ZenészmagazinKrashkarma: Morph – lemezismertető

Zenészmagazin | 2018. November 04., Vasárnap 11:00

Los Angelesből kaptunk egy hírt a Krashkarma metal duó új, Morph című lemezéről, amit meghallgatva műfaji preferenciától függetlenül egyöntetűen úgy gondoltuk, hogy izgalmas, egyéni, és bemutatásra érdemes album született.

 

KK 700x.jpg

 

 

A Krashkarma metal zenekart 2005-ben, Los Angelesben alapította a német származású Ralf Dietel gitáros-énekes, és Nicole Skistimas dobos-énekesnő. A korábban 5 tagú formáció létszáma mára a két alapító tagra szűkült. A metal műfajban elég ritka, hogy duó formában működjön egy zenekar. A Krashkarma esetében nem csak, hogy a két tag írja, hangszereli és játssza fel a dalokat, de a koncerteken is csak ketten lépnek a színpadra, ahol megszólal ugyan a teljesen hangszerelés, de az album verzió többi sávja csupán felvételről, „hard disc”-ről. Élőben Ralf egy különleges, számára készített ESP márkájú gitárt használ, mellyel a basszusgitárt is képes helyettesíti.

 

 

500x500.jpg

 

 

Az idén megjelent Morph című nagylemezük műfaji meghatározására talán a pop-metál lenne a legpontosabb szóhasználat. Zenei világában, hangszerelésében, energiájában abszolút metal zenének mondható, de a daloknál követett szerkesztési elv, és a fülbemászó dallamok könnyebben emészthető módon tálalják ezt az alapvetően kemény muzsikát. Nem véletlenül emlegetik úgy a duót, mint: „The White Stripes Of Metal” – vagyis „A metál fehér szalagjai”.

 

A lemezen tizenkét dal kapott helyet, melyek mindegyike három és négy perc között van, időtartamukat tekintve tehát mindegyik dal rádióbarát verziónak mondható. Egyik dalban sem találhatóak klasszikus értelemben vett hangszeres szólók. Sok helyen előfordulnak bridge-ként, illetve extra részként instrumentális részek, de ezek megírt, rövid arrangement-ek, inkább riff alapúak, mintsem szólisztikus részek.

 

 

 

 

 

A lemez összes dalára elmondható, hogy vokálokban igen gazdag. A férfi és női hang nagyon jól kiegészítik egymást. Sokszor Ralf viszi a klasszikus értelemben vett metál énekesi pozíciót, és egy teljesen más hangulatú bridge-ben pedig Nicole hangja lágyítja a kompozíció élét. A refrénekben legtöbbször egyidejűleg, óriási energiával szólal meg mindkettejük hangja. A gitárok, dobok úgy hasítanak, és ütnek, ahogy ebben a műfajban kell. Összességében elmondható, hogy úgy szólnak a hangszerek a lemezen, ahogy 2018-ban egy modern metal lemezen szólniuk illik.

 

A zenészek sok esetben élnek hangeffektekkel, melyek minden esetben a dal témájához illenek. (Például: menetelés zajai a Footsteps Of a Lemming, vagy a R.I.O.T című dalokban, bomba robbanása a War című dal elején, stb.) Előszeretettel használnak Lo-Fi, és egyéb filtereket, néhol csak egy-egy hangszeren, néhol pedig a zene egész szövetén. Ezen effektek használata a legtöbb esetben rövid ideig tart, és a zene javát szolgája, sosem öncélú. A lemezre összességében elmondható, hogy nincsenek felesleges, töltelék részei. Előfordul ugyan, hogy egy dalon belül hirtelen teljesen más jellegű zenei részek követik egymást, de ezek hangulatukban zseniálisan kiegészítik egymást, és minden esetben egy koherens egészet alkotnak, egy történet részei.

 

 

 

KK_500x.jpg

 

 

A lemez első dala (Wake Them Up), akár koncertkezdő dalként is helytállhatna, olyan lendülettel indítja az albumot. A második dal (Stranded) talán a lemez legpopulárisabb, leginkább slágergyanús szerzeménye, nem véletlenül készült hozzá videoklip is. A nyolcadik helyen szerepel a Morph Into A Monster című dal, melyet az album címadó szerzeményeként is értelmezhetünk. A dal szoros összhangban van a lemezborító grafikájával is. Itt az ének helyenként már-már screambe hajló jellegével, és a speed-metal részekkel a zenekar egyértelműen leteszi névjegyét a műfaji hovatartozás terén. Az album vége felé egy akusztikus dal (Way In/Way Out) is helyet kapott, mely kellemes, balladisztikus módon töri meg, az amúgy végig sodró lendületet. Az utolsó dal (Picture Perfect) igazi outro jellegű befejezés: a dal második fele lényegében egy nagyon hosszú fade-out, sejtelmes hangulattal, minimál, monoton dobbal, szitár-jellegű hangokkal, és az „It Starts to Fade Away” sor kántálásával. A kezdő és befejező dalok témája, szövegei is egy jól átgondolt történet részei, kiválóan keretbe foglalják a „mesét”.

 

 

Krash_700.jpg

 

 

A Krashkarma harmadik, Morph című nagylemeze mind megszólalásában, mind dallamvilágában nagyon modern és sokszínű anyagnak mondható. Olyan alkotás, melynek dalai a metal energiájával szólalnak meg, de a popzenére, elektronikus zenére jellemző vonások is megtalálhatóak benne. Fülbemászó, sodró lemez, mely érdekes színfolt a metal zene palettáján.

 

Bár a Krashkarma az őszt amerikai turnéval töltötte, időnként Németországban is koncerteznek, és nagyon nem bánnánk, ha Magyarországra is ellátogatnának…

 

- Borbély Tamás -

 

 

http://www.krashkarma.com/
https://www.youtube.com/user/KrashKarma

 

A lemez meghallgatható és letölthető:

 

https://play.google.com/store/music/album/Krashkarma_Morph?id=Brso5x66ke7ppv7fzy3dqpnzaaa
https://itunes.apple.com/album/id1433923528?ls=1&app=itunes
https://open.spotify.com/artist/7egjqIYeAxBmnkYvF1eL33
https://www.deezer.com/hu/album/71407972
https://tidal.com/browse/album/93997069
https://www.amazon.com/Morph-KrashKarma/dp/B07GSC7GVL

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.126264 másodperc.