ZenészmagazinRickle Pick – Kollár Adrián zenés animációs filmje

Zenészmagazin | 2018. November 16., Péntek 14:00

Pár napja kaptunk egy hírt arról, hogy Kollár Adrián zenés animációs filmsorozatának egyik epizódja bejutott a European Animation Awards, az EMILE Awards döntőjébe. A film sound design kategóriában versenyez. A díjátadó december 7-8-án lesz Franciaországban, Lillében.

 

DSC_0597_700x.jpg

 

 

A hír önmagában is érdekes, de persze megnéztük a filmet, és őszintén mondom, mindenkinek nagyon tetszett. Persze zenész szemmel nézve lehet, hogy másképpen működik, de szerintünk nem kell zenésznek lenni, ahhoz, hogy valaki élvezze a kedves és találó történetet, a szellemes poénokat és a zseniálisan megkomponált zenét, effekteket. Bár a második, Rickle Pick című epizódot válogatták be a rangos verseny döntőjébe, az első részt, a The Rock Star-t is érdemes megnézni, mi azon is nagyon jól szórakoztunk.

 

Megkerestük a film készítőjét, Kollár Adriánt, és egy rövid interjút készítettünk vele, amit most közreadunk, mert szeretnénk, ha nem csak a filmet, hanem az alkotóját is megismernétek.

 

A film vége főcíme felsorol néhány alkotót, de kíváncsiak lennénk, hogy valójában hány ember dolgozott a produkción, hiszen rengeteg hangszer szólal meg, frappánsak a hangszerelések, ki írta, kik és hogyan játszották fel ezt a meglehetősen összetett zenét?


Igen, a vége főcímben szerepel több név, de valójában annak egy része is poén. Az első két special thanks a lányom és a párom neve, ők sokat segítettek ötletekkel, javaslatokkal, észrevételekkel. A Hangrafik egy remek győri hangstúdió (http://www.hangrafik.hu/) ők is nagyon sokat segítettek a szakértelmükkel, hogy létrejöhessenek a rajzfilmek.

 

A maradék két név csak poénból került oda, Rick Sanches a Rick és Morty rajzfilmsorozat egyik főszereplőjének a neve. Őt hívták az egyik epizódjukban Pickle Rick, azaz Uborka Rick néven, és szójátékként róla neveztük el a mi pengetőnket Rickle Pick-nek. A Zach Watterson pedig szintén egy rajzfilm szereplő, a Gumball című sorozat sztárjának a neve. Ő azért került oda, mert a lányom egyik kedvenc sorozata és sokat néztük, amikor a mi rajzfilmünk készült.

 

 

 

 

Rickle Pick, a döntőbe jutott film

 

 

Vagyis valójában ketten készítettük a filmet. Az animációs és grafikai munkákat, vágást és utómunkát én készítettem. A zenei részt pedig jó barátommal, Matula Csabával közösen hoztuk össze. A zeneszerző ezúttal én voltam. Az első epizódban a zenei alapokat szintén én írtam, de Csabi írta és játszotta a gitárszólókat, ő volt Kirk Hammett és a főszereplő gitárlány, Gabee "szinkronhangja" sőt a szaxofon is az ő dallamain beszél.

 

A második epizódban kevesebb zenei téma van, és igazából itt sem én szereztem minden dalt, hiszen a film végén a cselló doktor Beethoven legismertebb témáival "beszél". Ezeket a komolyzenei betéteket is kicsit át kellett komponálnom, hogy dinamikailag jobban illeszkedjen a jelenethez, így aztán kerültek bele vágások, plusz dallamok, és egy duett is a gitár főszereplővel, Sounzee-val.

 

Te milyen hangszeren játszol?


Gitáron játszom, a rajzfilmekben én vagyok Sounzee "magyar hangja". Valamint a dalok is gitáron születnek, majd a hangszerelés a számítógépen. A többség VST hang, egyedül a gitárok és a harmonika-kutya élő felvétel. Szerettem volna, ha minden hangszert valóban feljátszik egy igazi zenész, de sajnos ez most nem jött össze.

 

 

 

 

Az első epizód: The Rock Star

 

 

Ki végezte a zene keverését, maszterelését?


A dalok keverése Matula Csaba munkája. Szerintem nagyon szuper munkát végzett, pedig igazán feldobtam neki néha a labdát, amikor 15-25 hangszersáv szólal meg egyszerre. Hatalmas szerencsém van, hogy Csabiban partnerre találtam a rajzfilmhez, az ő hangszeres és stúdió tapasztalata nélkül biztos nem sikerült volna így életre kelteni egy olyan világot ahol mindenki hangszer.

 

Ez a második epizód kifejezetten erre a fesztiválra készült, vagy attól függetlenül?


Nem a fesztiválra készült. A terveim szerint egy sorozat készül belőle a YouTube-ra, vagy más műsorszóró csatornára.

 

Honnan jött az ötlet, hogy ilyen hangszer- és zeneközpontú animációs filmet készítsél?


Már nagyon fiatal koromtól gitározom, zenét szerzek, és a rajzolás, majd az animációs filmkészítés is már gyerekkorom óta érdekelt. A sors úgy hozta, hogy a munkám miatt megtanulhattam és készíthettem több videoklipet, animációs reklámot. Sokat gondolkodtam, hogy miképp tudnék olyan filmet készíteni, amiben a zene komoly szerepet kap, a képek és a vizuális világ megalkotása mellett, a zeneszerzői szenvedélyemet is kiélhetem. Aki zenél valamilyen hangszeren, vagy csak igazán szereti a hangszeres zenét az tudja, hogy minden hangszernek saját stílusa, hangja, sőt saját lelke van. Szóval, egyszer csak összeállt a kép, hogy egyszerűen kössem össze a kettőt úgy, hogy a zene legyen a fókuszban, legyenek hangszerek a szereplők a rajzfilmben.

 

 

04_700x.jpg

 

 

Mennyi idő alatt készült el a film?


Irtózatosan sok idő alatt… Egy ilyen rajzfilmet komoly méretű stáb készít általában, így egy kissé túl optimistán álltam neki. Az első rész elkészítése napi szinten 10-12 óra munkával is eltartott 6 hónapig. Persze ez most már lényegesen kevesebb, mivel a munka tetemes részét a tervezés teszi ki. Például ahhoz, hogy az utcán megjelenjen pár másodpercre egy szereplő, a komplett látható utcarészt el kell készíteni. S mivel ez 3D animációs film, így technikailag három dimenzióban el kellett készíteni egy kisebb városrészt és egy tucat szereplőt. Viszont ennek az az előnye, hogy így a már meglévő 3D modellekkel könnyen lehet új kamera beállításokat és jeleneteket készíteni. Emiatt a második rész elkészítése már csak egy-másfél hónapot vett igénybe.

 

Jelentős időt vesz el a zenei részek megkomponálása, hangszerelése, felvétele, keverése. S ehhez még a zajok, zörejek felvétele, időzítése is hozzájön. De persze ezek nem panaszok, hiszen imádom, imádjuk csinálni.

 

Úgy tudjuk, van egy vállalkozásod, ami klipek, reklám- és animációs filmek készítésével foglalkozik, de biztos játszol valamilyen bandában is. Zenésznek, filmművésznek, filmkészítőnek vagy képzőművésznek tartod magad?


Nem zenélek élőben, inkább zeneszerző típus vagyok. Az élő gitározást meghagyom azoknak, akik valóban jók is benne… Ami a kérdés második felét illeti, nehéz arra válaszolni, hogy minek tartom magam, hiszen a felsoroltakon kívül is vannak egyéb tevékenységeim. De nem tartom magam képzőművésznek, csak ha festményt festek, akkor egy embernek, aki épp fest. Zenésznek sem, csak ha épp zenélek, akkor az vagyok, aki épp zenél. Szerintem ezek a címkézések nem lehetnek pontosak soha, mindig csak időszakosak, attól függően, hogy épp mivel foglalkozik az ember. De mondjuk, ha valaki mindig zenél, akkor igen, ő zenész. Én inkább alkotó embernek tartom magam, aki szeret mindig újat létrehozni.

 

Ott leszel, lesztek a díjátadáson?


Próbálom úgy szervezni, hogy sikerüljön, de sajnos nagyon gyorsan jön a fesztivál, és nem biztos, hogy meg tudom oldani.

 

További epizódokat is tervezel?


Egyelőre most szünetet tartok, de mindenképp szeretném, ha születnének még újabb epizódok. Rengeteg ötlet és dal van még a tarsolyomban amit "csak" el kellene készíteni.

 

[ -tkeres- ]

 

 

Az EMILE Awards döntőjének összes jelöltje: https://animationawards.eu/nominees-2018/

Kollár Adrián Facebook: https://www.facebook.com/kollaradrian

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.113988 másodperc.