zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Az Electro-Voice termékek, mikrofonok, hangsugárzók közismertek és elterjedtek Magyarországon. Stúdiókban és színpadokon gyakran találkoztam mikrofonjaikkal, sőt magam is használtam a talán legnépszerűbb EV-t, az RE20 mikrofont.

 

 

 

46.jpg

 

 

A mostani tesztszereplőt a gyártó gitáralapok elé, valamint ütős és fúvós hangszerekre ajánlja. Az N/D468 mikrofon nem hatott rám az újdonság erejével. Felépítésében és főleg megjelenésében rendkívül hasonlít a korábbi N/D408B mikrofonra, amelyet rendszeresen használok tamok mikrofonozásra. Összehasonlítottam a két típus mechanikai kialakítását. Ugyanaz a tojás alakú, forgatható kapszulatest, amelyet XLR-csatlakozó méretű és különálló kengyellel ellátott testhez rögzítettek. A csomagolás szempontjából az előd jobban tetszett, mert a mikrofont jól védő szivaccsal bélelt dobozban lehetett tárolni, az új típus cipzáras bőrtokot kapott.

 

A mikrofon színe fekete, és elődjével ellentétben a kapszulatest középvonalában aranyszínű gyűrű díszíti. Ez az aranygyűrű azonban több mint díszítés. Széttekerve a fejet kiderül, hogy ennek a guminak fontos szerep jut a kapszula rugalmas rögzítésében és pozicionálásában. A mikrofonház és a kapszularész forgatható kialakítása és a kis méret rendkívül kedvező, amikor nagy, bonyolult dobszettet kell bemikrofonozni, mert gyakorlatilag mindenhova befér. Sajnos a mikrofonállványnak is be kell férnie, ugyanis nincs lehetőségünk arra, hogy eszközünket egyenesen a dob testére rögzítsük, de ez nem feltétlenül hátrány. A mikrofon iránykarakterisztikája szuperkardioid, ezért nagyobb izoláció valósul meg a mikrofonozott és a környezetében lévő egyéb hangforrás vagy zajforrás között. Korábban hangosítottam nagyobb dobcuccot EV-vel is, illetve ugyanazon a cuccon, ugyanott, már felépítésű mikrofonnal is. Az EV-vel kevésbé jelentett gondot a tamok zajkapuzása, valószínűleg a magasabb frekvenciákon kialakuló iránykarakterisztika-különbségek miatt.

 

A mikrofon működtetéséhez nincs szükség fantomfeszültségre, ugyanis a beépített kapszula neodímiummágnessel szerelt dinamikus mikrofon. Erre utal a típusszámban az N/D jelölés. Ennek a mikrofonnak is tulajdonsága az úgynevezett „proximity effect”, vagyis ha a hangforrás távolabb van, akkor az 500 Hz alatti frekvenciasáv, vagyis az alacsonyfrekvenciás átvitel gyengül. Ez az általános mikrofonozási jelenség hangosításban könnyen megfigyelhető: amikor az énekes vagy a beszélő távolabb fogja a mikrofont, hangja nemcsak lehalkul, hanem elerőtlenedik és elvékonyodik.

 

A mikrofonhoz kapott leírás, kezelési utasítás tájékoztat bennünket arról, hogy a különböző hangszerekhez hogyan tegyük oda, hogyan használjuk eszközünket. A meghallgatáshoz a mikrofont 13-as méretű tamra raktam fel a ride tányér alá, a gyári leírásnak megfelelően. Digitális keverő és CD-író segítségével felvettem a történteket. Majd a felvételt ugyanezen a keverőn és lineáris hangfalakon, gyakorlatilag stúdiókörülmények között hangszíneztem. Ezt nemcsak az EV-vel tettem meg, hanem egy másik standard (öreg) mikrofonnal is. Mindkét mikrofont ugyanazzal a beállítással hallgattam meg.

 

A karakterisztikák különböztek ugyan, de mindkét mikrofon, hasonlóképpen és sajnos elég jól hallotta a felette lévő ride tányért, ezért fontos a jó mikrofonozás. Hangban is volt különbség. Az új EV hangja kicsit nyersebb, vékonyabb volt. A frekvenciabalansz inkább magasba billent, de élő hangosításban ez a jelleg akár kedvező is lehet. Az Electro-Voice N/D468-as dinamikus mikrofonját ezzel együtt bátran ajánlhatom élő szituációkban erősítők elé vagy dobokhoz, hiszen igényes felépítésű, megbízható eszközt ismertem meg benne. Gondos elhelyezéssel korrekt hangzás nyerhető általa.