zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Technika
Jelen rovatunkban az UB1622FX és az UB1832FX keverőkkel ismerkedhet meg az olvasó.

 

 

 

UB1622.jpg

 

Kezdjük mindjárt a kisebbikkel, a 1622-vel. A típusszám első két tagja már elárulja, hogy tizenhat bemenettel rendelkezik ez az egykezes mixer. De ez a magas szám ne tévesszen meg senki. Ezekből csupán négy (az első négy csatorna) a normál mikrofon-vonal bemenet. Ehhez a négy bemenethez teljes értékű csatornák tartoznak gain szabályzóval, insert-csatlakozóval (például külső kompresszor csatlakoztatásához), háromsávos hangszínszabályzóval (a közepe parametrikus), 75 Hz-es 18 dB/oktáv meredekségű felüláteresztő szűrővel, két auxszal, panorámaszabályzóval, mute kapcsolóval, peak (túlvezérlés) jelzővel, behallgatáskapcsolóval (solo), sub és main kiválasztáskapcsolóval illetve egy 60 mm-es faderrel. A következő négy csatorna már sztereocsatorna. Hozzájuk tartozik a következő nyolc, már csak vonalszintű jelek fogadására alkalmas bemenet. Ezek a csatornák hasonlóan bőséges szolgáltatással rendelkeznek, mint az első négy, de itt a hangszínszabályzó egyszerű, nem parametrikus, viszont cserébe négysávos. A panoráma helyett itt balanszszabályzónk, a gain poti helyett pedig érzékenységváltó kapcsolónk van. Nincsenek viszont csatorna-insertek. A többi szolgáltatás a mono csatornákkal gyakorlatilag azonos. Az első aux pre/post kapcsolóval is rendelkezik, gondolva így azokra is, akik esetleg élő műsorukhoz monitorozásra is kívánják a keverőt használni. A második aux belső és külső effektútként is felhasználható, ugyanis ezt a keverőt és az UB1832FX-et is ellátták egy egyszerű, könnyen kezelhető digitális effekttel, erre utal a típusszámban az FX betűjelzés. A maradék négy bemenet pedig a két sztereo aux return, ezekhez már csupán egy-egy hangerőszabályzó tartozik. A keverő korrekt beállítását, kivezérlését segíti az alapvetően a kimeneti jelszintet mutató 2x12 LED-ből álló kivezérlésjelző, amelynek bal oldali oszlopa a csatornákon lévő valamelyik solo gomb megnyomásával átalakul bemeneti (PFL) kivezérlésjelzővé. Az effekt processzor szintjét külön hat LED-es műszer mutatja. Itt is ugyanúgy, mint a többi UB-FX keverőknél az effekt 99 eredeti Virtualizer presetet tartalmaz. A programokat forgónyomós kapcsolóval választhatjuk ki a két számjegyes kijelzőn a keverő felső részére nyomtatott táblázat alapján. Hasznos, hogy a keerő felületére nyomtatták, így nem tudja elveszíteni a tulajdonos. A forgó potik mindegyike (a gain kivételével) középen megakad, még az is, amelyiknek nem kéne, bár hozzáteszem, hogy ilyen csak egy van (a ctrl room hangerőszabályzó). A L és R fő kimeneteken (XLR és TRS) kívül külön ctrl room, aux 1 és 2, sub 1 és 2, tape- és fejhallgató-kimenetek vannak. Elhelyeztek még egy külön TRS-csatlakozót, ha az effektet lábkapcsolóval kívánjuk működtetni. A keverő feliratozása egyértelmű, a tekerők színválasztása, az elrendezés a mixer kezelhetőségét és áttekinthetőségét könnyűvé teszi. A dobozt ezüstszínűre festették.

 

Kíváncsi voltam, hogyan építették meg a keverő belsejét. A kezelőszervek egyetlen nagyméretű nyomtatott áramköri lemezen kaptak helyet, a csatlakozók felül egy másik lapon, a hátsó csatlakozók pedig egy harmadikon helyezkednek el. A panelek SMD-alkatrészeket tartalmaznak. A tápegység kapcsolóüzemű, és jól árnyékoltan szintén a doboz belsejében (aljában) helyezték el, tehát nem kell külső adapter.

 

 

 

UB1832.jpg

 

 

Az UB01832FX keverő lényegi felépítésében azonos a sorozat többi tagjával, de a szolgáltatásokban különbség van. Hat mono- és négy sztereobemeneten kívül itt is van még két sztereo aux bemenet. A csatornák szolgáltatásai azonosak a 1622-vel, de beépítettek egy plusz monitorutat, élőhangosításra is szánva ezt a keverőt. Ezt támasztja alá az is, hogy egy kilencsávos sztereografikus EQ-t szintén beépítettek. Egy kapcsoló segítségével az EQ-t a monitorúton, vagy a fő kimeneten működtethetjük. Az EQ 63, 25, 250, 500, 1k, 2k, 4k, 8k, 16 kHz frekvenciákon +/- 10 dB-lel állítható. E típus további szolgáltatása a fő kimeneten alkalmazható Surround effekt áramkör. Ez gyakorlatilag a sztereó tér szélességét képes megváltoztatni. Hatékonyságát egy potival változtathatjuk.

 

A keverőket meghallgattam jó minőségű hangfalakon, CD-ről úgy, hogy csak átengedtem rajta a jelet, vagyis a hangszín-áramköröket lineárisan hagytam. Kíváncsi voltam, milyen irányba változik a hangkép a keverő bekötésére használt kábel, illetve az eredeti jelforráshoz képest. A keverőn keresztül hallgatva a CD-t kevesebb részletet lehetett hallani. Egy kicsivel a tere is gyengébb lett. A hang vékonyabbá, kisség magasba húzóvá vált, valamelyest elveszítette erejét, kiterjedtségét. Jazzfelvételen a zongora hangja keményebbé vált. Kicsit szűkebbnek éreztem (hallottam) a frekvenciasávot. Mindezt a keverő bekötéséhez használt kábelhez képest hallottam így. Természetesen egy kábel egy elektronikának hangban erős ellenfele lehet, mindazonáltal a különbség nem volt eget rengető. A keverők tisztán, brumm- és zajmentesen, jól működnek. Kisebb élőhangosításokban az UB sorozatú keverők közül a grafikus EQ miatt talán az UB1832FX-Pro használható a legjobban és a legkönnyebben, feltéve, hogy a felhasználó számára elegendő bemenettel rendelkezik.