zenesz_logo.png



A heavy metal zene története a korai ’80-as évektől kezdődően együtt íródott az amerikai Jackson márkanévvel.

2916342519_gtr_frt_001_rr700.jpg

 

 

A cég célkitűzése az volt, hogy karakteresebb, felsőkategóriás alternatívát kínáljon tradicionális testvér modelljénél, a Charvel®-nél. A Jackson tehetséges hangszerkészítői rövid idő alatt megújították a metal gitárok formavilágát és sikeres saját modelleket hoztak létre, melyek népszerűsége a ’80-as évek közepén tetőzött. Az ekkor született számos legendás modell egyike volt a Soloist™, aminek egy mai reinkarnációját volt szerencsém a Mezzoforte Hangszeráruház jóvoltából közelebbről megismerni.

 

 

Találkozás


A Jackson SL3X X Soloist sorozat Neon Pink, Metallic Pearl White, Slime Green, Satin Black és Taxi Cab Yellow színeket kínál, a tesztmodell ebben a bizonyos taxi sárga színben pompázott. Azt nem állítom, hogy a fekete szerelvényekkel ellátott élénksárga gitár nem vonzza a szemet, de hogy ki melyik szín mellett teszi le a voksát, az már ízlés dolga, a kínálat adott.

 

Jackson_Soloist_SL3X_MN_600x.jpg

 


Egy humbucker, két single-coil

 

 

Ami elsőre leginkább szembeötlő – a gitár színét leszámítva – a Jackson Soloist modellen, az a HSS pickup kiosztás, a FloydRose tremolós húrláb és a hozzá tartozó satus felső nyereg.  Kézbe véve az ember először a súlyát latolgatja – nagyjából egy Stratóé – majd észleli, hogy a menzúra hosszabb az átlagosnál, ráadásul a legfelsőbb fekvésekben is eszméletlen könnyen játszhatunk. És ez itt most nem a szokásos reklámszöveg, mert ha megfordítjuk a hangszert, rögtön látható a megfejtés.

 

A testen átmenő nyak „illesztését” valami hihetetlen eleganciával, és gitáros-barát módon oldották meg. Egyszerűen jó megfogni a hangszert a legfelsőbb fekvésekben is, a hüvelykujjunkat szinte vonzza a szépen kidolgozott, kényelmes nyakillesztés. Egy csavarozott nyakú Fender Stratóhoz képest kéjmámor a felső fekvéseket próbálgatni, arról nem beszélve, hogy a hosszabb menzúrával egy teljes értékű felső oktávot kapunk, ami nem csak ott van, hanem csábít a játékra.  

 

 

 

lg_2_2_452472_700.jpg

 

 

Maximális ergonómia

 

 

 

 

Anyagok


A gitár teste hársáfából készült, amihez egy darabból készült jávorfa nyakat illesztettek. A változó rádiuszú rózsafa fogólapot cápauszony berakások díszítik, illetve jelölik a pozíciókat. A hangszer menzúrája 648 mm-es, 24 Jumbo érintővel. A nyak és a test fényes poliészter lakkozást kapott, a nyakon végigfutó krémszínű szegélyezés a hátrahajló fejet is díszíti.

 

 

 

És hogy szól?

 

Bár köztudott, hogy a Jackson gitárokkal elsősorban hard-rock és metal gitárosokat célozták meg, először mégis a gitár tiszta hangjára kíváncsi a hangszerrel ismerkedő. A Jacksont egy csöves, 60 W-os 2x12-es Fender HotRod DeVille erősítővel próbáltam. Első hallásra az öt pickup állás öt jól elkülönülő, karakteresnek mondható mély és középdús hangzást nyújt. Egy kis fényesség, csilingelés talán hiányzik a magas hangokból, de később a torzítókkal próbálva ennek megmutatkoztak az előnyei is. Ami még említésre méltó, hogy a hangszedők –  Duncan Designed™ HR-101 Hot Rails™ a középső és nyaki pozícióban, Duncan Designed™ HB-103B Humbucking a húrlábnál – semelyik állásban sem zajonganak, még a magában szóló középső pickup is csendben van. Felteszem, hogy a Duncan Design hangszedőknek köszönhető, hogy a tiszta hangban is érezni egy kis harapást, ami erősebb megpengetésnél jön elő, úgy is mondhatnánk, hogy a gitár jól reagál a játék dinamikájára.

 

 

Jackson-Soloist-SL3X-3.jpg

 

 

 

Duncan Designed™ HR-101 Hot Rails™

 

 

 

A hangszedők érzésem szerint átlagos és elegendő nagyságú jelet adnak le, bár a gyári beállítás szerint meglehetősen közel vannak a húrokhoz.

 

Elsőként egy Kasleder boosterrel, majd egy kétcsatornás Blackstar Metal csöves torzítóval próbáltam a szóló hangját.  Már a boosterre is jól reagált, alacsony gain beállításnál is meglepően hosszan tartotta a hangokat, a kettős, hármas hangzatok értelmezhetően, szépen szólaltak meg. Ezzel a kis megküldéssel is már remek szólóhang volt előállítható. A Blackstar torzító kisebb gainre állított 1. csatornáján, még szebben énekelt a Jackson, amikor pedig a Blackstar 2., nagyobb gain-re állított csatornájára kapcsoltam, egyértelművé vált, hogy ez a hangszer alaposan rászolgált a Soloist elnevezésre. Gyönyörű, éneklő, felharmonikusokban gazdag hangot produkált, az üveghangok könnyedén megszólaltak, a gitár hangkitartása pedig – már a boosterrel is – különlegesen jónak mondható. Gondolom, ezt három tényező hozza össze: a hársfa test, a testen átmenő konstrukciójú nyak és a Duncan Design hangszedők.  

 

Nem tudnám egyik pickup állást sem kiemelni, mindegyik pozícióban másképpen, de vastagon, zsírosan, szépen szólt a hangszer, vagyis öt jól elkülönülő kiváló szólóhang közül választhatunk. Mind a súlyos, mind a gyorsabb témák remekül szólaltak meg, és a tiszta hangnál észlelt kevésbé csilingelő hang itt kifejezetten előnyére vált a hangzásnak: nem visított a hangszer, nem voltak karcosak a magas hangok, hanem kellemesen, szépen kitartva daloltak.

 

 

Jackson-Soloist-SL3X-2-553x400.jpg

 

Floyd Rose tremolós húrláb

 

 

 

A Floyd Rose tremoló hozza azt, amiért sokan kedvelik, tény, hogy még intenzív használata mellett sem hangolódik a gitár. Az persze más kérdés, hogy egy teljes áthúrozás, vagy játék közbeni húrcsere – tegyük fel nincs tartalék gitár – milyen feladat elé állítja a gitárost, vagy technikust. Bár nyilván aki Floyd Rose-os gitárt szeretne birtokolni, az örömmel vállalja ezt a plusz kihívást.

 

 

Játékkényelem


Szintén az első benyomások közé tartozik, hogy a Soloist nyaka első fogásra szerethető, a kezünkbe simul, rendkívül kényelmes minden fekvésben, egyszerűen tökéletes. A gyártó Speed Neck fantázianévvel illeti a vékony, lapos C profilú nyakat, ami valóban ideális gyors játékra.

 

A test ergonómiájára sem lehet panaszunk, a Stratohoz hasonlóan a hátoldal felső negyedén mélyedést alakítottak ki, hogy a hangszer könnyen a testhez simuljon, és a test első oldalának felső része is elvékonyított, karunk kényelme érdekében. Itt ismét hangsúlyoznám a már említett fantasztikus nyakillesztést, ami szintén a játékkényelmet szolgálja.

 

 

Jackson-Soloist-SL3X-5.jpg

 

 

 

A szuper kényelmes nyakillesztés közelről

 

 

 

A hosszabb menzúra miatt a három hangszedőt az átlagosnál kisebb felületen, relatíve közel egymáshoz helyezték el. Ezzel csak annyi gondom akadt, hogy újjal történő pengetésnél a hüvelykujjam időnként beleakadt a két single-coil kiálló felső élébe, de biztos ezt is meg lehet szokni.

 

Összegzés


A Jackson a klasszikus stílust modern összetevőkkel ötvözte és egy igazi precíziós metal gépezetet hozott létre. A nagyszerű színválaszték, az olyan jellemzők, mint a Duncan Designed hangszedők, az ízléses vonalvezetésű test, a testen átmenő nyak, a kiváló ergonómia, a 24 érintős ultra gyors játékra tervezett változó rádiuszú fogólap, a grafittal megerősített nyakmerevítés, a süllyesztett Floyd Rose Special double-locking tremoló, és még hosszasan sorolhatnánk, egy kivételes játékkényelmű és karakteres hangzású gitárban találkoztak össze és az eredmény lenyűgöző.

 

 

jackson-soloist-sl3x-700.jpg

 

 

Színválaszték...

 

 

Azt hiszem nem meglepő, hogy ezt a gitárt elsősorban kemény rockot, vagy metalt játszó gitárosoknak ajánljuk, mert ezekben a műfajokban lehet optimálisan kihasználni a tudását. Ugyanakkor, aki másféle stílus elkötelezettje és szeretne egy ergonomikus, kényelmes igazi szólóra termett gitárt, ne habozzon!

 

További részletek és hazai ár: Mezzoforte Hangszeráruház

 

 

[ -tkeres- ]