zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Lássuk, mire is jó, illetve mik a jellemzői a Powerplay fejhallgató erősítőnek?

 

 

 

Pro-XL_1.jpg

 

 

Hogy mit tud? Megtehetjük, hogy az erősítőt beszereljük egy rack-be, bekapcsoljuk, és utána már nem is nyúlunk a hátlaphoz. Adhatunk neki jelet az előlapról, csatlakoztathatjuk fejhallgatónkat, valamint hozzáférünk az összes szolgáltatásához. Az erősítő csupán 1U magas, mégis minden kapcsoló és tekerő elfér az előlapon, pedig ezekből kevés van. A Pro-XL készülék egy közös bemenettel (külön bal és jobb) rendelkező, de négy függetlenül beállítható és azonos szolgáltatásokkal és tulajdonságokkal rendelkező erősítőt rejt magában. Az előlap bal oldalán egy TRS csatlakozóval ellátott Direct bemenet található. Ehhez tartozik a négy LED-del bíró kivezérlésjelző, amelynek skálázása dB-ben -30, -12, 0, clip (túlvezérlés). Ez a Main Section, azaz a készülék azon része amelyhez csatlakoznak belül az egyes csatornák. Ide tartoznak a hátlap bal és jobb szimmetrikus XLR (mama) és TRS csatlakozókkal szerelt bemenetei, valamint több ilyen készülék összefűzését lehetővé tevő szintén XLR (papa) és TRS csatlakozók.

 

 

 

Pro-XL_2.jpg

 

 

Ezeken kívül a hátlapon van a csatornánként két fejhallgató, illetve a hálózati csatlakozó. Az egyes erősítők minimálisan 8 ohmmal terhelhetők, ezért ha a három (előlapon és a hátlapon lévő két) csatlakozót egyidejűleg használjuk, akkor ezt azonos fejhallgatók esetében minimum 24 ohm impedanciájú fülesekkel tegyük. Az előlapon most már az egyes erősítő csatornák következnek sorban és jól elkülöníthetően. A nyolc LED-es kimeneti szintjelző alatt három kapcsolót találunk. Ezek az L mute, R mute és st./2-ch. kapcsolók. Alattuk van egy fejhallgató kimenet és egy aux bemenet, amely utóbbit ha használjuk, akkor a balansz szabályzó átalakul main/aux keverővé, vagyis meghatározhatjuk, hogy a fülesben melyik bemenet hangereje domináljon. Ennek a szolgáltatásnak stúdióban is, de főleg élőben, színpadon játszva lehet nagy haszna. Például megtehetjük azt, ha mondjuk a basszusgitáros belemegy, hogy fejhallgatót használva megkapja a main (fő) bemeneten a zenét akár sztereóban és ehhez ő maga betekeri a gitárját, illetve beállítja magának az összhangerőt. De még akár a hangszínen is módosíthat, mivel van egy kimeneti szintszabályzónk, valamint egy hangszín áramkör magas és mély állítási lehetőséggel. Ezek beavatkozási képessége +/- 12 dB. At itt leírt szolgáltatások igazak mind a négy erősítő egységre. Kipróbáltam az erősítőt egy 24 ohmos Sony MDR7506 típusú fejhallgatóval. Ez a füles főleg külföldi stúdiókban elterjedt és közkedvelt. A PRO-XL hangját meghallgatáshoz segítséget nyújtó CD-játszóm ismert és tapasztalatom szerint igen jó hangú füles erősítőjéhez hasonlítva a Behringer jó frekvenciabalansszal, jó dinamikával, bár egy kis nyersességgel szólalt meg. A cucc brumm- és zajmentesen jól működik. A magas hangszín karakterisztikáját mérve, de hallgatva is úgy gondolom, hogy ha magasabb törésponti frekvencián működne, akkor finomabban szólhatna, legalábbis a Sony fülesben. Így kicsit tolakodóvá válik a hang, mikor használom, de van sok olyan fejhallgató, amelynek ez a karakterisztika beválhat, ezért ez nem feltétlenül hátrány. A Pro-XL gond nélkül ki tudta hajtani a 24 ohmos Sony-t. De már kevésbé alkalmas 600 ohmos fejhallgatókhoz, mint például az AKG K141. A Powerplay jól használható eszköz mind élőben színpadokon, mind pedig stúdiókban. Árát mindenképpen megéri.