zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
A Digidesign néhány éve jelentkezett – a nagy stúdiókban való térhódítása után -, hogy a kis- és házistúdiókban is meghatározó jelenléte legyen.

 

 

 

Digi002_1.jpg

 

 

 

Először PCI kártyás rendszereket mutatott be (Audiomedia III., Digi 001), majd egy USB csatlakozású, az M-Box következett, végül pedig a FireWire összeköttetésű Digi 002-t mutatta be 2002 év végén. A következőkben a Digi 002 Rack változatával ismertetlek meg benneteket.

 

Az „eredeti” Digi 002 három, külön említést érdemlő funkcionalitással rendelkezik: (1) hangfelvevő berendezés mikrofon előerősítővel, 18 különálló be- és kimenettel, (2) manuális vezérlő, kontroller (3) önálló digitális „live” keverő beépített effektekkel. A Digi002 Rack ezzel szemben „csak” az első felhasználási területben használható – digitális hangfelvevő berendezésként.

 

A Digi 002 rack és az elődjének tekinthető Digi 001 képességei alapján felhasználási területében igen közel állnak egymáshoz. A 001-hez hasonlóan a 002R egy 19” rack-es modul, de már 2U magas, mivel kell a hely a benne található, sokat tudó elektronikához és a rengeteg csatlakozóhoz, kezelőszervhez. A Digi 002R a Digi 002-es új fejlesztésű komplett elektronikáját kapta meg (ez a jó hír, mivel ezzel a minőség biztosítva van), megörökölve a kezelőszerveket, csatlakozókat is. Lássuk, melyek is ezek: 4 darab Mic bemenet fantomtáppal, alulvágó szűrővel, szintszabályzóval, kapcsolható Mic/Line/Di-Boksz választógombbal, 4 darab vonalszintű analóg bemenet -10 dB-s osztóval, természetesen ezekhez jár egy-egy kimenet is. Továbbá 8 ADAT és 2 S/PDIF digitális ki- bemenet. Az analóg szekció értelemszerűen szimmetrikus csatlakozókkal szerelten áll rendelkezésünkre. Itt jegyzem meg: a tesztpéldánnyal való hangfelvételek kiváló minőségű előerősítőről tanúskodtak,  amelyről a Focusrite áramkör gondoskodik.

 

 

Digi002_2.jpg

 

 

 

A színéről és az elől-hátul elhelyezkedő gombokról most nem írok, hiszen a cikkhez csatolt szép fotókon úgyis mindent láthattok. Például azt is, hogy rendelkezik a 001-hez hasonlóan MIDI-interfésszel, egy be- és két kimenettel, ezzel már meg is spórolhatunk egy kis pénzt – hurrá!

 

A legnagyobb fejlődés a 001-hez képest a számítógép-csatlakozási felület, amely itt nem PCI busz, hanem FireWire – ahogy a 002-nél is. Így a számítógépen belül már nem történik semmi lényeges dolog, a PC-nek csak az adattárolással és a felhasználói felület, a szoftver futtatásával kell bajlódnia. Az igazán kényes AD/DA-feladatokat a külső egységünkben található 24 bit/96 kHz-es konverterek és a DSP processzor, nem pedig a számítógép processzora oldja meg.

 

A Pro Tools rendszerek fő erénye persze a hozzá kapott szoftver. Külön kiemelendő újdonság, hogy a Digi 002R-t a Pro Tools 6.0.2 LE (Mac OSX) szoftverrel szállítják. Ezzel a 32 audiosáv mellett 128 MIDI-sávot vehetünk fel és játszhatunk le egyidejűleg, miközben a nagy TDM rendszerekhez hasonlóan 128 virtuális audiosáv áll rendelkezésünkre. (Többé nem kell bajlódnunk az összeírások miatt.) Az új 6-os LE szoftver nemcsak szebb, hanem használhatóbb lett, sok új MIDI- és audio-szerkesztési lehetőséggel bővült. Külön említést érdemel a time-strech eszköz, amelyet az LE-tulajdonosok oly nagy irigységgel szemléltek a TDM rendszerek láttán, továbbá a virtuális sávok lehetősége, a MIDI-szerkesztési újdonságok (pl. note restoring, groove quantize stb.)

 

Miért is hasonlítottam össze az új Digi 002 racket a 001-el? Mivel nemcsak felhasználásában oly hasonló, hanem az árában is: szinte ugyanannyi, mint a „régi, jó öreg” 001-es, miközben a régi megszokott minőséghez képest még egy kategóriával feljebb is juthatunk. Szóval, aki a kis házistúdiója építésén töri a fejét, ki ne hagyja a számításból, mert később megbánja!