zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Technika
Milyen feladatra szánta a gyártó ezt az eszközt? - kérdezhetjük, mikor ránézünk a készülék előlapjára, ugyanis a kezelőszervek vagy a készülék neve sem igazán árulkodik nekünk arról, mire is tudnánk használni

 

 

DSP1424P_1.jpg

 

 

 

Ahhoz, hogy megtudhassuk, hogy mire is jó, érdemes jól megnézni, mi van a kezelőgombok fölé írva, illetve betekinteni a kezelési útmutatóba. Mindezek után ki kell próbálni. Ez a berendezés nem más, mint egy digitális jelprocesszor, amelynek segítségével egy összetett mondhatnám, hogy kevert zenei jel dinamikájába, frekvencia átvitelébe, fázisátvitelébe lehet úgy beavatkozni, hogy a végeredmény zeneiebb, élvezhetőbb, jobb legyen. Helye, elsősorban stúdiókban van, de a szolgáltatásai és beállíthatósága nem zárja ki, hogy akár élőben a keverő master csatornájába inzertálva eredményesen alkalmazzuk, de élőben ez a cucc már csak amolyan hab a tortán. Ennek a készüléknek inkább magához a zenéhez van köze, mint hangfalakhoz, hangrendszerekhez.

 

Mielőtt rátérnénk a szolgáltatásokra, foglalkozzunk kicsit a külsővel. A doboz 19” széles 1U magas. Az előlap 19” széles 1U magas. Az előlap a Behringertől megszokott ezüstös alumínium, fekete alapfelületű kijelzőkkel és fekete feliratokkal. Ez a készülék nem rendelkezik sok kezelőszervvel, de szolgáltatásai könnyen beállíthatók, ha van min (jó minőségű hangrendszer vagy stúdió monitor) meghallgatni. Természetesen ez a berendezés sztereó. A hátlapon található XLR és TRS csatlakozókkal szerelt bemenetek és kimenetek szimmetrikusak. Van még a hátlapon a bal és a jobb csatornák számára külön egy működési szintbeállító kapcsoló is. Ennek segítségével a belső digitális elektronikát jobban vagy kevésbé vezérelhetjük ki, miközben a bemenethez képest a kimenet hangereje nem változik. Mivel ez az eszköz digitális, a felbontásának teljes kihasználása érdekében célszerű maximálisan kivezérelni. Ehhez nyújtanak segítséget az előlapon elhelyezett kijelzők, amelyek mutatják a bemenetek és a kimenetek kivezérlését. Van még csatornánként két gain reduction LED sor is, amelyek jelzik a dinamika kompresszálás értékét. Ez összesen nyolc LED sor. Ezután következik egy 2 digites szám kijelző, itt tudjuk beállítani a gombokon kiválasztott szolgáltatások paramétereit vagy kiválasztani preseteket a memóriából a kijelző mellett elhelyezett lapos kerék segítségével. Azt, hogy az adott szolgáltatás melyik paraméterét állítjuk, a számok mellett jobbról függőlegesen elhelyezett LED-ek mutatják. Van mód a bal és jobb csatorna paramétereinek eltérő beállítására is. Munkánkat még tíz egyértelműen feliratozott világító nyomógomb is segíti.

 

 

DSP1424P_2.jpg

 

 

Most pedig térjünk rá a szolgáltatásokra. Az első a Max Out Level, azaz egy limter, amelynek a küszöbszintjét beállíthatjuk egészen -48 dB-ig, illetve átkapcsolhatjuk RMS (átlag) üzemmódba. Kár, hogy beavatkozásának mértékét nem tudjuk a kijelzőre vinni, ezért fülelnünk kell, hogy mit csinál. A következő a 3D Surround szolgáltatás. Ennek segítségével meghatározhatjuk a jel sztereó „szélességét”. Használatával a műsoranyag valóban „sztereóbbá” tehető, de a használatát eltúlozva a mono információ, általában a mélyebb hangok tartományában károsodhat, vagyis képes elvékonyítani a hangot. A készülék fő szolgáltatása az Ultramizer, amely nem egyéb, mint két frekvenciasávban külön beavatkozó dinamika kompresszor. Itt kap szerepet a crossover (hangváltó) is. Ezt két gomb együttes lenyomásával működésbe hozva a paraméter kerék segítségével beállíthatjuk azt a frekvenciát, ahol szét akarjuk választani az alsó és felső sávokat. A density paraméter van hatással a kompresszálás mértékére, a speed paraméter alacsony értéken tartásakor a beavatkozás kevésbé hallható, magasabb értékeke esetén a gyors jelváltozásokra hatékonyabban reagál az eszköz. Beállítását segíti a kijelző, amelyen a beavatkozás mértéke sávonként leolvasható, de az egyes sávok akár némíthatók is. A crossover jó beállításával sávonként kb. 6 dB beavatkozást beállítva teltebbé és zeneibbé tehetjük vele a hangzást. Segítségével a műsoranyag átlag hangereje megnő, miközben a kijelzőn a maximális kimenőszint nem változik. Az effektek (reverb) jobban érvényesülnek a felvételen. A zene kicsit tömörebbé válik. A következő a Denoiser. Ez gyakorlatilag egy lassan működő zajszár. Van még egy a magas sávban működő Exciter és az alacsony frekvenciákra hatékony Super Bass szolgáltatásunk. Ezeket külön-külön hangolhatjuk. Az Exciter megnöveli a kijelzőn beállított frekvencia feletti sáv intenzitását, míg a Super Bass máshova hangolva a szintén beállított és leolvasható frekvencia alatti sáv hangerejét emeli meg az általunk kívánt mértékben. Az Exciterrel finom magas emelést végezhetünk, míg a Super Bass finoman „dögössé” teheti a felvételt. Van egy alternatív szolgáltatása a crossovernek. Ha a magas sávot némítjuk és 63-125 Hz közötti frekvenciát állítunk be, akkor az Ultramizer segítségével akár szubbasszus hangfalat is működtethetünk, bár én erre más eszközt választanék. Mivel ez az eszköz digitáis, egy digitális kimenet mindenképpen hasznos lenne. Használatával valóban lehet javítani a rajta áteresztett jel zeneiségén, frekvencia átvitelén. Szolgáltatásainak egy részét élőben is használni lehet, de helye elsősorban kisebb házi stúdiókban van.

 

(-)

www.basys.hu