zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Folytatjuk a digitális Behringer termékek bemutatását. A soron következő eszköz a DEQ2496 digitális audio processzor. Ez a berendezés az equalizer szolgáltatásokon kívül még rengeteg más hasznos szolgáltatást is nyúlt felhasználójának.

 

 

DEQ2496_1.jpg

 

 

A DEQ2496-nak a gyártó nagyobb feladatot szánt, mint a korábbi típusoknak. Több szolgáltatás mellett az azonos szolgáltatások is jobban használhatóvá és teljesebbé váltak ebben az új eszközben. Csökkent a berendezés mérete és javult a minőség, a hang, a szoftver tekintetében is. A készülék 1U magas rack szélességű dobozban van. Az előlap ezüstszínű, a kezelőszerveket feketére festett felületeken helyezték el és fehér betűkkel feliratozták. A hátlapon analóg és digitális (XLR) ki- és bemeneteket, valamint MIDI ki- és bemeneteket találunk. Van bemenete az analizátorhoz (RTA) tartozó mérőmikrofonnak, amelyre szoftveresen fantomfeszültséget is kapcsolhatunk, vagy éppen átkapcsolhatjuk vonalszintű bemenetnek. Van még aux (TRS) bal/jobb kimenet is, amelynek az I/O menüben (a digitális kimenetekkel együtt) meghatározható a forrása. Ugyanígy az audio processzornak is meghatározhatjuk a bemenetét. Kapcsolhatunk rá analóg vagy digitális bemenetet, esetleg belső zajgenerátort, amelynek szintje állítható.

 

Itt határozhatjuk meg, hogy berendezésünk a működéséhez szükséges órajelet analóg jelforrás esetén maga állítsa elő (44,1 kHz, 48 kHz, 96 kHz) valamelyik digitális bemeneten keresztül (optikai, AES/EBU), vagy éppen a BNC órajel bemenetről fogadja. Tudunk bemenetet választani az analizátornak is. Ez lehet a main bemenet vagy kimenet, az aux kimenet vagy az RTA mikrofon bemenet. Az I/O menüben van lehetőségünk delay beállítására is centiméteres felbontásban (maximum 103,08 m), de átkapcsolhatjuk a kijelzőt msec-re vagy feet-re, és beállíthatjuk a késleltetéshez fontos környezeti hőmérsékletet is. Sajnos 40 C-nál nem tudunk feljebb menni, pedig erre egyre inkább szükség lehet. A nagyméretű finom felbontású LCD jobb oldalán három tekerő kerék áll rendelkezésre a paraméterek beállítására. A kijelző bal oldalán három nyomógomb segíti a menüben való lapozást, valamint a szolgáltatások ki vagy bekapcsolását. Bal oldalon látható a sztereó kijelző. Az alatta lévő meter gomb megnyomásával kapcsolhatjuk az LCD-t kivezérlés mérőnek és megnézhetjük még az RTA mikrofon szintjét is. Ha nem megfelelő a szint, állíthatunk rajta az utility menüben. A kijelző mellett a következő kapcsolók találhatók: az RTA (analizátor), a compare (összehasonlítás) és a memory (memória). Az előlap jobb oldalán a hálózati kapcsolók mellett elhelyezett LED-es gombokkal választhatjuk ki, hogy melyik belső eszköz paramétereit kívánjuk a kijelzőre tenni. A LED akkor világít a gombon, ha az adott eszköz paramétereit megváltoztatva beavatkozunk a hangfrekvenciás jelbe.

 

DEQ2496_2.jpg

 

 

Az első a 31 sávos grafikus EQ. Itt a beavatkozási lehetőség +/- 15 dB. A beavatkozást 1/3 oktávtól egészen 59/3 oktávig állítható, ekkor a 31 sávból egyszerre több szűrő szintje változik meg, kialakítva a kívánt karakterisztikát. A következő a parametrikus EQ. Itt összesen 10 szűrőnk van csatornánként. Az emelés és vágás mértéke itt is 15 dB. A kiválasztható frekvenciák száma 61. A beállítható szűrő jóság 1/10-től 10 oktávig lehetséges, illetve van 6 és 12 dB-es shelving magas és mély emelés/vágás lehetőség. A következő szolgáltatás a dinamikus EQ, amely három különböző frekvencián képes beavatkozni különféle sávszélességgel. Szűrőnként beállíthatók még a threshold, ratio, release, attack paraméterek. Az m-gain szabályzó teszi számunkra lehetővé azt, hogy a beállított küszöbszint (threshold) fölötti jelszint esetén kompresszorként csökkenti az adott frekvenciasáv hangerejét, illetve, ha ez alá csökken a jel, akkor annak hangerejét visszaemeli. A width gomb megnyomásával lehetőségünk nyílik a bejövő sztereó jel bázistávolságának megváltoztatására. Tudjuk monósítani vagy „sztereóbbá” tenni a bejövő jelet, a bal és jobb csatornákhoz összeg és különbségi jelek hozzáadásával, akár frekvenciafüggően is. A sorban következő belső eszköz a gerjedésgátló. A maximálisan igénybe vehető szűrők száma 10, de ha a parametrikus EQ-nál már elhasználtunk 4-et, akkor itt már csak 6-ot tudunk felhasználni. A gerjedésgátló képes 1/60 oktáv sávszélességgel 60 dB-t csökkenteni az akár automatikusan kiválasztott (kiválasztódott) frekvencián. Az utolsó szolgáltatás egy dinamikaprocesszor, amely limiterként és expander/kompresszorként képes működni egy időben. Mindazok a paraméterek beállíthatók, amelyeket egy ilyen eszköznél már megszokhattunk. Ezek azok az eszközök, amelyekkel be tudunk avatkozni a készüléken keresztül haladó hangfrekvenciás jelbe. A beállításokat a készülék memóriájában eltárolhatjuk.

 

Ezen kívül van még mérő-analizáló szolgáltatás is, egy 61 sávos (1/6 oktáv felbontású) analizátor. Ennek és a belső rózsazaj generátornak segítségével ellenőrizni tudjuk hangsugárzó rendszerünk frekvencia átvitelét, ha rendelkezünk mérőmikrofonnal, amelyet szintén gyárt a Behringer. Kár, hogy nem tették alkalmassá a berendezést hiteles hangnyomás mérésre.

 

DEQ2496_3.jpg

 

 

A teszt során kipróbáltam a DEQ2496-ot mint analizátort, grafikus és parametrikus EQ-t élesben, zenekari hangosításban. A koncert, illetve a beállás előtt a rózsazaj generátor jelét egy mérőmikrofon segítségével visszamértem a hangrendszerről, és ez alapján a grafikus és parametrikus EQ segítségével (keményen beavatkozva) optimalizáltam a rendszer frekvencia átvitelét. A mérés beállítás után ismét meghallgattam a cuccot CD-vel és bizony sokat javult a hang. Az EQ-val és analizátorral gyorsan és könnyedén lehetett dolgozni. A koncert közben a DEQ-n áthaladó, a kimenetére vagy a bemenetére kerülő jel frekvencia átvitelét is vissza lehetett mérni az analizátor segítségével, így láthattam azt, amit hallottam. Az RTA mikrofon bemenetet átkapcsolva vonal bemenetté, akár a pult PFL/solo kimenetével összekapcsolva segíthet az analizátor a pult csatornáinak hangszín beállításában is. És itt lenne jó, ha szeparálva lenne a mikrofon és a vonal bemenet, mert így a hangosítás közben tudnánk mérni a cuccból kijövő hang frekvenciamenetét is. A többi szolgáltatást is kipróbáltam CD műsoranyag segítségével stúdiómonitorokon, illetve meghallgattam, mi történik a jellel, ha processzálás nélkül ugyan, de áthalad a jel a készüléken. A szolgáltatások szintén könnyen és jól használhatóak, így a DEQ2496 valóban több mint analizátor vagy hangrendszer EQ. A hangot a bekötéshez használt kábelhez képest kismértékben, de megváltoztatja. Ha a készülék analóg ki és bemeneteit használom, a hang veszít finomságából, melegségéből, picit durvábbá és keményebbé válik. Ezért mastering eszközként használva a DEQ-t inkább a digitális be- és kimeneteit vegyük igénybe.