1960-ra a Gibson első tömörtestű gitársorozatának a Les Paulnak az eladásai csökkenő tendenciát mutattak, és ez rákényszerítette a céget, hogy az akkori modellek mellett valami teljesen újjal álljon elő.
Döntés született arról, hogy a Les Paul teljes átalakításon essen át, a mahagóni testet vékonyabbra, laposabbra tervezték, és dupla bevágásokkal látták el a felső fekvésekhez történő könnyebb hozzáférés érdekében. (Double-cutaway fazon.) Elhagyták a külön anyagból készült tetőlapot és a gitár hegyes szarvakkel és csapott szélekkel készült. A nyakat is megváltoztatták a felső nyeregnél keskenyebb lett és a „világ leggyorsabb nyaka” néven reklámozták. Ezt a hangszert – és változatait – egészen 1963-ig Les Paul néven emlegették! Ekkor járt le Les Paul szerződése a Gibsonnal, ettől kezdve a gitárokat már SG, vagyis Solid Guitar (tömörtestű gitár) néven forgalmazták.
Az SG először négy változatban jelent meg Standard, Junior, Special és Custom. A Junior a Standard egyszerűbb változata volt, egy single-coil hangszedővel. A Custom volt a luxus kivitelű verzió, három humbucker pickuppal. A Special nagyban hasonlított a Standardre, azonban két P90 „Soapbar” hangszedővel szerelték fel.
Az SG Special korabeli katalógusa az alábbi jellemzőket emelte ki:
- Vékony, extra gyors nyak, kivételesen alacsony érintőkkel, a nyak 22. érintőnél a csatlakozik a testhez
- Rózsafa fogólap, pont alakú gyöngyház pozíció jelölőkkel
- Egy darabból készült mahagóni nyak, állítható merevítőpálcával
- Kombinált fém húrláb és húrtartó, ami függőlegesen és vízszintesen is állítható
- Két erőteljes hangszedő külön hangerő- és hangszínszabályzó gombbal
- Háromállású pickupváltó, a két hangszedő külön-külön, vagy együttes aktiválásához
A képen látható 1961 SG Spedial még azokat a korai vonásokat mutatja, ami csak a gyártás első félévére voltak jellemzők. Gondolunk itt az instabilnak bizonyuló lapos nyakillesztésre, amit a 1962-ben masszívabb, lépcsőzetes illesztésre módosítottak, a dőlt elhelyezésű húrlábbal kombinált húrtartóra, amit 1961 végén a pickupokkal párhuzamosan álló kompenzált húrlábra és különálló húrtartóra cseréltek.
Ez az SG Special úgynevezett TV Yellow lakkozást kapott, amit már 1954 óta is alkalmazott a Gibson. Az elnevezés állítólag onnan ered, hogy az akkori fekete-fehér tévé készülékeken ez a halvány sárga szín ideálisan mutatott, fehérnek látszott, míg a valódi fehér gitárok visszatükrözték a stúdió fényeit és vakítóan csillogtak. Ezt a TV Yellow színű lakkozást még 1961-ben egy átlátszatlan krémszín váltotta.
Egy későbbi SG Special már egyenes húrlábbal és külön húrtartóval
A legismertebb gitárosok, akik Gibson SG Specialt használtak stúdióban vagy koncerten Carlos Santana, Robby Krieger (Doors), és Pete Townshend (Who). A gitár listaára 1961-ben 210 USD volt, ma egy kitűnő állapotban lévő eredeti SG Special értéke 7 500 USD körül van.
Forrás: Gibson Electrics: The Classic Years by A.R. Duchossoir, Gibson Guitars: Ted McCarty’s Golden Era, 1948-1966 by Gil Hembree, The Early Years of the Les Paul Legacy, 1915-1963 by Robb Lawrence és Guitar Family Tress by Terry Burrows