zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Ezúttal egy kombó változatú Laney típust mutatok be, az MXD120-ast.

 

 

MXD120_1.jpg

 

A sorozatnak a Hardcore nevet adták, utalva részben arra a stílusra, amely kifejezésre jut a hangjában. A hardcore metál pedig az ellentmondást nem tűrő torzított hangzások birodalmában van.

 

Az egy darab 12 colos hangszóróval ellátott 120 wattos erősítő tranzisztoros kapcsolású, kombó kivitelű. A hátulja nyitott és ott látható is a Celestion G12P-80 típusú kerámia mágnesű hangszóró. A szokásos kombó méretekhez képest talán mintegy 4-5 cm-rel mélyebb hangfal elölről igen robusztus külsőt mutat. A fekete műbőr bevonatú doboz elejére egy ugyancsak feketére festett masszív fémrácsos, hangszórót védő előlapot szereltek. A kezelőpanel sötétszürke tónusa pedig szinte már el is árulja mire lehet számítani a hangzásban.

 

A kezelőpanelen a potméterek és kapcsolók a hagyományos elrendezésben vannak. A kétcsatornás erősítő tiszta csatornájánál azonnal feltűnik, hogy egy 3 sávos külön EQ-ja van, így a legszélsőségesebb hangszínek előállíthatók. Mivel a hangszínszabályzók aktív áramkörösek, a potmétereknek valamilyen értéken kell állniuk, ugyanis ha a hangszínszabályzókat mind alaphelyzetbe állítjuk, akkor az erősítő nem szól. Ez a megoldás nagyon jól és hatékonyan működik, csak ezt jó tudnia a felhasználónak.

 

A torzított csatorna gain szabályzója ezúttal a tudományos Crunch Factor nevet kapta. Mellette közvetlenül a master hangerő szabályzó kapott helyet. Ezt követően a torzított csatorna önálló EQ szekciója helyezkedik el, három szabályzóval. Mint minden mai modern erősítőnél, itt is megtaláljuk a középtartományt radikálisan áthangoló áramkör kapcsolóját. Ez esetben a Max nevet adták neki, ami valójában a legendás Metallica hangzású „scoop” hangszínt jelenti, több méllyel teljesen kivágott középpel és sok magassal. Ezt az EQ potmétereivel pedig még a végletekig lehet fokozni.

 

Az erősítő torzított csatornája nagyon agresszív hangzású. A beállításakor ne ijedjetek meg tőle. Mindenekelőtt kellő hangerőn lehet csak jól beállítani, mert kis hangerőn szőrös lesz a hang, de ez csak csalóka benyomás, jól fel kell csavarni a hangerőt és a treble szabályzót megfelelően visszaállítva fog jönni egy homogénebb, nagyon magvas hangszín. Ha a magassal nem bánunk csínján, akkor egy igazi fegyver válik az erősítőből. Lehet, hogy ez volt az egyik cél, bár az én fülemnek akkor volt leginkább használható a hang, amikor a középállásnál nem volt magasabban a treble szabályzó. Azt pedig ne vegyétek zokon tőlem, hogy én mindig muzsikálni akarok egy erősítőn és ezért másféle hangokat keresek.

 

 

 

MXD120_2.jpg

 

Ejtsünk pár szót a beépített effektekről. A 16 algoritmus valóban a legfontosabb effekteket gyűjti egybe a felhasználó számára. Találunk itt kétféle chorust, négyféle késleltetőt 250 ms, 400 ms, 500 ms és 600 ms késleltetési időkkel, hosszabb-rövidebb lecsengésű ismétlésekkel, valamint kétféle flangert, egyik delay-jel kombinált, két oktáv effektet, három különféle zengetőt, rotary effektet és van néhány kombináció chorus/delay, chorus/reverb algoritmusokból is. Minőségük megfelel az árkategóriának és annak, ami egy ilyen erősítőtől elvárható. A zengető igen nagy előrelépés a szőrös, csattogós hangú, rugós zengetőkhöz képest.

 

Az erősítőhöz lehet kapcsolni egy további 8 ohmos kiegészítő hangfalat. Ezzel együtt igazán jól lehet vele zúzni is. Találunk rajta egy vonalkimenetet, amivel egy másik végfokot vagy effektet hajthatunk meg. Az előlapon egy lábkapcsoló aljzatot is elhelyeztek, ami a csatornaváltást és az effekt ki-bekapcsolását végzi. Két darab RCA aljzatot is beépítettek, hogy egy külső jelforrás, pl. egy CD-játszó is csatlakoztatható legyen.

 

A hátlap nagyon egyszerű, mindössze egy póthangszóró kimenet és egy mono effektloop ki- és bemeneti jack aljzata van ott. Csak fantáziaserkentőnek jegyezném meg, hogy egy 15 colos kiegészítő hangszóróval egészen vastagon fog szólni.

 

A meghallgatásnál a tiszta csatorna jól vizsgázott, köszönhetően a külön hangszínszabályzó áramkörnek, gyakorlatilag bármi beállítható rajta és igen nagy hangerővel is tud valóban tisztán szólni. A torzított csatorna igazán harapós agresszív, mondhatnám ellentmondást nem tűrő hangzást produkált. Min említettem, a magas hangszínszabályzó beállításával gyakorlatilag igen szélsőséges hangszíneket lehetséges produkálni.

 

Nagyon hangos tud lenni ez a kis kombó, még kiegészítő hangfal nélkül is zavarba ejtő energiát képes ontani magából. Mindenkinek érdemes kipróbálni, bármilyen stílust is játszik.