zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
A Casio Privia digitális zongorák néhány évvel ezelőtt jelentek meg, és alaposan felkavarták a hordozható zongorák piacát. A jegyzett márkák közül a legelérhetőbb áron kínáltak használható alternatívát zongorázáshoz, zongoratanuláshoz.

 A Privia sorozat több modellje is járt már nálunk, most pedig a legújabb PX-200 digitális zongorát mutatom be.  

 

 

PX-200_1.jpg

 

 

 

Az olcsóbb Privia zongorák ez idáig mind 32 hang polifóniával rendelkeztek, a PX-200 esetében ez most 128 hangra változott. Sokan kérdezhetnék, hogy ha az ember egyszerre tíz újjal tud zongorázni, akkor miért is van szükség ilyen látszólag feleslegesen nagy polifónia fokra. A helyzet az, hogy a lecsengő hangok és főleg a pedálozás miatt, az egyszerre megszólaló hangok száma lényegesen nagyobb lehet, sztereó minták esetében általában eleve kettővel kell szorozni, illetve az egymás felett, rétegben (Layer) alkalmazott hangszínek is növelik a polifónia igényt.

 

Mindenesetre a 128 hang polifónia már tényleg elegendő lehet, és a felsőbb kategóriás hangszerek ligájába emeli a PX-200 zongorát, hiszen ennél nagyobb polifónia fokkal ott sem nagyon találkozhatunk. A másik lényeges újdonság a hangmintáknál található. A fő zongora hangszín sztereó lett, három dinamika réteggel, és pedálozásnál természetes hatású rezonanciát is használhatunk. Az új hangkeltő rendszer neve AIF, de ez nem a Mac platform hangformátumára utal, hanem az „Acoustic and Intelligent Filtering” rövidítése.

 

 

 

PX-200_2.jpg

 

 

A PX-200 zongora, a 88 billentyűs, zongorabillentésű hangszerek között, a maga 12 kilogrammos súlyával biztos, hogy az egyik legkönnyebb. A billentyűzet ennek ellenére tényleg egészen jól játszható, bár a billentyűk visszatérése nekem egy kicsit lusta érzésű, de hamar meg lehet szokni. Azt nem mondanám, hogy nem játszottam még jobb digitális zongora billentyűzeten, de ezek mind lényegesen nehezebb és drágább hangszerekben voltak. A PX-200 egyéb fizikai paraméterei is a hordozhatóságot könnyítik, hiszen nincs 30 centiméter a mélysége, és alig több mint 13 centi a magassága. Ilyen szempontból ideális fellépő hangszer, elfér akármilyen autó ülésén, és nem gyilkolja szét az érzékeny zongorista kezeket.

 

A csatlakozók részben a hangszer hátoldalán, részben a baloldali részen találhatók. Hátul normál jack dugókkal érhető el a sztereó kimenet és a pedálok, valamint itt foglal helyet az USB csatlakozás is. Oldalt a MIDI csatlakozók, a két fülhallgató csatlakozó (3.5-ös jack csatlakozókkal), valamint a külső táp csatlakozója és a Power gomb található. Színpadi használatnál én nem szoktam örülni a külső táp megoldásoknak, ráadásul abban az esetben, ha a csatlakozó a hangszer oldalán van és nincs valamilyen beakasztó horog a zsinórnak, akkor még nagyobb a tápzsinór kirúgásának a veszélye.

 

A PX-200 kezelő felülete spártaian egyszerűnek is mondható. A nagyméretű, három karakteres LED kijelző két oldalán gombokat találunk. Ezekből a baloldali rész a metronóm illetve a beépített dobgép és szekvencer kezelőszervei, jobboldalt pedig a hangszínváltáshoz szükséges gombokat, illetve funkció gombokat találjuk. Az alap kiegészítő funkcióknak, mint például a Reverb, a Chorus vagy éppen a SD card olvasó kezelése, külön gombja van, de egyébként a hangszín gombok, a Set/Tempo gomb megnyomása után funkció gombokként működnek. Szerencsére ezek a másodlagos funkciók is fel lettek írva a gombok alá, hiszen a három karakteres LED kijelző túl sok információt nem szolgálhat. A tempó állítását itt is csak a plusz-mínusz gombokkal lehet elvégezni, én szerencsésnek tartom, ha Tap módszerrel, azaz valamilyen billentyűn beütve is van lehetőség erre.

 

 

PX-200_3.jpg

 

 

Az új hangszínek tényleg érezhetően jobbak, szélesebbek, plasztikusabbak, mint az előző sorozatnál. Még a beépített, 2*8 W, kétutas rendszeren is jó térhatást érezni, dinamikus játéknál nagyon jól és természetesen reagál a hangszer. A nem akusztikus zongora hangszínek között is találtam nagyon használhatókat, a String például nagyon hasznos lehet Layer alkalmazásnál, de nyilvánvalóan azért a zongorákra lett kihegyezve a hangkészlet.

 

A beépített szekvencer illetve kísérőautomatika vagy dobgép is inkább a zongoratanulást, gyakorlást szolgálja. Összesen húszféle ritmus illetve kíséret használható a gyakorláshoz. Beépített dalokból (Music Library) 60-at érhetünk el, ezekhez egy kottát is kapunk a hangszerhez, a bal és jobb kéz szólamát külön-külön is megszólaltathatjuk. A 60 zongoradarab a zongora irodalom viszonylag széles palettáját felöleli, Chopin, Bach és Scott Joplin darabok egyaránt megtalálhatók. Nem nehézség szerinti sorrendben következnek a darabok, de a kottában jelzik a nehézségi szintet is.

 

A 60-on felül, tíz további helyre saját darabok is letölthetők. A CD-n kapott MIDI-file konverter szoftver segítségével alakíthatunk át hangszereléseket ilyen formátummá és küldhetjük át a hangszerbe számítógépről az USB csatlakozáson keresztül, illetve lehetőség van SD kártyán (maximum 1 GB méretig) használni MIDI-file hangszereléseket is, és azokat áttölteni a Song memóriába. A Casio Web oldalról (http://music.casio.com/) egyébként letölthetünk komplett dalokat Casio illetve SMF formátumban is.

 

A hangszerhez kottatartót és pedált (SP-3) is kapunk. A pedál egyszerűbb, könnyű fajta, de lehetőség van opcionálisan a komolyabb, hárompedálos egység (SP-30) megvételére is. Ennek megléte esetén a részben lenyomott pedál funkció is használható. A komolyabb pedál egységet a szintén opcionális CS-66P állványra szerelhetjük fel, otthoni használatnál ezen tényleg jól mutat a hangszer, ráadásul stabilan használható.