zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Technika
A MiniMon MON800 egy olyan modul, amit a Behringer idáig nem gyártott. Valójában egy olyan berendezés, amelynek szükségességét a számítógépes audió alkalmazások (DAW) elterjedése hozta az előtérbe. Ez ugyanis egy bemeneti és kimeneti monitor mátrix, valamint egy utasító mikrofon együttese.

 

 

MiniMon_2.jpg

 

 

 

Ezek a szolgáltatások a közepes és nagyobb stúdiókeverőkbe általában be voltak építve, csak éppen otthoni és projekt stúdió szinten egyre kevésbé használnak ilyet. Egy alapvetően számítógépes rendszernél is igény van viszont arra, hogy a számítógépből érkező jelen kívül másba is belehallgathassunk. Lehet ilyen egy külső CD játszó, esetleg MiniDisk, kazetta vagy DAT. Az is fontos lehet, hogy több fajta minőségű, és méretű lehallgató rendszer között választhassunk, gyorsan és egyszerűen, így egy adott kritikus részt jobban megítélhessünk hangszín és arány kérdésében.

 

Végül, ha a zenész másik helységben, feléneklő fülkében van, akkor a kommunikációhoz szükség van egy időszakosan bekapcsolható mikrofonra is. Nem véletlenül több cég is kihozott a közelmúltban ilyen berendezést, különböző árkategóriában. A Behringer MiniMon természetesen a legolcsóbb ezek közül, és ismereteim szerint nem kevéssé hasonlít egy japán gyártó viszonylag olcsó modelljére. Négy fajta bemenet között választhatunk, illetve egyszerre több bemenetet is bekapcsolhatunk.

 

Három lehallatási hangfalrendszer csatlakoztatható a berendezésre, ezek között is nyomógombokkal választhatunk. Ez utóbbival nekem az a problémám, hogy a kapcsolók nem relés váltó típusok, hanem egyszerű nyomógombok. Az általános helyzet ugyanis az, hogy vagy az egyik, vagy a másik lehallgatást akarjuk hallgatni.

 

 

MiniMon_3.jpg

 

 

Kivétel az, amikor egy sub láda is van a rendszerben és azt két hangfalpárhoz külön-külön is akarjuk használni. Végül is, némi gyakorlással meg lehet oldani azt, hogy egyszerre nyomunk meg két gombot, amik közül az egyik benyomott, a másik kiengedett állapotban volt, és akkor megvalósul az azonnali átkapcsolás.

 

A másik megoldás, ami nem igazán tetszett, az a hangerőpotméterek mérete és egyáltalán az a  tény, hogy kettő van belőlük. Egy ilyen berendezésnek ugyanis egyik legfontosabb funkciója az, hogy legyen egy olyan fő potméter, amivel azonnal tudjuk az egész rendszer hangerejét állítani. Itt külön potmétere van az A hangfalrendszernek, és külön a másik kettőnek (B és C). Ez ugyan lehetővé tesz i azt, hogy két külön rendszert hangerőben összelőjünk, de el lehet képzelni azt a szituációt, amikor az egyik hangfalrendszeren jól lehalkítva hallgatjuk egy ideje az anyagot, majd átváltunk a másikra, ahol régebben még jó hangosan volt beállítva. Adott esetben éjjel a szomszéd, a fal másik oldalán ilyenkor esik le az ágyról.

 

Elég kicsik is a potméterek, de hát ez következik részben az előlap méretéől, meg a kezelőszervek számából. Mindezekkel együtt a MiniMon szolgáltatásokban jól ellátot, egy kisebb stúdió szinte minden monitor és mátrix feladatát meg lehet vele oldani. Egy bizonyos szint felett, több, jó minőségű lehallgatási rendszerrel rendelkező stúdióknál azért én ennél legalább eggyel magasabb kategóriát ajánlanék. El tudom képzelni, hogy előbb vagy utóbb a Behringer is megjelentet ilyet.