zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Technika
Különösebb látnoki képességek nélkül is megjósolható volt, hogy a Digitech szolgáltatásokban és árban is magasabb kategóriát képviselő BP200-as modelljének lesz egy „kisöccse”, amely a soványabb pénztárcájú basszistáknak kínál elérhető alternatívát.

 

 

 

BP50_2.jpg

 

 

 

A BP50 les sem tagadhatná a családfáját, a vintage kinézet, a kékesszürke lakkozás, a két Digitech feliratú lábkapcsoló, a frontpanel szimmetrikus elrendezése sok közös vonást mutat a nagy „előddel”, a kérdés az, hogy a BP 200 erényeiből mennyit sikerült örökölnie.

 

A pedál hátlapján az input jackaljzat, egy sztereo output (egyben fejhallgató-kimenet), valamint a külső expressionpedált fogadó control in jackaljzat található. A pedál hálózati adapterrel (DC9 V 300 mA) és hat elemel is működik (14 órán át), nagyon gálánsan a gyári adapter benne foglaltatik a vételárban.

 

A BP50 már az első pillanatban kivívta szimpátiámat, hogy kisebb termete (és ára) ellenére tartalmazza a díjnyertes Digitech-fejlesztést, a Amp/Stompbox Modeling erősítő/hangfal modellezést (11 erősítő szimulálása), valamint több processzorigényes programot (Whammy), amelyek működését a Digitech-effektekben már standard AudioNDA DSP processzor biztosítja. A beérkező és a kimenő jel hangminőségéről egy 24 bit A/D-D/A konverter gondoskodik.

 

 

BP50_3.jpg

 

A tervezőknek nem volt könnyű dolguk, mivel a rendelkezésre álló tenyérnyi helyen a retro küllemet kellett kombinálniuk egy áttekinthető, felhasználóbarát koncepcióval. A kezelőfelületet a lehető legegyszerűbbre készítették, hat kicsi nyomógomb és két lábkapcsoló áll a rendelkezésünkre, amellyel a programok szerkesztését (ez a bonyolultabb művelet) és váltását kell megoldanunk. A két lábkapcsolóval a programváltás, míg az apró gombokkal az editálás, a paraméterek beállítása, elmentése történhet. A programszerkesztést nehezíti, hogy az apró gombok több funkciósak és ehhez a művelethez a kétszegmenses kijelző csak minimális segítséget nyújt. Ha valaki mégis ellenállhatatlan vágyat érez a gyári presetek átprogramozásához, bizony kösse fel a gatyáját, és alaposan tanulmányozza a kezelési utasítást, mert minimum ufónak kell lennie, hogy ezek nélkül jusson valamire.

 

Play módban, a két „taposógomb” segítségével „lépdelhetünk” a programok között, amelyből a 40 beírt gyári program mellett 40 user (átírható) hely is található a saját programok tárolására. Minden egyes program a rendelkezésre álló 19 effektből egyszerre nyolcat használhat, a programban aktivizált effektek mellett egy piros LED világít.

 

A két nyomógomb együttes lenyomásával bypass, illetve mute/tuner módban használhatjuk a pedált. A kromatikus hangoló használata bár látványos, csak félhangonként kalibrálható, szinte csupán a standard A=440 Hz-nél mutat elfogadható értéket.

 

A kisméretű BP50 praktikus gyakorlócucc jellegét erősíti a beépített dobgép, amely 30 különböző dobpattern tetszőleges tempóban való lejátszását teszi lehetővé, a számos erősítő- és effektprogram kombinálásával.

 

A pedál effektjei az áttekinthetőség érdekében nyolc modulba lettek elrendezve. Az egységek között több olyan is van, amely az átlagtól eltérő, részletesebb egyéni beállítást is kínál, ami ebben a kategóriában plusz szolgáltatás. Ilyen például a fretless simulator/wah összeállítás, a compressor, ahol egy crossoverrel külön beállítható a komprimálni kívánt frekvenciatartomány, vagy a silencer noisegate. Egyéni hangzásokat kínál a saját fejlesztésű amp/stompboxs modeling blokk, ahol 11 legendás erősítő hangját modellezték le (Ampeg SVT, Ashdown, Fender, SWR, Trace Elliot, MesaBoogie, stb) kiegészítve öt klasszikus hangfal hangjával.

 

 

BP50_4.jpg

 

 

 

Az effektek között az octavider, és a saját fejlesztésű synth talk mellett igazi meglepetés a whammy funkció (ez szintén Digitech-technológia, amelyet külön padlóeffektként is árulnak jó pénzért Whammy II. néven). Ez a funkció akkor használható ki teljes mértékben, ha külső expressionpedált csatlakoztatunk a BP50-hez, amely segítségével az alaphanghoz egy másik hangot illeszthetünk.

 

Az általános effektek a chorus, delay (990 ms idővel!), reverb, és a különleges modulok párosítása szerencsés, a gyári programok jól funkcionálnak, az erősítő szimulációk változtatásával pedig további jól kategorizálható hangzásokat lehet még előállítani.

 

Kulturáltan szólnak és jól használhatók a naturális (ShowMan), a kórusos (Chorus Hall) az oktáveres (Basic Sub, Octapie) programok. Egyéni hangzást nyújt a whammy „hamonizer” funkciója, a Fretless Walk program. Alapvetően elmondható, hogy bár Amerikában (valószínűleg) gyakorló effektnek szánták BP50-et (mérete/ára alapján), azért annál többre képes ez a padlóeffekt. Mivel a jellegzetes Digitech-hangzások (bár economy kivitelben) ugyanúgy megtalálhatók benne, mit húzósabb áru társaiban, így különleges programjaival és analógos hangzásával könnyen szállítható (a gitárok zsebében elfér). Színpadi effektként is megállja a helyét.