zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Koncertbeszámoló: szeptember 29-én csütörtökön tartotta nyilvános főpróbáját az óbudai Glob Royalban a Mini Acoustic World produkció.

 

tp1754_700.jpg

 

 Kézdy Luca és Török Ádám - Fotó: Sós Gábor

 

 

Török Ádám mindig kitalál valami újat, de úgy, hogy nem adja fel a régit, és nem távolodik el attól, ami őt és több évtizedes zenei munkásságát hitelessé tette. A Mini Acoustic World-re tényleg igaz az állítás, hogy egy produkció, méghozzá zenei produkció, nincsenek látványos show elemek, a zenéé a főszerep.

 

Hétköznap este fél nyolc, a Glob Royal előtt beszélgető csoportok, lent a klubban már ülőhely nincs, a helység gyakorlatilag megtelt. Később még többen jöttek, hogy hogyan fértek be az rejtély. Valamivel 8 óra után minden különösebb felhajtás nélkül megszólal a Keresztes lovag 3/8-os basszus témája, rászáll a fuvola, majd a többi hangszer. Feltűnő, hogy a színpad egyik oldalát egy komplett vonósnégyes birtokolja, fiatal hölgyek, üdítő látvány. Na, de nem a látványért jöttek sem ők, sem a közönség. Ahogy a dal kiteljesedik, beszállnak a vonósok, de egyelőre a háttérben szólnak. Mire észbe kapok, a dal furmányos módon átmegy a Vissza a városba c. másik örökérvényű Mini nótába, erős kezdés. A Sirályok és az Éjféli nap is egybegyúrva, hangzik el, egyre több szerephez jutnak a vonósok, a szimfonikus hangzás szépen simul bele a Minitől megszokott blues-os, balladisztikus világba. Egy-két gyorsabb, technikásabb unisono-nál már kezd világossá válni, mit tud a négy vonós a másik négy muzsikus által produkált megszólaláshoz hozzátenni. Ez nem holmi szintetizátorral emulált strings, hanem valódi vonós szekció, vér profin meghangszerelve.

 

 

vonĂłs 700.jpg

 

 

Kézdy Luca, Kalmusz Boglárka, Kakuszi Panna, Pribay Valéria - Fotó: Mönich László

 

 

Következik a Mini által már a ’70-es évek elején feldolgozott Bartók darab: Este a székelyeknél. Pár ütem után kiderül, hogy Török Ádám remekül döntött, amikor felkérte Papp Gyulát, hogy – nem kis munkával – hangszerelje meg a már régóta játszott darabot négy vonósra. Sokszor hallottam már tőlük ezt a művet, mégsem tudnám megmondani, hogy mit változtattak rajta, egy biztos, a négy vonós itt már döntő szerephez jutott. A cselló és basszusgitár brutális unisono-i, a pregnáns vonós-fuvola, vonós-billentyű témák, és legfőképpen a tutti, egyszerre megszólaló zenekari témák mellbevágóan jól szólnak. Ezt élőben kell hallani!

 

 

 

ĂĄdĂĄm_gyula_700.jpg

 

 

Török Ádám és Papp Gyula - Fotó: Mönich László

 

 

Ami különösen élvezetessé tette a Bartók darabot – és ami egyáltalán nem jellemző magyar zenekarok nagy többségére, de a Mininek mindig is erőssége volt – az a dinamikus játék. Gyönyörű piano-k, kiegyenlített mezzoforte-k, és harsány forte-k, fortissimo-k, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva.  A Bartók feldolgozást hatalmas vastapssal jutalmazza a közönség.

 

 

 

nagyi_700.jpg

 

 

 Nagy István - Fotó: Mönich László

 

 

 

A Bartók művek közé becsempészett Emlékút a ballada folyón kompozícióban Török Ádám az eltávozott zenésztársakra emlékezik, egyszerre szomorú és felemelő ez a szám. Itt kap először szóló lehetőséget Kézdy Luca hegedűs, akit a bennfentesek persze már jól ismernek. Először újjal pengetve csihol ki blues-os, gitárszerű, hangzásokat a hegedűből, majd vonóval folytatja, a technika bravúros, de nem ez a lényeg, hanem az ízlés és a sound. Fantasztikus átéléssel eljátszott szólóval járul hozzá a dal sikeréhez.

 

 

 

tp1805_700.jpg

 

 

Kézdy Luca - Fotó: Sós Gábor

 

 

A következő Bartók feldolgozás a 3 rondó, aminek kezdő andante tétele, mindenkinek ismerős, gyerekdal-szerű témával indul, majd egyre keményebbé, Allegro Barbaro-szerűvé alakul. Itt ismét megmutatkozik Papp Gyula zseniális hangszerelői tudása, úgy osztja szét a szólamokat és olyan harmóniameneteket és témákat csempész a műbe, ami ütőssé és minden hallgató számára emészthetővé teszi az adaptációt. Valahol, a mű közepén Török Ádámot magára hagyják zenésztársai, és ő egy briliáns fuvolaszólót rögtönöz, egyedül, minden kíséret nélkül. Gyöngyöző futamok, elképesztő ritmikák, kemény, blues-os megszólalás, élvezet hallgatni.

 

A 3 rondót ismét két Mini klasszikus követi, szellemes és rendkívül hatásos vonós betétekkel. A Halványkék gondolat egyben hangzik el egy olyan Mini dallal – Ne félj – amit élőben még soha nem játszottak. Mellettem valaki énekli a refrént, úgy látszik, neki megvan az a nem éppen friss Mini kislemez, ahol még Presser, Barta, és Frenreisz énekelték fel a vokált. Ezt most a vonós kórus interpretálja.

 

A közönség ünnepel, jön a ráadás: Vissza a városba, most teljes hosszában, egy lenyűgöző Kézdy Luca hegedűszólóval. Érezni, hogy nem rutinból játszik, hanem tényleg benne van a zenében, ritkán hallani ilyen jól felépített, nem klisékből építkező, invenciózus improvizációt. És ezzel a dallal ér véget a nagyjából 80 perces koncert.

 

 

gyula_700.jpg

 

 

 Papp Gyula - Fotó: Mönich László

 

 

Érzem, hogy valami különlegeset hallottam, és láthatóan érzik azok az emberek is, akik részesei lehettek ennek a koncertnek. Azt, hogy Papp Gyula virtuóz zongorista, és nagyszerű muzsikus, Nagy István pontos, korrekt basszusgitáros, eddig is tudtam. Hogy Török Ádám – aki ezen az estén szerintem 120 százalékon teljesített – különleges kvalitású énekes és előadó, remek fuvolista, az sem volt kétséges. Azt azonban, hogy a mai X-Faktor féle rettenetek korában, három harcedzett muzsikus négy vonós lánnyal és egy fiatal dobossal kiegészülve ilyen színvonalú produkciót hoz létre, a közönség pedig erre maximálisan rezonál, öröm volt látni-hallani. Ja, hogy el ne felejtsem, mindenképpen dicséretet érdemel Tóth Dénes dobos, aki pontosan és nagy zenei alázattal játszott az igencsak lecsupaszított dobcuccon.

 

 

dani 700.jpg

 

Tóth Dénes - Fotó: Mönich László

 

 

 

Végezetül álljon itt a négy vonós névsora: Kézdy Luca és Kalmusz Boglárka hegedű, Kakuszi Panna brácsa, valamint Pribay Valéria cselló, akik nagyon ott voltak, és láthatóan élvezték, hogy egy ilyen produkció részesei.

 

A Mini Acoustic World október 1-én, Balatonfüreden a Zene Világnapja alkalmából volt még hallható, a hivatalos bemutatóra jövő héten, október 9-én a Budapest Marriott Hotelben, 20 órai kezdettel kerül sor.

 

Ami a jövőt illeti, Török Ádám elmondta, hogy további Bartók feldolgozásokat készítenek, terveznek egy stúdió-koncertet, ami egyben lemezfelvétel is lesz, és az év hátralévő részére, sőt már jövőre is vannak felkéréseik.

 

Bartók On Rock – Mini Acousitc World
Bemutató: 2016. október 9. – 20 óra
Budapest Marriott Hotel Bálterem

 

Jegyek kaphatók az Interticket és az Eventim országos hálózatában, a Jegymester webáruházban, valamint a Broadway jegyirodákban.

[- tkeres -]