zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Technika
A TLM107 igazi telitalálat, egy minden feladatra kiválóan használható modell. Két legfontosabb jellemzője a levegősség és a részletező finomsággal párosuló linearitás.

 

Neumann_TLM107_in_wooden box_700.jpg

 

 

A világ két legkeresettebb, énekfelvételre használt mikrofonjának egyike az ötvenes évektől gyártott Neumann U47 nagymembrános kondenzátor mikrofon, amely egyben a világ első kapcsolható karakterisztikás modellje volt. A berlini mikrofongyártó azóta sok klasszikust épített, ezek közül kiemelkedik a nagymembrános, kapcsolható karakterisztikás kondenzátor mikrofon, az U87, amely évtizedek óta igazi "dzsoli dzsóker" – minden hangszerre, emellett énekhangra is kiváló. A Neumann legújabb nagymembrános stúdiómikrofonjáról az U87 jó tulajdonságai jutottak eszembe: a TLM 107 egy high-tech klasszikus, amely gyakorlatilag bármely hangforráshoz kompromisszum nélküli minőséget biztosít.

 

 

A Neumann a 2013. évi őszi AES konvención New Yorkban mutatta be új fejlesztésű nagymembrános, kapcsolható karakterisztikájú stúdiómikrofonját. A típusjelzésből kiderül, hogy kimenő-transzformátor nélküli (TLM, TransformerLess Microphone) típusról van szó, amelynél a membrán mellett a védőhálót és az elektronikát is továbbfejlesztették. A leglátványosabb újdonság a joystick kapcsoló, amely a mozgatás irányától függően a karakterisztikát, az előosztót és a mélyvágószűrőt állítja. Azonban a külsőnél sokkal fontosabbak a hangzást meghatározó belső fejlesztések, de a technikai részletek előtt jöjjön az izgalmasabb rész, a tesztelés!

 

A TLM107 mikrofont egy másik kimenő-transzformátor néküli Neumann modellel, a TLM103-mal, a fél évszázaddal korábbi Neumann Gefell CMV 653 mikrofonnal, valamint "kakuktojásként" egy osztrák vetélytárssal, az AKG C414EB hangjával hasonlítottam össze.

 

 Neumann tlm 107 RÉSZLET 450.jpg

 

 


 

Akusztikus gitár

 

A TLM103 mikrofonnak a gitár igen jól áll, előnye (de néha hátránya) a "szőrös" presence tartomány, az 5 kHz-től induló kiemelés, amely közel hozza a hangszert a hangképben, emellett a 15 kHz-ig tartó 4 dB-s kiemelés miatt levegős marad a hangzás.

 

A TLM107-tel a gitár elsőre kevéssé látványos, viszont teljes spektrumú.

Az M7 (vese) kapszulás CMV 653-nál a két újkori Neumann modell előnyei együtt hallhatók, van "szőr", direkt a hangzás, viszont a mélytartomány vékony. Az osztrák konkurens "mindenes" nagymebránosa, a C414 leginkább a TLM107-re hajaz, de a Neumann frissebb hangzású.

 

Énekhang

 

Önmagában meghallgatni egy éneksávot csalóka, mert az eredmény akár nagyon is eltérhet a zenében hallgatott énekhangtól. Mégis először jöjjön a "csalóka" eredmény, az éneksáv önmagában: a TLM103 fénye, levegőssége karakterisztikájának megfelelően látványos, de nem előnyös sziszegős hangú énekeseknél. A TLM107 az énekhang teljes spektrumát, és a legfinomabb részleteket is megmutatja, a C414 kiegyenlített, de unalmas hangzású, a CMV 653-nál kevés a mély és a közép, ellenben fényes a magastartomány.

 

Most jöjjön az életszerű megmérettetés, ének a zenével. A TLM103 zenében sokkal jobban teljesít, de az "sz" hangok túlhangsúlyozása továbbra is probléma. A C414-nél az ének közeli, direkt hangzású és testes, ami bizonyos hangoknál hátrány lehet. A CMV 365 látványos (nem véletlenül tartják a mikrofont a "szegény ember U47-esének"), míg a TLM107 telt, közeli, direkt hangzású, emellett látványosan részletező a hangot ad.

 

Nos, a fentiek összegzésének eredményeként a TLM107 igazi telitalálat, egy minden feladatra kiválóan használható modell. Két legfontosabb jellemzője a levegősség és a részletező finomsággal párosuló linearitás.

 

 

 

tlm107a_350.jpg

Egy kis technológia

 

A TLM 107 kapszulája 29 mm átmérőjű, a 6 mikron vastag mylar membrán-fólia kivezetése a membrán szélén van. (A Neumann védjegye a membrán közepéről kivezetett megoldás, nagymembrános mikrofonjai néhány kivételtől eltekintve, pl. U89i, ilyenek.) A TLM107-nél a polarizáló feszültséget nem a két membrán-fólia, hanem a backplate, a membránok mögötti réztárcsa kapja, így a föld-potenciálon lévő membránra kevéssé tapad a por és a nedvesség, ezáltal jelentősen nő a mikrofon élettartama.

Közismert, hogy a mebránt védő fémháló-burkolat befolyásolja a hangzást. A TLM 107 mikrofonkosara háromrétegű szerkezet, amely nem csak pop-filterként hatásos, de a tervezők szerint a mikrofon kiegyenlített frekvenciamenetéhez is hozzájárul.

 

A Neumann elsőként alkalmazott joystick kapcsolót, amely a mozgatás irányától függően a karakterisztikát, a mélyvágót vagy az előosztót kapcsolja. Dupla membránról lévén szó, az összes lehetséges karakterisztika, gömb, szupervese, vese, hipervese, nyolcas közül választhatunk, az előosztás -6, -12 dB, a mélyvágás történhet 40, illetve 100 Hz-től. A fantomtáp bekapcsolását, valamint a kapcsolók állását LED jelzi, ami 15 másodperc után kialszik, de a beállításokat bármikor ellenőrizhetjük a joystick megnyomásával.

 

A mikrofon nagy hangnyomás-tűrése (141 dB SPL) rézfúvós hangszerek, ütősők, dobok, akár lábdob felvételére is alkalmassá teszi, annál is inkább, mert az előosztó használatával ez az érték 151 dB SPL-re növelhető. (Dobokkal nem volt alkalmam kipróbáni, de külföldi szaklapokban megjelent tesztekben itt is jól szerepelt, elsősorban overhead mikrofonként jeleskedett.)

 

A Neumann legújabb innovatív, prémium-kategóriás mikrofonja igazi "svájci bicska" (ami képzavar, német mikrofonról lévén szó...), high-end mindenes stúdiók számára. Minthogy a TLM107 a Neumann legolcsóbb kapcsolható karakterisztikájú nagymemebrános stúdiómikrofonja, alternatív megoldást jelenthet azoknak is, akik számára a drágább modellek nem elérhetők, azonban fontos számukra a Neumann-minőség.

 

Matók István 

 

 

A Neumann mikrofonok, stúdió monitorok és kiegészítők hazai forgalmazója: Audio Partner