zenesz_logo.png



Általában a hangszertesztet a gyártó cég ismertetőjének átböngészésével kezdem, hiszen a fejlesztőknél senki sem tudhatja jobban, milyen előnyös tulajdonságai lehetnek egy-egy újdonságnak

 

 

FP-2_1.jpg

 

 

 

A Roland mérnökei az FP-2-vel kapcsolatban azt hangsúlyozzák, hogy a PA-5 klaviatúra helyett az előzőnél 5,4 kilogrammal kisebb súlyú billentyűzettel (CPA-5) készült, így az  könnyebben hordozható, egyébként igen masszív felépítésű zongora. A fontos persze az, hogy a könnyítés ellenére – szerintem – megmaradt az akusztikus zongoráéhoz hasonló billentés-érzet. Tehát a hangszer a beépített hangszórókkal együtt is könnyebb – 14,6 kilogramm – viszont kategóriája legtöbb olyan képességével rendelkezik, amit a választásnál leginkább figyelembe vesszük.

 

A csembaló és basszus hangszín új, de tulajdonképpen az FP-5 hangforrását hallhatjuk. A digitális zongoráknál leggyakrabban használt presetekből, hat kategória ötvennyolc változatából válogathatunk. Különösebb újdonságérzetem nem volt a próbajáték során, a Roland megszokott minőségében, plasztikusan szól a hangszer, a beépített hangszórókon keresztül is meggyőzően. A minták legtöbbje szépen reagál a különböző dinamikai utasításokra (a billentés érzékenység a Light, Normal, Heavy és Fixed beállítások között állítható) sőt, a Sound Control funkcióval – mint egy négysávos ekvalizátorral – ízlésünkhöz alakíthatjuk, mély és magas emeléssel gazdagíthatjuk a hangzást (igaz, a kis kijelző és a többszöri gombnyomás miatt kicsit körülményesen).

 

Négy dob-szett is az „ötvennyolcak” része, ráadásul a GM2 szabvány szerint előírt hullámformákat is elérhetjük, ami azért fontos, mert a USB csatlakozón keresztül az FP-2 helyettesítheti például MIDI-file-ok lejátszásakor a számítógép hangkártyáját.

 

 

FP-2_2.jpg

 

 

 

Hatvannégy fokú polifóniával gazdálkodhatunk, Whole, Dual és Split módban felosztva a klaviatúrát. A split-point természetesen általunk meghatározható.

 

Az FP-5-ből nemcsak a hangforrás, hanem a kötetlen gyakorlást élvezetes „együttmuzsikálássá” varázsló Session Partner szolgáltatás is átkerült az új zongorába. Tizenkét féle stílusban nyolcvan különböző ritmuspattern és kísérő hangszerszólam játszik velünk, különböző tempóban, a jelzésünknek megfelelő akkordváltásokkal.

 

Tréningezni persze metronómmal is hasznos – az FP-2-ben valamennyi fontos metronóm-beállítást kontrollálhatunk.

 

Az effektek közül a zengető és tíz féle multieffekt áll a rendelkezésünkre, de ezen a területen elég szűkös a beavatkozási lehetőség. A szekvenszer részleg sem tartozik az FP-2 erősségei közé.

 

Összességében egy könnyen hordozható, kifinomult billentésű, dinamikus hangzású hangszert kapunk a vételárért, amit nagyszerűen használhatunk a számítógéphez csatlakoztatva, akár MIDI adatátvitelre (kár, hogy nincs modulációs kerék és pitch bend kontroller), akár külső hangkártyaként (bizonyos feladatokra) is. A beépített hangszórót még többre értékelhetjük, ha számításba vesszük, hogy a hangszer rendelkezik sztereo-bemenettel is az elvárt csatlakozási lehetőségeken kívül.