zenesz_logo.png



Az elmúlt időkben sokféle keverőt mutattunk be a Behringer UB családból. Azonban a cég termékcsaládja tovább bővült. Megjelentek az SL sorozatú keverők. Ez a keverőcsalád jelenleg két nagyobb csatornaszámú keverőt tartalmaz.

 

 

SL_1.jpg

 

 

Az Eurodesk SL2442FX-PRO és az SL3242FX-PRO keverők az SL család tagjai. Típusszámukból megtudhatjuk a bemeneti csatornák számát, amely a tesztalanyunk, az SL32-es esetében harminckettő; a kimeneti csoportok (subgroup-ok) számát, esetünkben ez négy, de megtudhatjuk azt is, hogy a keverőbe effekt processzort vagy processzorokat építettek. Az SL keverők két effekt processzort tartalmaznak.

 

Az SL3242FX keverő annak ellenére, hogy harminckét bemenete és belső tápegysége van, nagyon könnyű és kicsi. Súlya csupán 11,5 kg, szélessége 90 cm. A harminckét csatornából huszonnégy a mono mikrofon és vonal bemenetekkel rendelkező csatornák száma. Az utolsó nyolc csatorna sztereó párokba rendezett vonalszintű bemenetekkel rendelkezik. Ezek közül is csak az első két pár rendelkezik a mono csatornákhoz hasonló szolgáltatásokkal. Az utolsó két csatornapár szolgáltatása minimális.

 

A hangerőszabályzón kívül még aux1 és aux2 szabályzót kapott. A mono csatornák attól függően fogadnak mikrofon vagy vonal szinten jelet, hogy melyik szimmetrikus bemenetére – az XLR vagy a jack (TRS) – csatlakozunk. Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogyha élőben XLR csatlakozókkal szerelt csoportkábelt használunk, de a keverőnek valamelyik csatornáján vonal szintű jelet kell fogadni, akkor XLR/jack átalakítót kell használni. Ezek a csatornák insert csatlakozóval is rendelkeznek, vagyis van lehetőségünk kompresszorokat vagy zajzárakat csatlakoztatni a keverőhöz.

 

A keverő IMP (Invisible Mic Preamp) névvel fémjelzett mikrofon előerősítőket kapott. Ezek tulajdonsága a 130 dB dinamika átfogás, széles frekvencia átviteli sáv, kicsi zaj és torzítás, 60 dB erősítés. A Behringer szerint ezekkel kristálytiszta, természetes hangra számíthatunk. Az IMP előerősítő gain szabályzója után a felüláteresztő szűrő kapcsolója, majd a háromsávos hangszínszabályzó következik. A háromsávos hangszínszabályzó közepe parametrikus, vagyis meghatározhatjuk, hogy melyik frekvencián kívánunk emelni vagy vágni.

 

Ehhez képest a sztereó csatornák egyszerű négysávos hangszínszabályzóval bírnak. Ezek után következik a két aux, amelyek a fader (hangerőszabályzó) után vagy elé kapcsolhatók attól függően, hogy effekt útnak vagy monitorozásra akarjuk-e használni. Az auxok alatt találjuk a beépített effektekhez tartozó, de külön kimenettel is rendelkező szintszabályzókat. A külön kimenetek teszik lehetővé, hogy a beépített FX utakat külső effekt processzorral használjuk, ha akarjuk.

 

A panoráma szabályzó és a mute (némító) kapcsoló alatt találjuk a 60 mm-es csatorna hangerőszabályzóat, amelyek mellett a sub kiválasztó és solo (behallgatás) kapcsolókat is elhelyezték. A keverő a szokásos aux, FX, subgroup, main, mono stb. kimenetekkel rendelkezik. A csatornák és a kimeneti szint megfelelő beállítását egy 2x12 LED-et tartalmazó kijelző segíti. Az effekt processzor kivezérlését külön hat LED-es műszer mutatja.

 

 

SL3242FX-PRO_2.jpg

 

Az effektek 99 eredeti Virtualizer DSP2024P presetet tartalmaznak. A programokat egy forgónyomókapcsolóval választhatjuk ki a két számjegyes kijelzőn a keverő felső részére nyomtatott tábláza alapján. Az effekteket lábkapcsolóval is tudjuk működtetni. A kilencsávos grafikus hangszínszabályzó hasznos szolgáltatás ebben a kategóriában. Egy kapcsoló segítségével eldönthetjük, hogy a main kimenetre, vagy inkább az aux1 kimenetre használjuk. Itt is, mint a nagyobb Behringer grafikus EQ-k esetében megtalálható az FBQ feliratú kapcsoló. Az FBQ szolgáltatás amolyan gerjedés detektáló rendszer.

 

Megnyomva az FBQ kapcsolót az EQ szabályzóiba épített piros LED-ek a zene ütemére villogni kezdenek, vagyis a fader sor átalakul analizátorrá. A zenében a leghangosabb frekvenciákat, azok a szabályzók, illetve felirataik mutatják, amelyeken a legnagyobb fényerővel világítanak a LED-ek. Ez a szolgáltatás segít megmutatni, hogy milyen frekvencia közelében gerjed a hangrendszerünk, melyik frekvenciasávot kell (ajánlott) csökkenteni a grafikus EQ-val.

 

A keverő hátlapján van a hálózati csatlakozó és kapcsoló, illetve a fantom feszültség kapcsoló. Az összes be- és kimenetet a kezelőfelületen találjuk. Méréssel ellenőriztem a hangszínszabályzó pontosságát és hatékonyságát. A középsáv frekvenciáját a feliratozás szerint 100 Hz-re állítva 89 Hz-en, 800 Hz-re állítva 457 Hz-en, 8 kHz-re állítva pedig 6,75 kHz-en avatkozott be, vagyis nem túl pontos a feliratozás.

 

Másik érdekessége a közép hangszínnek, hogy a frekvencia csúsztatásával változik az emelés vagy a vágás mértéke. A mélyemelés 20 Hz-en 18 dB mértékű, de még 1 kHz felett is beavatkozik. A magas emelés 20 kHz-en 17 dB-t emel, de sajnos ez is kicsit belenyúl az 1 kHz-be. A felüláteresztő 90 Hz alatt 18 dB/okt. meredekséggel működik, de 140-150 Hz-en 2,5 dB-t emel. Ez egy ének mikrofonnak még jól is jöhet.

 

A keverőt kipróbáltam egy 24 sávos élőfelvétellel. Bizony a háromsávos hangszínszabályzó nem mindenhez volt elegendő az élő felvétel esetében, de sokat jelentett a plusz EQ a kimeneten. A zaja kicsi. A keverő egyszerűbb zenei feladatokra élőben is jól használható, ha a két monitorút elegendő.