zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
Jelen rovatunkban a Behringer Bass V-Amp és V-Amp Pro multiprocesszorokat szeretném bemutatni Neked. A Bass V-Amp egy multifunkcionális darab, mivel basszusra, akusztikus/elekromos gitárra és billentyűre egyaránt ajánlják.

 

 

V-Amp Pro_1.jpg

 

 

A „nagyobbik testvér” a Bass V-Amp Pro, ami elsősorban színpadi és professzionális stúdió elvárásoknak felel meg.

 

A V-Amp formája stílusosan egy gitártestet utánoz. Kereskedelmi szempontból ügyes húzás a forma és a funkció ily „véletlen” találkozása és bár a fazon abszolút unpraktikus (sem rack-be sem a padlóra igazán nem helyezhető), egyvalamit kitűnően ellát, felkelti a vevő érdeklődését, hogy kipróbálja a POD-ra hasonlító, de harmad árba kerülő V-Amp-et.

 

A metálszínű készülék kezelőfelülete ügyesen ötvözi az analóg- és digitális effektek kinézetét. Minden megtalálható rajta, aminek egy erősítőn lennie kell: gain, volume, master hangerők, bass, mid, treble hangszínek. Nagyon praktikus a közvetlen állítást lehetővé tevő effects és compressor poti, ugyanez nem mondható el a középen elhelyezett spórolós kijelzőről, amely elég szegényes információt nyújt, programozásnál a két számjegy a paramétereket, míg játékmódban a bankok számát mutatja.

 

Többfunkciós nyomógombok segítik a V-Amp programozását, az A-E gombokkal a MIDI, drive, cabinets, Xover, denoiser egységekbe juthatunk, a bank léptető gombokkal editálhatunk, a tuner és a tap gombokkal kiléphetünk az editálásból, paramétert állíthatunk, együttes lenyomásukkal pedig az előerősítőt kapcsoljuk bypass módba. A használati utasítás nélkülözhetetlen a kezdeti programozásnál, ha átrágtuk magunkat a velős kis olvasmányon, akkor már bátrabban lehet csavargatni a gombokat. (Gyakorlati útmutatásban elég szűkszavú, nálam nem tartozik a „bestseller” kezelési utasítások közé).

 

A kijelző két oldalán helyezkedik el a V-Amp két legfontosabb eleme, az erősítőmodellek és az effektek váltására szolgáló poti. Az effekt ki/bemenetei az oldalán találhatók: a lábkapcsoló jack aljzata, a MIDI csatlakozók, egy szabályozható aux in külső jelforrás fogadására és a sztereó line out, amelyen akár külön is kivezethetjük az amp(L) és a DI(R) jeleket. Külső tápegysége egy speciális aljzatba csatlakozik (biztos kéz és egy éles szempár elengedhetetlen!) kár, hogy on/off kapcsoló nem tartozik hozzá.

 

A V-Amp a 32 autentikus virtuális erősítőmodellezés mellett (ebből 16 klasszikus basszuserősítő, amely az „Interactive Sector Modeling” technológiát alkalmazza) népszerű billentyűerősítő és négyféle akusztikus erősítő modellezést, valamint 23 hangfal szimulációt és 16 multieffektet tartalmaz. A 125 átírható preset hely 25 bankba van elosztva. A két nyíllal jelölt gombbal a bankok, az A-B-C-D-E gombokkal, pedig a presetek között választhatunk.

 

Beépített kromatikus hangoló, zajzár, fejhallgató kimenet teszik teljessé az effekt szolgáltatásait. A 16 féle digitális effekt jó minőségű és egyszerre 6-ot lehet kombinálni egymással. Az általános effektek (reverb, chorus, delay) és a kombinációk (VCF+flange, delay/loop, ambience) mellett, megtalálható több különleges hangzás: synth, rotary cab (Leslie-hatás), p-funk’n (a legendás MuTron III), ultrabass, voice box. A különböző erősítőmodellek más-más hangfal szimulációkkal való társítása tovább bővíti a variációs lehetőségeket.

 

 

V-Amp Pro_2.jpg

 

 

 

A bőség zavarával küzdve bekapcsoltam a V-Amp-et, amely nagyon látványosan mutatkozott be, minden poti alatt egy LED fut körbe, amely mutatja, hogy milyen állásban van a szabályzó (mutatós és praktikus). A használati utasításban a modellezett erősítők neveit végigolvasva szinte történelmi áttekintést kapunk a ’60-as évektől egészen napjainkig. Szimpatikus, hogy az erősítők fantázianeve mellett kis ismertető olvasható a hangzás jellemzőiről és a sztárokról, akik ezeket az erősítőket használták. (Aki nem rest, előkeresheti a régi albumokat és összehasonlíthatja a szimulált hangot az eredeti sound-dal.)

 

A modellezett hangszínek között sokféle stílusirányzat felismerhető, ha túlságosan nem ragaszkodunk a kitalált fantázianevekhez és csak a fülünkre hagyatkozunk, jól használható karakteres basszus soundok között válogathatunk, amelyek különböző zenei alapokba jól illeszthetők. A széles választékból különösen tetszett a British Pop (VOX AC-100), a Mosound (Amped SVT), Bottom End (hip hop, trance stílus).

 

Az erősítőmodellek mellett a V-Amp 70 féle basszus-effekt beállítást kínál, amelyet olyan nevek programoztak, mint Alphonso Johnson (Weather Report), Ken Taylor (John Mayall, Peter Maffay Band), Hellmut Hattler és Martin Engelien stúdiózenészek. A különböző stílust játszó basszisták a gyakorlatban nagyon jól funkcionáló programokat gyártottak, amelyek a fúziós jazztől a keményebb rockzenéig megállják a helyüket.

 

Én kellemes meglepetésnek tartom a V-Amp-et, mert az erősítő/hangfalmodellezések, a gyári programok jól használhatók. Tartozékok is járnak a processzorhoz, ezek: kultúrált hordtáska, egy kontrollpedál és egy adapter. Egy ilyen gáláns csomaggal már nehéz versenyezni, pláne úgy, hogy mindezt megfejelik egy Windows szerkesztő szoftverrel, amely nemcsak a hangkreálást segíti, de a netről letölthető programokkal naponta frissíthetjük effektünket (www.v-amp.com). A Bass V-Amp kevéssé praktikus kivitele miatt igazán otthoni felvételeken, stúdióban használható, ahol magunk mellé helyezve jól kiszolgál bennünket, nem beszélve arról, hogy az univerzális zenész a basszus feljátszása után használhatja a gitár vagy billentyű felvételeknél.

 

Az élő koncertre alkalmasabb a Bass V-Amp Pro, amely 19” rack kivitelével és extra kimeneteivel abszolút megfelel a színpadi és a professzionális stúdió elvárásoknak. Az opcióként megvásárolható FCB1010 MIDI Foot Controller Board pedállal összekötve valamennyi funkciója lábbal szabályozható. A Bass V-Amp Pro már nevében is jelzi, hogy professzionális kategória. A 24 bit/96 kHz-en dolgozó processzor AES/EBU és S/PDIF digitális kimenetek mellett rendelkezik földleválasztóval ellátott szimmetrikus XLR aljzattal, (amely DI kimenetként Ultra-G hangfal szimulációként is funkcionál), valamint állítható fejhallgató kimenettel.

 

A bemenetek között megtalálható a processzor előtti (pre DSP) és utáni (post DSP) loop insert, valamint a szinkront fogadó Wordclock bemenet. A Pro kivitel ára jó arányban áll a plusz szolgáltatásokkal, amelyek inkább stúdiókörülmények között kamatoztathatók, így aki a koncertezés mellett gyakran dolgozik lemezfelvételeken, inkább a Pro szériában gondolkodjon.

 

A Bass V-Amp és a Bass V-Amp amellett, hogy kategóriájuk minőségi elvárásainak megfelelnek, igazi erejük az ár/érték arányban van, mivel ebben az árkategóriában ezzel a felszereltséggel és szolgáltatással kiemelkednek a mezőnyből.