Ha megpróbáljuk összefoglalni, mi az, amit az idei Frankfurti Zenei Vásár és a Pro Light + Sound jelent nekünk, elég vegyes érzelmek fogalmazódnak meg bennünk. Elsősorban azért, mert évről-évre átalakul a kiállítás, és amit tavaly láttunk, az biztos, hogy idén már nem marad a helyén. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy a szervezők igyekeznek frissé és izgalmassá tenni a kiállítást, de van egyfajta nem igazán kedvező tendencia, amit nem lehet nem észrevenni, ez pedig a nagyobb márkák távolmaradása.
Kínai Biema hangfal
Ahogy végigmentem a különböző csarnokokon, standokon számomra legizgalmasabb és legérdekesebb a 4-es volt, ahol a Pro Light + Sound és a Musikmesse összefonódott. Nem annyira a hangszerek domináltak, inkább a stúdiótechnika és a szabadtéri hangosítás, ami persze a zeneiparban legalább olyan fontos, mint a hangszerek. Szintén feltűnt, hogy a kínai cégek milyen fajsúlyos arányban jelentek meg a kiállításon, jelenlétük szinte meghatározta az összképet.
A Beijing 797 Audio standja
Itt van például a nem túl régi Biema kínai óriáscég, akik professzionális hordozható és installált PA rendszereket, keverőket, végerősítőket gyártanak, standjukon természetesen kínai személyzettel, de a stand fölött a „Professional Sound of USA” felirat díszeleg. A Beijing 797 Audio szintén kínai gyártó – Beijing Peking kínai elnevezése – igaz ők már komoly múlttal rendelkeznek, az 1953-ban alakult cég profi mikrofonokkal, kapszulákkal és egyéb mikrofon alkatrészekkel volt jelen Frankfurtban.
Silent Stage - színpad
Szintén a 4-es csarnokban találkoztam a Silent Stage – csendes színpad – koncepcióval, aminek az volt a lényege, hogy a színpadon élőben zenélő bandát kizárólag fejhallgatón keresztül lehetett hallgatni, például az Audio Technika füleseit tehették a látogatók a fejükre, ha bele szerettek volna hallgatni a színpadon zajló koncertbe.
Silent Stage - közönség
Nagyon sok kiállító csak kisebb standokon képviseltette magát, például a német Fischer Amps, akik különböző fülmonitor rendszereket gyártanak, közöttük speciális, dobosoknak tervezett fülmonitor erősítőket és fülmonitor szetteket.
HK Audio Lucas Nano Station
A HK Audio kisebb színpadokra alkalmas sztereó rendszerekkel képviseltette magát, ilyen volt például a keverővel ellátott Lucas Nano Station sorozatuk, ami különböző teljesítményű modellekből áll.
Az orosz Oktava standja
Ahogy a legendás filmben is elhangzott: „Az oroszok már a spájzban vannak!” és a spájz most a frankfurti kiállítás. Az Oktava mikrofonokat gyártó orosz cég története 1927-ben Tulában kezdődött, Gagarin, az első ember a világűrből az Oktava mikrofonon keresztül beszélt a Földdel. Az orosz vállalat a ’80-as ’90-es évektől már exportképes mikrofonokat gyártott, ma pedig már a világ minden tájára exportálják kondenzátor- és szalag-mikrofonjaikat, mikrofon kapszuláikat. Most, 2018-ban egy upgradelt logóval jelentek meg: „Egy új brand született” – szólt angolul a felirat.
Alexander Yerasov és az ő kombója
A szintén orosz Yerasov erősítőgyártó cég full csöves fej-láda összeállítással volt jelen, ami látványra a korai Fender korszakot idézte, de felsorakoztatták effekt pedáljaikat is. Kedves volt, ahogy az erősítőknél maga Alexander Yerasov, a márka névadója, a cég tulajdonosa és főmérnöke mosolyogva invitálta az érdeklődőket, és ha kellett, egy fotó erejéig pózolt is erősítője előtt.
Zoom felvevők és keverő
Továbbhaladva a 4-es csarnokban, a Zoom standján találtam magam. A márkanév ismerős lehet olvasóinknak, mert Magyarországon egyik fő partnerünk, a Sound Service forgalmazza, így számos alakalommal írtunk a Zoom különféle termékeiről, többek között a különböző kézi felvevőkről, audio interfészekről, akusztikus gitár effektekről, és gitár multieffekt processzorokról. Mindezek és a digitális keverőpulttal kombinált többsávos felvevő eszközük, a LiveTrak L-12 is megtalálható volt standjukon.
Telefunken fejhallgatók és mikrofonok
A következő izgalmas helyszín a német Sound & Recording Magazin által szervezett Sound & Recording Lounge volt. Itt a producerek, hangmérnökök tartottak gyakorlat orientált bemutatókat, workshopokat, és közben olyan, a témához kapcsolódó neves gyártók termékeit tekinthettük meg, mint a Telefunken mikrofonjait, fejhallgatóit, a német Adam Audio professzionális stúdió monitorjait, a dán DPA high-tech kondenzátor mikrofonjait, vagy a szoftvergyártó AVID prezentációját, akik többek között a Pro Tools-t is gyártják.
Adam Audio monitorok
Az AVID standja - részlet
A tajvani Carol standja
Jellemző, hogy bár sajnos a Sennheiser távol maradt a kiállítástól a tajvani Carol viszont itt volt, és jó minőségű, bluetooth képességgel felruházott fejhallgatóit, mikrofonjait és saját tervezésű professzionális dinamikus mikrofonkapszuláit hozta el, ezzel is némileg pótolva a nagy német gyártó távolmaradását.
Carlsbro elektromos dobok és monitorok
A brit erősítőgyártó, a Carlsbro erősítői idehaza is ismertek, most azonban nemcsak gitárerősítőket mutattak be, hanem elektromos dobokat is, és azokhoz fejlesztett doberősítőket. Azért a gitárkombók sem maradhattak el, különösen tetszettek az esztétikus megjelenésű Stingray D digitális modellező erősítő sorozat darabjai.
A Studiomaster standja
Itt volt a szintén brit Studiomaster cég is, akik PA rendszereket, keverőket, monitorokat gyártanak, ebből mutattak be egy kis ízelítőt.
És ez nem vicc, ebből különböző verziókat gyártanak
Még a 4-es csarnokban találkoztam az olasz Pequod cég különleges négyutas passzív hangszóró rendszerével, ami futurisztikus és extravagáns megjelenésével hajókürtök és kémények keresztezésének tűnt. Nem hiszem, hogy forradalmasítani fogják hangtechnikát, de elképesztő hangerőt és hangminőséget produkáltak.
PMC bemutató
Az csúcsminőségű stúdió hangfalakat készítő angol PMC standján rengeteg volt az érdeklődő, ami nem csoda, hisz a világ egyik legjobb minőségű stúdió hangfalait gyártó cégről van szó. Idehaza a DigitalPro forgalmazza ezeket a nem éppen olcsó stúdiómonitorokat.
RCF ART 7 sorozat
A 3.1-es csarnokban állított ki az olasz RCF, akik az ART 7 sorozatú kétutas aktív ládák mellett elhozták az újdonságnak számító C MAX 4110 és C MAX 4112 szélessávú passzív hangfalaikat, a mostanság divatos kétutas hordozható oszlopsugárzó PA rendszerüket, az EVOX J8-at, valamint testvérét, a 8 csatornás digitális keverővel felszerelt EVOX JMIX8-at.
A professzionális színpadi hangosító rendszerekbe illeszthető HDL 30-A aktív kétutas, 2200 W-os line array modult is láthattuk, ami szintén az RCF újdonságai közé tartozik.
Solid State Logic pultok
Mind a stúdiótechnikában, mind a színpadi hangosítás és broadcasting terén a prémium márkák közé tartozik az angol Solid State Logic – idehaza többnyire rádiókban és nagy koncerttermekben találkozhatunk keverőpultjaikkal. Frankfurtban is sokan állták körül az új SSL Live 200, 300 és 500-as pultjaikat.
A LAWO standja
Folytatva a professzionális audio gyártók számbavételét, menjünk pár lépéssel odébb, a Lawo standjához. Ők is számos területen vannak jelen a szórakoztatóipar és broadcasting területén keverőpultjaikkal, és high-end termékeikkel. A kiállítás egyik slágere a Lawo mc2 96 pultja volt, bár itt volt az újabb fejlesztésük is, az mc256 keverőpult immár harmadik generációs verziója. Minőségi fokmérő lehet, hogy a Lawo pultokat hagyományosan Neumann monitorokkal lehetett kipróbálni.
Pioneer DJ pultok
Két szuper keverőpult után vessünk egy pillantást a Pioneer standjára is! Érdekes módon úgy tűnt, hogy a nagy múltú japán cég elsősorban DJ pultokkal és néhány intelligens lámpával képviseltette magát a frankfurti kiállításon.
Pioneer GS WAVE
Annál meglepőbb volt, amikor megpillantottam a fix telepítésre és hatalmas hangnyomásra, klubokba tervezett, 3 méter magas GS Wave hangrendszerüket, ami eléggé félelmetes látványt nyújtott.
LD Systems MAUI® P900
A 3.1-es csarnokban elérkeztem a német Adam Hall Group standjához. Ehhez a cégcsoporthoz tartozik az LD Systems, akik elsősorban PA rendszereket, keverőket, vezeték nélküli rendszereket és mikrofonokat gyártanak, a gitár erősítőiről és pedáljairól ismert Palmer, az állványokat gyártó Gravity, valamint a világítástechnikában jeleskedő Cameo is.
Az LD Systems MAUI sorozatának újdonságairól folyamatosan írtunk a Zenész Magazin hasábjain. Az LD Systems modelljei közül először a már tavaly is bemutatott, a Porsche Design Stúdióval kooperációban fejlesztett háromutas MAUI® P900-at emelném ki, ami amellett, hogy gyönyörű, valóságos műalkotás, 1400 W (RMS) teljesítményt nyújt és három színben kapható.
LD Systems MAUI 5 GO
Az LD Systems gyártja a CURV 500 PS kompakt PA rendszert is, ami mélyládából és hajlított array rendszerű szatellit sugárzókból áll, teljesítménye 920 W RMS. Kiemelt helyet kapott a kiállításon ennek a rendszernek a MAUI 5 GO változata, ami egyszerűen hordozható és elemről üzemel.
Palmer pedálok és kütyük
A Palmer pultjánál számtalan gitár effekt pedál, és egyéb hasznos kütyük – hangfal szimulátor, DI Box, splitter – sorakoztak, és nem messze tőle a Cameo Light LED reflektorai is megtekinthetők voltak. Az Adam Hall Group termékeit idehaza az Elimex forgalmazza.
Yamaha Genos demó
A Yamaha standja a kiállítás 11. pavilonjában kapott helyet, az S-Bahn Frankfurt Messe megállótól jó nagy távolságra, és teljesen el is foglalta az építészeti óriást, aminek az első emeletén zajlottak a termékbemutatók az úgynevezett demó szobákban. A hangszerbemutatók között a legnagyobb sikert talán a Genos aratta. Az ismétlődő előadásokat – talán a jobb hangzás kedvéért – fejhallgatón követhették az érdeklődők, itt két zenész mutatta be a virtuális nagyzenekar által generált szenzációs hangzásokat.
A Yamaha bemutató kiállításán Závoti Zoltán kereskedelmi igazgató volt a kalauzunk, aki a sok ezer hangszer közül kiemelte a legfontosabb termékeket, amikkel a hangszeróriás a frankfurti kiállításra érkezett.
A Yamaha billentyűs hangszerei meglehetősen nagy területen voltak kiállítva, a Genos a bemutató standon is uralta a terepet, állandó nyüzsgés volt körülötte, szinte „minden hangszeren játszott”, annyi hangmintát préseltek bele, persze mindez kísérő-automatikával kiegészítve, amit a látogatók is rendre kipróbálhattak. A Yamaha Genosról szóló tesztünket ITT olvashatjátok.
Yamaha PSR-S975
Szintén népszerű volt a két új középkategóriás kísérő-automatikás szintetizátor a PSR-S975 és a kisebb testvére a PSR-S775, melyek a korábbi PSR-S970, illetve PSR-S770 típusokat váltották, még az év elején. Esetükben nem történt olyan generáció váltás, mint a Genosnál, de számos új funkció került a hangszerekbe, és a bővítő csomagok számára elérhető memória is nőtt. Ezekről a szintetizátorokról ITT írtunk bővebben.
Yamaha STAGE PASS 600 BT - All In One rendszer
Külön helyen kerültek bemutatásra a Yamaha kisebb színpadokra tervezett hordozható PA rendszerei, ezekből a STAGE PASS 400BT és STAGE PASS 600 BT típusokat emelném ki. A két részből álló aktív egységek, saját 8, illetve 10 csatornás keverőjükkel felszerelve, praktikusan kompakt kivitelben kerültek kiállításra. Teljesítményükkel, ami 2 x 200 W és 2 x 400 W, akár 2-300 személyes tereket is be tudnak szórni megfelelő hangerővel.
Yamaha FS-TA
A bemutató séta során a TransAcoustic gitárok következtek, melyekről megtudtuk, hogy a Yamaha által fejlesztett különleges elektro-akusztikai rendszer mindössze egy pár éve került az akusztikus gitárokba, amit most az FG-TA és FS-TA sorozatok is megkaptak. A TransAcoustic™ technológia minden külső eszköz nélkül olyan effektekkel dobja meg a gitár hangzását, hogy azt, ha egy gitáros kézbe veszi, azonnal meg akarja vásárolni – és meg is teheti, mert az ára valamivel 250 000 forint alatt van.
Yamaha RevStar Maya Gold
Elektromos gitárok is nagy számban kerültek bemutatásra a Yamaha kiállításán. Ezek között a legnagyobb érdeklődés a RevStar modelleket kísérte, melyek közül most ugyan új hangszer nem került bemutatásra, viszont néhány új, egyedi színvilágú modellel gazdagodott a választék.
Útikalauzunk külön felhívta a figyelmet a Line 6 erősítő sorozat új modelljeire, aminek egy külön színpadot szentelt a kiállító, itt a szokásos fejhallgatós demózás folyt, ahol bele lehetett hallgatni a nálunk is nagyon népszerű, és különböző teljesítményt, tudásszintet produkáló gitár kombók extrém hangzásába, melyeket szakavatott kezek mutattak be a hallgatóságnak. Frankfurtban mutatkoztak be a Line 6 Powercab 112 és 112 Plus aktív gitárládái, melyeket multieffekt processzorokat használó gitárosok számára terveztek, és hat különböző klasszikus hangszóró hangjának akusztikai jellemzőit emulálják, de egyéb extrákkal is felszerelték őket.
Yamaha Clavinova CLP-695 GP
A Yamaha standlátogatás során elérkeztünk a 35 éves fennállását ünneplő Clavinova digitális zongorákhoz, a Yamaha ezt az alkalmat egy új hangszerrel, a luxus kivitelű grand piano hangszer-testtel rendelkező CLP-695 GP modellel tette emlékezetessé. A teljes CSP/CLP sorozat ez alkalommal hófehér kivitelben gazdagította a látványt, aminek egyértelműen nagy sikere volt itt Frankfurtban.
A Yamaha kiállítása a Frankfurti Zenei Vásáron különleges szerepet töltött be. Talán a Yamaha volt az egyetlen kiállító, mely tartva a tőle megszokott és elvárt színvonalat, a világ legnagyobb hangszergyártó vállalataként kimagasló egységet mutatva vett részt a kiállításon. A demonstratív megjelenés mindenesetre reprezentálta a Yamaha nagyságát, minden bizonnyal kiváltva a márka iránt érdeklődő zenei világ maradéktalan tetszését. Úgy is mondhatnánk, hogy 2018-ban a Yamahának itt Frankfurtban sem volt párja.
Összegzés
Frankfurt önmagába véve mindig izgalmas az odaérkezők számára, a Musikmesse és a vele párhuzamosan megrendezésre kerülő Pro Light + Sound igazi szakmai fórum, ahol sok a látnivaló és újdonság. Aki most először látja a kiállítást, annak a nyüzsgés, forgatag, hangszerek lehetnek izgalmasak. Aki már régebb óta jár a kiállításra, az észreveheti, hogy a piac erősen változóban van, sokkal „széthúzottabb” a terület, és több az üres tér. Sok minden változott, a hangszereket kiállítók, gyártók egymástól nagy távokra, elválasztva várták az érdeklődőket. Azoknak a nagy gyártóknak a névsora, akik idevonzották a közönséget, mindenképpen átrendeződött, sok nagyhírű márka nem vett részt az eseményen. Nekünk nagyon hiányzott az a felvonulás, amit a gitárok esetében pl. Framus, Rickenbacker, ESP/LTD és Gibson gitárok sokasága jelentett, ezek a márkák mindig is nagy tömegeket vonzottak, de pl. a Blackstar erősítői sem voltak itt a standokon. Kimondottan lehangoló volt a 9. csarnok látványa, ahol a dobokat állították ki. Távol-keleti, kínai termékeket láthatott elsősorban a közönség, és a Sound Service, ami számos amerikai, angol, európai és japán termék forgalmazója, nem rendezett be saját standot, de fájóan hiányzott a Sennheiser és az Audio Technika is.
Hogy milyen lesz jövőre a kiállítás, nem lehet megjósolni. Ami nagyon fontos üzenet: többektől hallottam, hogy igen csak hasznos lenne, ha a bemutatókat nagyobb zenész sztárok tartanák, az ő jelenlétük nagyobb vonzerőt jelentene a látogatók számára.
– Soltész Rezső –