zenesz_logo.png



A korral való haladásnak egyik eredménye a híres zengető algoritmusok viselkedését utánzó termék, a V-Verb Rro REV2496 zengető processzor a Behringertől

 

 

REV2496_1.jpg

 

 

 

Az 1U magas processzor külső kivitele a takarékosságról árulkodik, kevés kezelőszervvel, a készülék jól elrendezett és könnyen áttekinthető kijelzőjéről lapozással az összes paraméter könnyen hozzáférhetően leolvasható és szabályozható. Az A, B, C, D paraméterek az ugyanilyen feliratú teljesen körbeforgó potméterekkel változtathatók. A kezelőlap jobb oldalán 12 nyomógomb található a fontosabb menük számára. Az utolsó kezelőszerv egy forgatógomb, amivel a preseteket kereshetjük meg. Minden behívott presetet az OK gombbal kell betölteni, hasonlóan több más elterjedt megoldáshoz. Nagyon jónak találtam a Graph funkciót, ami diagram formájában ad beavatást és persze tájékoztatást egyes paraméterek pillanatnyi állapotáról. Aki vizuális elmével van megáldva, az bizonyára fog örülni ennek a funkciónak.

 

A hátlapon megtalálhatók a szimmetrikus analóg XLR és jack ki- és bemenetek, továbbá XLR digitális ki- /bemenetek, valamint egy S/PDIF TOS LINK optikai ki-/ bemenet is. Hiányoltam egy RCA aljzatpárt, talán ez az egyik leggyakoribb digitális csatlakozási mód és itt mégis elfeledkeztek róla. A digitális összeköttetésekhez szükséges word clock bemeneti aljzat is ki van építve. Ezen kívül csupán a MIDI n thru és out aljzatok találhatók a hátlapon.

 

 

REV2496_háta.jpg

 

 

 

A készülék architektúráját a manapság elterjedt „dual engine” megoldás jellemzi. Ez azt jelenti, hogy egy időben két különböző sztereó effekt futhat egymással sorosan vagy párhuzamosan. Ha már itt tartunk, akkor a REV2496-nak egy igen kivételes képességét is meg kell említeni. Képes négy csatornán működni oly módon, hogy az analóg, valamint a digitális ki- /bemeneteik egy időben élnek, egyik az A, a másik a B engine-hez van rendelve. A különféle összekötések összesen 10-féle kombinációt tesznek lehetővé. Érdemes beletekinteni a készülék kezelési utasításába, mert ott ezt a sok lehetőséget nagyon szemléletesen ábrázolták. Ez a fajta variálhatóság egészen egyedülálló az eddig létező processzorok között.

 

A REV2496 processzora igen nagy teljesítményű, 32 bites belső adatbusszal rendelkezik, konverterei 24 bites felbontással és maximum 96 kHz-es mintavételezéssel működnek. Persze a 44,1 és 48 kHz is beállítható igény szerint. A készülék összesen 30 paraméterbe enged betekintést és beavatkozást, különösen a reverb algoritmusok igen komplikáltak. Az első lapon azonban a legfontosabb négy paraméter azonnal hozzáférhető, az utána következő legfontosabbak egyetlen gombnyomásra, a 2. lapon vannak. A kezelő interfész valóban nagyon egyszerű.

 

Az algoritmusok – mint említettem – meglévő stúdió zengetők algoritmusainak viselkedését szimulálják. Olyan nevek, mint Medium 4000 vagy Church 960, egyértelmű utalást jelentenek a beavatottak számára arra, hogy milyen készülékeket utánoz. Összesen 8 igen részletes zengető algoritmus áll rendelkezésre, ami valójában nem eredendően térszimulátor, mint az eredetiek, hanem az eredeti algoritmus viselkedését szimuláló másodlagos szimulátor. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a szimulátornak szimulátora. A zengető algoritmusok mellett találhatunk egyéb reverse, gate, delay, chorus, flanger, phaser, tremolo, compressor algoritmusokat is. A REV2496 memóriájában található összesen 400 program bőven több mint elegendő.

 

 

REV2496_2.jpg

 

 

A gépkönyv büszkén állítja, hogy a REV2496 az első osztályú zengetők közé lépett elő. Ez esetben egy ilyen eszközzel, mondjuk a TC M3000, M4000-el esetleg a System 6000-el vagy a Lexicon 960-nal kellene megmérkőznie. Úgy gondoltam, ez nem lenne „fair”, de azért meghallgattam egy A-B tesztben az S6000-el együtt. Annál is inkább, mert a felsorolt eszözök inkább már térszimulátorok, ami minden tekintetben többet jelent, mint csupán zengető.

 

A meghallgatás során kiderült, hogy a REV2496 konverterei 96 kHz-es beállításban megfelelő tisztaságban szólnak, 44,1-es beállításban azonban kissé fedett a hangja. A zengetők térbelisége sem szélességben, sem mélységben nem éri el az első osztályú zengetőkét. Simaságában és transzparenciában már megmérkőzhet a jobb plug-inekkel. A zengés lecsengő szakasza talán nem oly organikus, mint a „nagyoké”.  A korai reflekciók ugyancsak valamelyest szerényebbnek tűntek, összességében azonban kellemes csalódás volt. Az egyéb effektek is jók, a kompresszor kissé kilóg ugyan a sorból, de az is használható. Az árához képes mindenképpen egy jól használható eszköz. Aki nem engedhet meg magának egy drága első osztályút, annak mindenképpen elfogadható alternatíva lehet a REV2496. A Behringer a teszt ideje alatt megbízhatóan működött.

 

A kíváncsiság nem hagyott nyugodni, így megnéztem, mit rejt a belseje. Egy kb. 10x10 cm-es panelen található minden, egy másik kis elkerekített kalitkában van a tápegység. A doboz közepe szinte üres. Nem is kérnek túl sokat érte. Kedvező ára mellett elmondhatjuk, hogy a REV2496 meglehetősen jól szól és sokoldalúan használható nemcsak színpadon, de házi stúdióban is.