zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
A német Behringer cég, amely rengeteg kedvezően árazott termékkel látja el a hangosítókat és zenészeket, újabb és újabb digitális eszközzel gazdagítja terméklistáját.

 

 

 

Ultra_1.jpg

 A hangsugárzó rendszerek korrekt beállításához szükséges berendezések közül a DCX2496 digitális rendszer-processzorral 2003-ban a frankfurti kiállításon találkozhatott először a látogató.

 

A 24 bit-es és 96 kHz-en működő digitális rendszer-processzor nem egyéb, mint egy szabadon konfigurálható hangváltó, amely rengeteg szolgáltatása lévén már a nagyobb, és összetettebb hangsugárzó rendszerek precíz beállítását is lehetővé teszi. A berendezés áramkörei 1U magas dobozban kaptak helyet, ezüstszínű előlapját fekete feliratokkal látták el. A kijelzők fekete hátterű plexi lapok mögül világítanak ránk, amelyeket fehér számokkal skáláztak. A hátlapon található a három (XLR) bemenet és a hat (XLR) kimenet, valamint a kilencpólusú RS232-es, illetve a szokványos hálózati csatlakozó. Van még két olyan csatlakozó, amelyek segítségével több készüléket összekapcsolva, azokat egy PC-vel, a Behringer honlapjáról letöltött szoftver segítségével vezérelhetünk. Van még az előlapon egy rés, amelybe PCMCA kártyát csúsztatva a készülékről beállításokat menthetünk le, illetve tölthetünk rá. Minden bemenethez és kimenethez tartozik egy hat LED-es kijelző. Ennek legalsó LED-je -40 dB-t, amíg a legfelső a limiter működését jelzi. A kijelzők alatt a Mute (némítás), felette a Clip (túlvezérlés) LED-ek találhatók.

 

A készülék kezelése rendkívül egyszerű. Ez a feliratozásnak, a nagyméretű és finom felbontású LCD-nek és a jól megírt szoftvernek köszönhető. A setup gombot megnyomva, a kijelző melletti további gombok segítségével a berendezés alapkonfigurálását végezhetjük el. Beállíthatjuk többek között a kijelző kontrasztot, vagy levédhetjük a beállításainkat, másolhatjuk valamelyik bemenet és kimenet paramétereit másik ki- és bemenetre, beállíthatjuk, hogy bekapcsoláskor a készülék némított be- és kimenetekkel induljon, vagy például kiválaszthatjuk, hogy az A és B bemenetek digitálisan AES/EBU szabvány szerint fogadják a bejövő jelet. Ez nagyon hasznos, mert ha digitális keverővel használjuk a berendezést, az audio jelet közvetlenül, DE-AD átalakítás nélkül küldhetjük a processzorba. A kijelzők alatti gombok dupla funkcióval bírnak. A mute gombot megnyomva, azon kigyullad egy piros LED. Ezzel a kijelzők alatti gombokat mute gombokká tettük. Ha ismételten megnyomjuk a mute gombot, azon kialszik a piros LED, így a kijelzők alatti gombokat select (kiválasztás) gombokká váltak. Ekkor, megnyomva bármelyiket, azon pici zöld LED fog világítani, így jelezve nekünk, hogy éppen melyik be-, vagy kimenet paramétereit látjuk és állíthatjuk az LCD-n. A bemenetek gain-jét +/- 15 dB átfogással 0,1 dB-es lépésekben állíthatjuk. Ezután 5 cm-es lépésekben, akár 200 m-t is késleltethetünk a bejövő hangon, ez majdnem 0,6 másodperc. Ez még nagyobb hangrendszereknél is több mint elegendő. A késleltetés mértékét milliszekundumban is leolvashatjuk a kijelzőről. A következő a teljesen parametrikus EQ, melyből akár többet is használhatunk, nincs meghatározva, hogy mennyit, de függ attól, hogy mennyi és milyen meredekségű szűrőket alkalmazunk hangváltóként a kimeneteken. Ezután következik a dinamikus EQ, amelynek parametrikus szűrőire is vonatkozik az előbbi megállapítás. Itt beállíthatjuk a küszöbszintet, arányt, támadási és elengedési időket, és a kompresszor (dinamikus EQ) beavatkozásának mértékét (gain reduction) is láthatjuk az LCD-n. A sum (összeg) szolgáltatás egy külön gomb segítségével hívható elő. Ez amolyan „virtuális” negyedik bemenet, amelyet a három bemenetből állíthatunk elő. Itt meghatározhatjuk, hogy melyik bemenet és milyen mértékben küldünk a sum csatornába. Beállíthatjuk hangerejét, külön késleltethetjük, vagyis mindazokkal a szolgáltatásokkal bír, amelyekkel az A,B,C bemenetek is rendelkeznek. A sum szolgáltatás segítségével tudunk akár mono sub, vagy center (középső) hangsugárzókat működtetni. A kimenetek bőségesebb szolgáltatással bírnak. Meghatározhatjuk, hogy melyik bemenetről kapja a jelet (A,B,C,Sum). Beállíthatjuk hangerejét +/- 15 dB átfogással, és egy listából kiválaszthatjuk, hogy mi legyen a neve. A következő oldalon állíthatjuk be a hangváltó szűrők típusát és meredekségét 6 dB/oktáv-tól 48 dB/oktávig. A kimeneteken is van parametrikus és dinamikus EQ, de fontos, hogy van limiter is. Ennek küszöbszintje és elengedési ideje beállítható, valamint az LCD-n leolvasható beavatkozásának mértéke. Meghatározhatjuk a kimenetek polaritását, fázisát 0 és 180 fok között, akár 5 fokos lépésekben is állíthatjuk. Kimenetenként kétféle késleltethetést állíthatunk. A rövid késleltetést, amelyet hangfalak hangszórói, például a magas és közép utak között szokták (ha kell) alkalmazni 2 mm felbontással 4 méterig állítható, a hosszú késleltetés, amelyet már hangfal csoportokra használhatunk 5 cm felbontással 200 méterig állítható.

 

Ultra_2.jpg

 

A hangváltót kétféleképpen próbáltam ki. Először a szolgáltatásainak kikapcsolásával jó minőségű lehallgató rendszeren CD játszó segítségével neves és drága processzorokkal hasonlítottam össze. Elmondhatom, hogy a DCX2496 ezt az akadályt igen jól vette, ugyanis benne is hasonló AD és DA áramkörök vannak, mint a drágább készülékekben. Ezek után beállítottam vele egy közepes méretű hangrendszert. A hangfalak Meyer MSL-4-ek voltak. Ezek alá két-két kétszer 18”-es szubot tettem. A DCX2496 látta el a hangváltó feladatát kétszer két útban.

 

Beállítottam késleltetést is a szubok és az MSL-4 között, mert kellett a mérések alapján, de használtam a parametrikus EQ-t is. A rendszert Yamaha 02R96 keverőről 96 kHz-en működtettem úgy, hogy a processzor a színpadnál volt és ASE/EBU digitális bemenetén fogadta a keverő digitális kimenetét. A rendszer többszöri alkalommal is kifogástalanul és megbízhatóan működött. A 24 dB/oktáv meredekséggel létrehozott, kétszer két utas hangváltó mellett még összesen 20 db parametrikus szűrő maradt a rendszer frekvencia átvitelének optimalizálására, de több maradt volna, ha a szubokhoz nem alkalmazok aluláteresztő szűrőt. Nagyobb hangrendszereknél könnyen elfogyhatnak a parametrikus szűrők, főleg, ha minden kimeneten nagy meredekségű hangváltót állítunk be. Ilyenkor használjunk a bal és jobb oldal számára külön Ultra-Drive-ot, vagy vásároljunk hozzá külső EQ-t, például a DEQ2496-ot.