zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Úgy tűnik, mintha a digitális technológiának az effektek fejlődésére gyakorolt nagy hatása lecsengőben lenne. Ez több szempontból is érezhető.

 

 

LEXICON.jpgA nagy effektgyártók megcsinálták azt, ami ma technikailag lehetséges, bár a piacon nem tudják olyan könnyen használatba venni ezeket, hiszen áruk hihetetlen magasra szökött. Ilyen eszközök a TC S600, a Lexicon 960, az Eventide Orville rendszerei. A cégek azáltal igyekeznek szélesíteni piacukat, hogy minden árkategóriában kínálnak valamit. Ez persze kompromisszumokra készteti a gyártót, mert az eszközöket le kell egyszerűsíteni, a tudásukat korlátozni, a szolgáltatásaikat minimalizálni. Amelyhez ma már kockázatos hozzányúlni, az a külső kinézet, mert akkor az eszközök végleg nem kellenének senkinek.

 

A jó kompromisszumokra mindig vannak példák. Ilyen a Lexicon cég is, amely sokat tett az effektek kifejlesztéséért és a zenében való elterjesztésükért. Ma is az éllovasok közé tartozik és mindig kínál valamit, ami jó és érdekes. MPX 550 típusú 24 bites kettős effektprocesszora nem igazán új, de most jutott el hozzánk.

 

A processzor szakított a régi rossz Lexicon-hagyományokkal: végre van rajta egy, a korábbiaknál informatívabb kijelző, megkönnyítve a tájékozódást és az editálást. Külső kinézete még mindig hűen viseli a kék-fekete arculatot. A kezelőszerveket jól áttekinthetőn rendezték el, az editálást egy edit/page nyomógombbal és négy teljesen körbeforgó szabályzóval oldották meg. A készülék beépített univerzális tápegységgel rendelkezik, 90 és 250 volt közötti feszültségtartományban bárhol működik.

 

 

550.jpg

 

 

 

SPDIF koaxiális digitális ki- és bemenete van, amelyeken 44,1 és 48 kHz-es mintavételezési frekvenciájú jelek közlekedhetnek. Az analóg ki- és bemenetek nemcsak 6,3-as jack-, hanem XLR szabványban is rendelkezésre állnak. Külső lábkapcsolóval a bypass és a tap funkció vezérelhető. A konverterei 24 bitesek. Ez persze ma már nem garancia semmire, mindent inkább meg kell hallgatni, az többet elárul, mint a specifikációk. Az MPX 550-es kettős processzor, ami egyrészt úgy is értendő, hogy a processzorkapacitás két részre van osztva, egyik nagyobb részében futhat például egy, az átlagosnál jobb reverb algoritmus, a másik kisebb felén pedig valami más effekt. Másrészt azt is jelenti, hogy a be- és kimenetek többféleképpen konfigurálhatók. Összekapcsolhatunk sztereó effekteket sorosan és párhuzamosan, és kialakíthatunk két független mono csatornát is. Ezáltal a készülék sokoldalúbbá válik. A Lexicon ennél is a Lexichip technológiát alkalmazza, azaz egy, kifejezetten az ő elgondolásaik alapján gyártott DSP-t használnak.

 

Az MPX 550-be valóban sok dolgot töltöttek be, már ami az effektalgoritmusokat illeti. Megtalálhatók a klasszikus zengető algoritmusok, az ambience, a tremolo, a rotary, a legendás hatsávos chorus, amely a PCM 81-ból lett áttelepítve, továbbá a flange, a pitch, a detune, az 5,5 sec-os késleltető, a különféle visszhangalgoritmusok, és még egy egyszerű kompresszort is használhatunk. 255 gyári programot találunk 27 bankba rendezve, egy bank áll rendelkezésre saját programok tárolására. Az új kezelőfelülettel 20 szabályozható paraméterhez férhetünk hozzá.

 

A teszt során kiderült, milyen könnyű kezelni az MPX 550-et. Miután analóg és digitális csatlakozásain is meghallgattam, azt tapasztaltam, hogy a konverterei elég tisztán és alacsony zajszinten szólnak. Mindez persze az árkategóriájában értendő. Amikor bekapcsoltam, azonnal felismertem a Lexicon jellegzetes hangzását, amelyet jól ismerek, hiszen éveken keresztül hosszabb-rövidebb ideig szinte minden típusát használtam a stúdiómban, a kicsitől a nagyobbakig. Meglepett a rengeteg algoritmus és a sok preset. A pitch shiftere viszonylag stabilan kezeli a nagyobb hangközöket is. A legszebb volt talán a hatsávos chorus, amely oly ismerős volt a PCM 81-ból.

 

 

 

oldalt.jpgKissé csalódtam azonban a reverbekben. Bár hamisítatlan Lexicon-nyelven szólalnak meg, és a sok paraméter nagyon imponáló, a diffúz hangmező térbeli bázisszélessége nem oly széles, mint vártam és nem is oly áttetsző a hangzás. Ez persze az én megítélési rendszeremben fontos, ha valaki színpadon, hangosító rendszerben vagy házi stúdióban használja, esetleg fel sem fog tűnni, mert ott nem elvárás a széles sztereó kép. A térbeli mélység sem oly nyilvánvaló. Ugyanezt tapasztaltam a sztereó delay algoritmusoknál is, bár azok valamelyest tisztábban szólnak.

 

Itt utalnék vissza az írásom elején említett kompromisszumokra. A reverbtechnológia már rég túljutott azon, hogy csupán szép, puhán omló zengést produkáljon. A nagy fejlesztések és áttörések a térbeliség kiterjesztésében és a térrészletek megmutatásában az elmúl években történtek meg. Ez azonban óriási processzorkapacitást követel, ezenkívül nagyon összetett algoritmusokkal és költséges hardverigénnyel jár együtt. Nem is szabad ennyit várnunk egy valójában az olcsóbb kategóriába tartozó eszköztől. A MIDI implementációja sokoldalú MIDI-támogatást tesz lehetővé. Ilyen például a rendszeradatok áttöltése, de a készülék folyamatos kontrollert is felismer, amely jó szolgálatot tehet színpadi alkalmazás során.    

 

A kezelési utasítás részletes és informatív. A dobozban találhatunk még egy CD-t is, ezen is rendelkezésre áll a többnyelvű kezelési utasítás, plusz 59 audiotrack az effektek próbálgatásához.