zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Mitől különleges a VRX? Attól, amit már korábban elvárt volna a tölcséres magas hangszóróval szerelt hangfalaktól az, aki egymás mellé több hangfalat rakva nagyobb területet akart behangosítani, illetve hangerőt növelni.

 

 

VRX_1.jpg

 

 

 

Mit akarok ezzel mondani? Azt, hogy az egyszerű tölcsérrel ellátott hangfalakat egymás mellé és egymás alá pakolva, azok hangszóróiból, mint különálló hangforrásokból kilépő hanghullámok a tér különböző pontjain összegződnek vagy kivonódnak egymásból, vagyis ne számítsunk egyenletes frekvencia átvitelre és jó dinamikára.

 

Tehát a több egymás mellé pakolt hangfal nem képes egy hangfalként megszólalni úgy, ahogy a mai igazi Line Array rendszerek teszik. A VRX azonban nem ilyen! A VRX-ből többet összekapcsolva (max. hat darab) képes egy hangfalként megszólalni.

 

Ez a láda is, mint a piacon kaphatók többsége, trapéz alakú, csakhogy azoknál az állvány adapter a hangfal alján a mélyhangszóró alatt helyezkedik el. Nem így van ez a VRX esetében. Itt a két különböző szögállású adaptert a hangfal oldalán a mély és a magas hangszórók között helyezték el. Részben azért tették ezt, mert az ilyen módon az oldalára fektetett hangfal „tetejére” egy másik ugyanilyen VRX-et rögzíthetünk. Másrészt azért, mert így a magas hangszóró működési sávjában a vízszintes sugárzási szög 90-100 fok, a függőleges szög a JBL Line Array hangfalakra jellemzően 15 fok. Ha két VRX egymás tetején (oldalán) van, akkor 90x30 fok sugárzási szög valósítható meg a hangrendszerrel.

 

 

 

VRX_2.jpg

És itt jön a Line Array technológia, ami a Vertecből származik, hogy a két hangfal magas tölcsérei teljesen a doboz széléig érve, egymást kiegészítve növelik meg a függőleges sugárzási szöget úgy, hogy nem szólnak bele a másik dolgába, nem teszik tönkre egymás frekvencia átvitelét. Ha egy állványra tett, hagyományos magas tölcsérrel megvalósított hangosításra gondolunk, akkor arra a következtetésre kell jutnunk, hogy a közönség számára függőlegesen felállított hangfal magas sávjában, a térben felfelé 30-40 fokban fölöslegesen sugárzunk ki hangot. Csak a teremhangokat gerjesztjük vele. Ha szűkebb a térszög, akkor az még hangerő növekedéssel is jár.

 

Ezek alapján megérhetjük, hogy a legtöbb esetben elegendő, sőt jobb ez a fajta szűkebb sugárzási szög. A hangfalat hosszú vagy alacsony teremben is használhatjuk úgy, hogy gyakorlatilag magas hangot nem juttatunk a mennyezetre vagy az oldalfalakra.

 

A hangfal passzív hangváltóval rendelkezik, de a hátsó csatlakozó panelen egy passive/biamp kapcsoló lehetővé teszi számunkra a belső hangváltó teljes kiiktatását. Ekkor külső processzort, aktív hangváltót használva külön erősítőkkel hajthatjuk a magas és mélyhangszórókat, vagyis egy nagyobb rendszer frekvenciamenetét tudjuk így kézben tartani. Ha mégis megmaradunk a belső passzív váltónál, de több hangfalat kapcsolunk rendszerbe, lehetőségünk van kapcsolókkal a magas út -3, 0, +3 dB-es hangerő változtatására. Ha több hangfalat kapcsolunk össze, a 12 colos mélyhangszórók hangereje összeadódik, ezért érdemes a magas hangszóró hangerejét megnövelni.

 

Akkor is szükségünk lehet a magas út hangerejének növelésére, ha az adott hangfallal távolabbra akarunk magas hangot eljuttatni. Ha csak egy hangfalat használunk, akkor a -3 dB-es beállítást célszerű választani. Processzorhangváltóra akkor is szükségünk van, ha szubokat használunk a cucchoz. A VRX918S típusú 1x18” hangszóróval szerelt szubot gyártja a JBL a 932-esek átvitelének kiterjesztésére. Ezek függeszthetők akár a 932-es hangfalak fölé helyezve is. Igen látványos az így felépített hangrendszer.

 

A VRX932 különlegessége, hogy a magas tölcsérbe egy helyett három 3”-os membránnal szerelt driver dolgozik. Mindegyik hangszóró csak öt fokos térszögre sugároz, így jön ki tehát a 15 fok. A hangfal mélyhangszórójának érzékenysége viszonylag alacsony, mindössze 95 dB. Cserébe viszont nagy teljesítményű és jó a mélyhang átvitele. Képes 3200 W-ot (!) is elviselni. Ha ki tudjuk szolgálni ezt a teljesítményt, akkor el tudunk érni egy hangfallal 129 dB-es hangerőt. De nem sokat vesztünk, ha erősítőnk ennek csak a felét tudja 8 ohmon.

 

 

VRX_3.JPG

 

 

 

Méréssel ellenőriztem a hangfal, de főleg a magas tölcsér működését, mikor is két hangfalat összekapcsoltam. Elmondhatom, hogy a magas átvitel a teljes sugárzási szögben egyenletes. A két hangfal valóban egy hangfalként működött. A felső határfrekvencia bőven 20 kHz felett alakult. Az így kialakított 30 fokos szögön kívül a magas sáv gyakorlatilag elnémul pont úgy, ahogy ennek lennie kell. A hangváltó 1,1-1,2 kHz-en kicsit már magasan van az egymás mellé tett 12”-os hangszórókhoz, ezért a hangfal előtt ide-oda rakott mérőmikrofon főleg e frekvencia környezetében mutatott ki egyenetlenséget.

 

A hangfalat mértem és meghallgattam passzív és aktív (biamp) üzemmódban is. Ez utóbbi esetben a dbx drive rack 260 processzort használtam, amely a VRX-hez az internetről letöltött beállításokat (preset) tartalmazott. Azt tapasztaltam, hogy a magas sáv egyenletesebb a passzív üzemmódban, mint a processzor használata esetén, mert a processzorral kicsit hangosabb a hangfal középmagasban. Meghallgattam a hangfalat passzív módban -3 dB kapcsoló állásban két hangfal összekapcsolása esetén.

 

Hangja telt és dögösnek mondható, kellemes kerek énekhanggal és nyílt magas sávval. Még szubok nélkül is meglepően mélyre megy. A dinamikája is meggyőző. Processzorra áttérve kevésbé tetszett. Azonnal a magas utat akartam halkítani, hogy visszakapjam a passzív üzemben hallott kellemes hangot, de az nem hozott megoldást. Kicsit nyersen szólt. Úgy érzem, hogy a problémát a nem túl jól sikerült processzor beállítás okozza, vagyis az, hogy túl hangosak a középmagasak, melyet a méréseim is kimutattak. Ez a probléma persze nagyon könnyen kezelhető más processzor beállítások alkalmazásával, és részben ízlés kérdése.

 

Azt gondolom, hogy ez a hangfal, vagy inkább hangrendszer bármilyen zenei stílus sokféle méretű hangosításában kiválóan megállja a helyét. Gondos beállításával magas minőségű zenei hangképet érhetünk el.