben (ha megfelelő audió hangkártya is van a számítógépünkhöz), az audió sávokat a számítógépen is felvehetjük, és egy kevert sztereót vehetünk vissza a hangszerbe, amit aztán akár élőben is használhatunk, a szekvenceres kíséret részeként.

 

Az összetett feladatokhoz a Juno-G elég nagy (240x96 felbontású) LCD-t kapott, ami ugyan szerényebb a Fantom mostani sorozatában találhatónál, meg nem is színes, de általában elég, mert a kezelőrendszer és a menü jól lett kitalálva.

 

Mindent egybevetve a Roland Juno-G megoldás lehet mindazoknak, akiket a Fantom X sorozattól idáig az ár tartott vissza. Nyilván több területen is szerényebb paraméterekkel rendelkezik, de gyakorlatilag szinte minden fontos tulajdonság belekerült valamilyen szinten, azok is, amik a Fantom esetében később megjelent, fizetős opciók voltak. Nem elhanyagolható a jó hordozhatóság, és az tény, hogy néha a kevesebb nem csak hogy elég, de könnyebben is használható.

 

A Juno-G esetében az audió rész nagyon könnyen kezelhető, érezni, hogy hangszerelésre, demo készítésre lett kitalálva. Ha a Fantom X hangszínek vonzereje mellett egy egyszerű audió felvevő hiányát is érezzük, és ehhez képest korlátozottak az anyagi lehetőségeink, akkor a Juno-G megjelenése óta egyszerűbbé válhat a választásunk.