zenesz_logo.png



A trendnek megfelelően a Gallien-Krueger is kifejlesztette a monitor kivitelű GK Backline sorozatát, amely a népszerű Artist, Classic szériák mellett a gyártmánylista alsó árkategóriájába tartozik.

 

 

 

Backline210_1.jpg

 

A Backline konstrukciója lényegében a 400RB-IV erősítő torzítós áramkörrel továbbfejlesztett típusa, amelynél a plusz elektronikáért cserébe lespórolták a voicing filter presence és string bass szolgáltatását. Csak üdvözölni lehet a gyár nagylelkűségét, hogy a legújabb fejlesztését, a 2001 RB torzítós áramkört a GK egyik legolcsóbb szériájába, a Backline-ba építették be elsőként.

 

Az input részhez három mikrokapcsoló tartozik: a pad (-10 dB vágással a bemeneti jelszintet illeszti az aktív/passzív hangszerekhez), a mute (hangolásnál némítja a hangszórót), valamint az A/B csatorna váltását végző nyomógomb. A bemenő jel optimális beállítása a gain potméterrel történik, egy apró LED segíti ezt a műveletet, a mute aktív állapotáról pedig egy piros LED tájékoztat. Az overdrive egység level-B potijával a torzított csatorna szintjét „vezérelhetjük túl”, a normál csatorna tiszta előerősítő jelét a level-A gombbal finomíthatjuk.

 

Nagyon praktikus a két különböző bemeneti szintű csatorna fix beállítása, miel egy opcionális RF2 lábkapcsolóval könnyen váltogathatjuk a clean és overdrive csatornákat. A voicing contour potmétere finom mély/magas emeléssel (+2 dB/50 Hz, +3 dB/7 kHz) intenzív középvágással (-10 dB/500 Hz) a középfrekvenciákat csillapítja (ez az elektronika a GK saját fejlesztése, csak a GK erősítőkön található).

 

 

 

Backline210_2.jpg

 

Az Active Equalization hangszínrendszer a treble potméterrel kezdődik, ez a 7 kHz sávközépi frekvencián +/- 14 dB szabályozási tartományban dolgozik, a high mid feliratú „Q optimized” típusú tekerőgomb az 1 kHz-et szabályozza +6 dB/-10 dB-lel, a low mid („Q optimized”) poti ugyanezt végzi 250 Hz-en, míg a bass 60 Hz-en szabályoz +/- 10 dB-t. Az output egység boost szabályzója az EQ utáni jel dinamikáját növeli és egy jellegzetes „morgó” tartománnyal dúsítja a speciális „G.I.V.E.” (Gate Induced Valve Effect) technológia segítségével.

 

A master a 175 wattos végfok hangerejét szabályozza. A patch bay egységben az effect loop és a hangológép (tuner) kimenetei mellett a lábkapcsoló (FT. Switch) csatlakozása található. A direct out szimmetrikus XLR kimenetéhez két nyomógomb tartozik, a földleválasztó (GND Lift), valamint a direkt jel EQ választó (pre/post) kapcsolója. A pirosról zöldre váltó power/protect LED jelzi, hogy a bekapcsolás pillanatában a késleltetős védelem némítja a végfokot. A hátlapon a jack hangfal kimenet mellett (8 ohms/175 W) helyet kapott egy block diagram, amely segít eligazodni az erősítő felépítésében.

 

A kombó erős posztóval borított és kialakítása nagyon praktikus, a színpadon ideális szögben megdönthető. A kontroll láda kiképzésű kombót két rugós fémfogantyűval szerelték fel. A hangszórók ritka, 16 mm-es fémrácsot kaptak, a rétegelt lemezből készült láda konstrukciója segíti az egészséges mélyek kialakulását, amelyek zavartalan távozásáról az előlapon egy kerek reflex-nyílás gondoskodik. A mélyhangok a tört sarkok és a belső csillapító anyag révén nem társulnak zavaró dobozhanggal, a láda a legményebb hangoknál sem indul be, így a subok energiaveszteség nélkül, nagy dinamikával vágják állon a hallgatót. Meg kell említeni az erős és nagyméretű sarokvédőket, amelyek nemcsak a sarkok védelmét, de az egymásra helyezett ládák stabilitását is biztosítják.

 

 

 

 

Backline210_3.jpg

 

 

A Backline210 hangszínei jó helyen dolgoznak (nemhiába a gyár 30 éves tapasztalat), a fényes hangszín pár mozdulattal alakítható át meleg búbúhanggá. A masterhez tartozó boost intenzív dúsítása jól hallható és bátran alkalmazható, mert ideális beállítása erőteljes dinamikát ad a hangnak és sokkal ütősebbé válik. Annak ellenére, hogy a Backline-ban nincs külön maga-sugárzó, a 2x10” (GK-Paragon 10B 100-16 100 W High Presence Voice Coil) hangszórók elegendő magasat biztosítanak.

 

Mint minden tradicionális erősítőnek, a GK Backline-nak is van egy saját alap-hangkaraktere (ezért Gallien-Krueger!), amely a különböző beállítások mellett is hallható, de nem válik uralkodóvá, a széles hangszínlehetőségekkel ezt kellően módosíthatják, így előállíthatunk puha csöves vagy keményebb tranzisztoros hangzást. A Backline igazi erőssége, hogy a tradicionális tiszta GK hang egy mozdulattal tömör, dús overdrive hangzássá alakítható (megspórolunk egy jó minőségű bass pedált.)

 

A GK Backline210 ára a professzionális kategóriában elfogadható vételár, de nem lehet elhallgatni, hogy a saját háza táján van egy komoly ellenfele, a tiszta hangú, hasonló felépítésű 400RB/210 kombó, amely valamivel nagyobb teljesítményű, viszont nem tartalmazza a 2001B áramkört. Akinek nincs igénye erre a plusz szolgáltatásra, annak esetleg érdemes mérlegelni, de a modern (keményebb) stílusban tevékenykedőknek, (ahol az overdrive hangzás alapfeltétel), pótolhatatlan a Backline210, amely (alsó árkategóriája ellenére) az első olyan modell, amely tartalmazza a GK legújabb, innovatív fejlesztését.