zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
1954-ben megjelent a Les Paul második kiadása, a teljesen fekete Custom, amit sokan „Black Beauty”-nak is becéztek.

 

Aug16_CLM_Vintage-Vault_Les-Paul-Custom_1_WEB.jpg

 

 

A Gibson Les Paul Custom az 1954 júliusában megrendezett chicagói NAMM Show-n mutatkozott be. Úgy reklámozták, mint a népszerű Les Paul modell luxus kivitelű, nagyobb tudású változatát. A luxus kivitelt részben a fejen található szétvágott rombusz alakú gyöngyház berakás képviselte, ami korábban csak a Super 400-as modell kiváltsága volt. A fejrész és az egy darabból készült mahagóni test pazar, többrétegű szegélyezést kapott. A fogólap struktúráját – ébenfa, téglalap alakú gyöngyház berakással – az L-5-ös modelltől kölcsönözték. Egy másik újdonság a Tune-O-matic húrláb volt, ami lehetővé tette, hogy a húr rezgő részének a felső nyereg és a húrláb közötti hosszát bizonyos határokon belül, húronként állítani lehessen. Bár ezt a húrlábat 1953-ban a Gibson Super 400 modellen már alkalmazták, a Custom volt az első Les Paul, amit szintén Tune-O-matic húrlábbal gyártottak.

 

A Les Paul Custom-öt eredetileg két single-coil hangszedővel – egy P-90 a húrlábnál, és egy alnico 5 “staple” a nyaknál – gyártották, de 1957-ben ezeket lecserélték három PAF humbuckerre. (Valamikor az 50-es évek közepén a Gibson mérnöke, Seth Lover készítette az első humbucker hangszedőt, hogy kiküszöbölje az egytekercses pickupoknál jelentkező zajt. A PAF elnevezés onnan származik, hogy az új hangszedők még nem kaptak nevet, és a Gibsonnál a pickupok aljára ráírták, hogy Patent Applied For, vagyis szabadalmazásra beadva.)

 

Az 1958-as Gibson katalógusban ez szerepelt:

 

„Itt a legújabb tömörtestű elektromos Gibson Spanyol Gitár, melynek különlegesen lapos és kellemes érintőiről és játékkényelméről a gitárosok áradoznak, és a ’Bundélküli Csoda’ néven emlegetik. Most a három új, állítható humbucker hangszedővel az új és továbbfejlesztett Les Paul Custom még erőteljesebb, hosszabb a hangkitartása, tiszta, gyöngyöző hangszíne pedig rendkívül széles skálán mozog. A tömör test ébenfa színű lakkozása csodálatos kontrasztot képez az arany bevonatú fém szerelvényekkel.”

 

 

 

 Aug16_CLM_Vintage-Vault_Les-Paul-Custom_2_WEB.jpg

 

 

 

A képen látható 1958-as Les Paul Custom a gyártási évnek megfelelő felszereltségű. Ebbe beletartozik a három aranyszínű PAF humbucker hangszedő, a szintén aranyszínű Grover Rotomatic hangolókulcsok, egy aranyszínű ABR-1húrláb és Gibson húrtartó, a 22 lapos érintő, a 629 mm-es menzúra és az ébenfa fogólap. Keith Richards, Eric Clapton, Jimmy Page, és Danny Gatton csak néhány név azon gitárosok közül, akik egy időben favorizálták a 3 hangszedős Custom-öt.

 

 

keith.jpg

 

 

A Gibson 256 darab Les Paul Custom-ot gyártott 1958-ban, a listaára 375 dollár volt. A hozzátartozó No. 537 tok további 47,50-be került. Egy kitűnő, eredeti állapotú Les Paul Custom mai ára tokkal nagyjából 50 000 dollár lehet. A gitár mögötti erősítő egy 1959-es Fender Super, ami két 6L6-os végcsővel 35 W teljesítménnyel hajtotta a két Jensen P10R hangszórót. Az erősítő 1959-es listaára 224,50 dollár volt, mai értéke 5 000 dollár lehet.

 

 

 

Aug16_CLM_Vintage-Vault_Les-Paul-Custom_3_WEB.jpg

 

 

Forrás: The Early Years of the Les Paul Legacy 1915-1963, írta Robb Lawrence, Gibson Electrics—The Classic Years, írta A.R. Duchossoir, Gibson Shipment Totals 1937-1979, írta Larry Meiners, és Fender Amps: The First Fifty Years, írta John Teagle és John Sprung.