zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Aki első erősítőjét keresi, annak javaslom, hogy a Fender FM-65R gitárkombót azonnal vegye meg, mert elérhető áráért sokkal többet kapunk, mint egy 15-20 wattos gyakorlóerősítővel.

 

 

FM-65R_1.jpg

 

 

 

A fekete műbőrborítású nyitott hátú hangdobozba klasszikus módon egy darab 12 colos hangszórót építettek, a hangfal felső részében helyezték el az erősítő panelt, amelynek előlapja a hangdoboz elején van. Az erősítő két csatornás, kezelőszervei könnyen áttekinthetőek. Az előlapon két – egy alacsonyabb és egy magasabb érzékenységű – bemeneti jack aljzat után a tiszta csatorna hangerő-, magas és mély hangszínszabályzóját találjuk. Itt jegyezném meg, hogy ebben az árkategóriában sok esetben a tiszta csatorna a torzított csatornával közös hangszínszabályzó szekciót alkalmaz, itt azonban mindez külön van, ami mindenképpen jó dolog. Bár hiányolom a tiszta csatorna középtartomány-szabályzásának lehetőségét, még ezzel is többet kapunk, mint általában. A következő rész a torzított csatorna kezelőszerveit tartalmazza. A drive szabályzóval a bemenet érzékenységét és ezáltal a torzítás nagyságát állíthatjuk be, majd ezután egyből a hangerőszabályzója következik és ezt követi három – magas, közép és mély – hangszínszabályzó potméter. A potméterek között találunk pár fehér nyomógombot is. Az első a kézi csatornaváltásra szolgál, a másikat a középtartomány teljes áthangolására szánták. Ezt benyomva egy másik világba röpít az erősítő.

 

Az FM65-ös neve után az R betű azt jelzi, hogy a rendelkezésünkre áll egy beépített rugós zengető is. Ennek szabályzó potméterét az előlapon Reverb felirattal találjuk. A továbbiakban már csupán néhány jack aljzat és egy a működést jelző lámpa található. Az egyik jack aljzat egy külsőleg csatlakoztatható lábkapcsolót tud fogadni, ezzel a csatornaváltást tudjuk megvalósítani. Amint csatlakoztatjuk a lábkapcsolót, a Ch Select gombja kiiktatódik. A két további jack aljzat egyike az előerősítő kimenetét vezeti ki, a másik a végfok bemenetét. Ezzel egy soros effektloopot nyerünk, ahova egy külső effektet iktathatunk be. Itt azt is megjegyezném, hogy mivel az előfok teljes hangja átmegy a beiktatott effektben, ezért ne dugjunk oda akármilyen minőségűt, mert az könnyen átszínezheti az erősítő hangját.

 

Az előfok kimenetet használhatjuk felvételhez adott esetben, vagy egy másik végfok meghajtására, és ugyanígy a végfok bemenetébe becsatlakoztathatunk egy másik előfokot vagy hasonló eszközt. Ezt csupán, mint elvi lehetőséget említettem meg, nem mintha erre szükség lenne.

 

 

FM-65R_2.jpg

 

 

 

A hátlapon semmi számunkra fontos és érdekes nem található a hálózati aljzaton és a bekapcsolón kívül. A hátuljába benézve a doboz alján látható a rugós zengető zárt panelje és a Fender Special Design jelű 8 ohmos kerámia mágnesű hangszórója.

 

Az erősítő tiszta csatornája tényleg tisztán szól a nevéhez híven, hiszen az első Fender erősítőket kifejezetten country zenészek számára tervezték, gazdag áttetsző, de vastag tiszta hangzásra. A Fender ettől lett valójában híres és ezzel egyszeriben egy szabványt teremtett a tiszta hangok birodalmában. Ebből némi ízelítőt is kaphatunk. A hangok gyorsan indulnak és áttetszők maradnak. A hangszínszabályzással lehet ízlés szerint változtatni, azonban a közép tartomány fix beállítású. Ez a kis hiányosság azonban nem csorbít semmit a Fenderes hangzáson.

 

A torzított hangzás igen sokoldalú lehet. A hangszín paletta a drive szabályzó alapállásában a bluesos, krémes torzítási szövettel kezdődők. Feljebb csavarva egyre érdesebb és telítettebb lesz a hangzás, míg a végső állásában a metál zóna közepén találjuk magunkat. Itt harap és szúr igazán a torzítás, jókora hangkitartással megtoldva azt. Amint azonban benyomjuk a mid contour gombot, azonnal áthangolódik az egész előfok. A középtartomány más részei lesznek fókuszban és valamelyest a hang szövete is megváltozik. Néha az volt az érzésem, hogy egy másik erősítőt használunk. Hangzása a modern metál hangszíneit vonultatja fel, de kisebb gain álláson még további érdekes hangszíneket is kapunk. Ez a funkció annyira jól elkülöníti a két torzított karaktert, hogy igazán megérte volna ehhez a lábkapcsoló funkciót is kiépíteni. A hangerőt egészen felcsavarva kezdett igazán haragos lenni a kis cucc, kissé emlékeztetett azokra a kis autókra, melyek hangja igazi mérges paripa benyomását kelt, ha gázt adunk.

 

Az erősítő jó benyomást tett rám, különösen ha azt is tekintetbe vesszük, hogy az ára igen kedvező. A lábkapcsolót ugyan nem adják vele, de azt könnyedén és olcsón szerezhetünk hozzá. A Fender FM-65R erősítővel már egy kis klubban jól meg lehet szólalni.