ZenészmagazinInterjú Nagy Ádámmal

Zenészmagazin | 2011. Szeptember 29., Csütörtök 06:00

A Roy és Ádám Trió „Küldözési mánia” című lemeze kapcsán kerestük fel, amely néhány hete jelent meg. Mert vannak olyan gitárosok, akik mellett nem mehet el a nagyérdemű, esetünkben Nagy Ádám ilyen gitáros.

Az már csak 9-es a moll 7-en, hogy szólólemezén dolgozik Borlai Gergő társaságában. A batthyányi téri kávézó teraszán képtelen voltam feltenni az első kérdést, mert mire észbe kaptam már a lemezfelvétel közepénél tartottunk…

 

IMG_0546.jpg

 

 

(…) a gitárokat otthon vettem fel, tudod, ilyenkor az embernek van ideje kísérletezni,nem kell a stúdióidőt nézni: mikor jön meg az ihlet, mikor jó a gitársound, és mivel elég improvizatív zenész vagyok,szeretem ha van idő próbálkozni. Sok cuccot kipróbáltam,eddig azt hittem, hogy a billentyűsök vannak csak zűrben, mert megvesznek egy hangszert baromi drágán, majd másfél év múlva kihoznak egy újat, még jobbat. De sajnos már gitárfronton is ez van… Ezért próbálok vintage vonalon maradni, mert azok talán kevésbé változnak… (nevet)

 

Az előző lemezt is ti vettétek fel. Mennyiben változott a mostani munkamódszeretek?

 

Az előző lemezt közel hat éve vettük fel a próbatermünkben, azóta sok minden változott, a dobot a Keleti Blokkban, a Metropol stúdióban rögzítettük két kanyarral. Az éneket, basszust a próbateremben, a gitárokat nálam otthon rögzítettük. A próbateremből hazavittem az 1960 BX ládámat, kölcsönvettem a fiam alvószivacsait, amik többnyire csak a bulik alkalmával kerülnek elő úgyis, azokkal kipárnáztam a falat, befordítottam a ládát és a JCM 800-at kötöttem rá. Nem kell nagyon kihajtani, mint például egy Plexit, de azért próbáltam „munkaidőben” felvenni a gitárokat. De használtam egy 6120 Gretsch gitárt is, ami sajnos nem az enyém, de hihetetlen szép, nyílt hangja van, még vonalból is jól szól, bár azt inkább egy Fender Champion 600-on használtam.

 

IMG_4594.jpg

 

Tavaly novemberben kezdődtek a felvételek, feldemóztunk mindent, amiből aztán a végén meghagytunk egy csomó részt. A Küldözési Mánia című szám, amiben a Polgár Odett énekel, szinte teljes egészében demo. Ami jó, azt meghagytuk. Ennek a dalnak egyébként az a története, hogy eredetileg Hazugmagazin számnak készült, amit Borlai Gergő ihletett, ő játszott hasonló groove-ot, kicsit reggae jellegű, találtam is egy ilyesfajta samplinget és arra játszottam fel a számot. A Hazugmagazin szünetelése miatt és persze azért, mert Roynak nagyon megtetszett, elkezdtük próbálni, Zolika pedig olyan jót dobolt rá, hogy összeraktuk a dalt. Roy írt rá egy szöveget, majd Odettel a demóra ráénekeltek. Annyira jól sikerült, hogy megtartottuk, talán még stúdiómikrofont sem használtunk… (nevet) Ez számomra azt jelenti, hogy mindegy mivel és hogyan, lényeg, hogy jól szóljon. Még a hibák sem annyira lényegesek, ha egyébként érződik egy felvételen, hogy hordoz magában valamit.

 

Nagyon belemerültél a technikába is? Addig csavartad, tekerted, amíg meg nem szólalt, ami a fejedben van?

 

Igen, de végül sikerült, közben persze rengeteg tapasztalatot is szereztem. Használtunk egy Universal Audio előfokot mikrofonok elé és van egy Trakker nevű kompresszorunk is, amit azért nem tudtunk használni korábban, mert nagyon érzékeny és a próbateremben, ami valójában egy gyártelepen van, minden külső hangot vett, bárhogy állíthattad a mikrofonnal. Most a Trakkert is hazavittem és addig kísérleteztem vele, amíg sikerült beállítanom, így a gitárok is azon mentek keresztül. A mikrofonozással is kísérleteztem, leginkább a Shure beta 87A típusú kondi énekmikrofon vált be nálam,(bár 3 mikrofon sávot vettem általában).

 

A Beta 57-es is rögzült, de azt inkább koncerten szeretem, mert nagyon sokat szűr, ennek a 87-esnek viszont nagyon nyílt hangja van, én pedig azt szeretem a gitárhangnál. A dobfelvétel Szűcs Szabolcsnak köszönhetően nagyon erősen szól (meg hát ugye Csányi Zoli muzikális dobolása), Lukács Peta, aki pedig egy nagyon jó zenész, ember és nagyon jó hangmérnök is egyben,a keverésnél már hihetetlen jó hangzást hozott össze.

 

IMG_0797.jpg

 

A dalokról ejtsünk néhány szót. Melyik időszak termése a lemez?

 

Viszonylag frissek a dalok, bár nekem mindig vannak ötleteim, amiből aztán vagy születik valami, vagy nem.

 

Többnyire Royon múlik, ha megtetszik neki és tud rá énekelni, akkor biztosan dal lesz belőle. Egyébként pedig, ez az első lemez, amelyre a szövegeket Roy írta. Most nagyon lendületben volt Roy, közel negyven felé ihletet kapott, nyílván utánajárt és belemélyedt a témába, de nagyon jól sikerültek. Én egyetlen dalhoz írtam szöveget, a címe: Valami beteg (nevet), de azon a számon hallani is, hogy az egy poén. Csányi Zolika is írt egy  szuper dalt,melyet ő maga reprezentál a dobolás mellett énekfronton.

 

Közel három éve beszélgettünk a próbatermetekben, akkor még főként gitár-kábel-erősítő összeállítással dolgoztál, most viszont egyre több effekt van körülötted. Sőt a lemezen is nagyon sokféle gitárhangzás van.

 

Változnak az idők és az ízlés?

 

Részben azért van erre szükség, mert trió lettünk, így az egyetlen harmóniahangszerrel kell színt vinni a zenébe. Használok multieffektet is, főleg a stúdióban: Boss GT 10 és koncerteken általában kis pedálokat. Ami talán szokatlan tőlem, az a Rotary volt, a Whammy és a Fuzz, Kasléder Albert Purple Haze I. pedálja, amit Petendi Tominál hallottam és iszonyatosan tetszett. Majdnem a teljes lemezt a JCM 800-al rögzítettem, felvettem a fejhallgatót és addig csavargattam az erősítőt és az effekteket, amíg meg nem szólalt az a nyílt gitárhang, amit szeretek. Nem ragaszkodtam az élő soundomhoz, általában egy beállítást használok és nem foglalkozom vele többet, de a lemezfelvételnél minden kijön, így utána kell nyúlni annak a három-négy potméternek, ami a Marshallon van… (nevet).Meg hát ugye gitárfüggő is, ott volt a Gretsch gitár, rajta a bigsby és én ugyan nem vagyok egy tremolós gitáros, de ez esetben kihagyhatatlan. Az N4-es Washburn gitárom pedig végre rendbe lett hozva Nemessányi Lászlónak köszönhetően, volt vele egy kis illesztési probléma. Az a gitár például a Boss DS1-el hihetetlenül összeillik, ezt a párosítást is használtam a JCM-el.

 

IMG_4357.jpg

 

Érdekes, hogy a Telecastereimmel nem szól jól ez a pedál. A Warmoth telémet „esz”-re hangolva használtam, koncerteken egyre kevesebbet veszem elő, de a lemezen az intrót például azzal játszottam fel. Ebben a gitárban két dupla hangszedő van, ezt hallani is a lemezen, hogy jóval keményebben szól, mint a többi. Az akusztikus gitárok közül a Furch jött be leginkább, sima akusztikus, be kellett mikrofonozni, de gyönyörű hangja van 2db SM81-el, az én Epiphone-omat lekörözte, de sajnos a Furch is csak kölcsönben volt nálam…

 

Hogy áll a zenekar koncertfronton?

 

A válságot mi is megéreztük, főleg a tavaly nyári szezonban, de most mintha kezdene újra beindulni a koncertezés, jönnek a felkérések, olyan helyeken játszunk, ahol eddig nem, több helyen akusztikusan, elő is kellene venni az akusztikus gitárt, mert át kell hangszerelni a számokat, nem minden klub tudja bevállalni a dobszerkót, meg a Marshall-t… (nevet) Nagyon szeretünk zenélni, gyerekkorunk óta ezt csináljuk, néha van olyan időszak, amikor elgondolkodunk, hogy na jó, most már menni kell hajóra, mindnyájunknak van családja, gyereke, de hála istennek nincs még nagy baj… (nevet) Van külföldi meghívás Ausztria másik felére, merthogy van nekünk angol nyelvű verziónk is, amelyben a saját számok angol verzióit adjuk elő, illetve sok feldolgozást is. Voltunk háromszor Amerikában, de volt klubturnénk Olaszországban is, a klubozás nagyon fekszik nekünk, jól éreztük magunkat, most is vannak kilátások, de egy mini turnéhoz kell négy-öt buli, hogy nullára jöjjünk ki, ennek pedig nagy háttérmunkái vannak.

 

Hallani, hogy szólólemezt készítesz. Mit lehet erről tudni?

 

Borlai Gergő adta a bátorságot, küldözgettem neki a nótáimat és felvetette, hogy miért nem készítek egy szólólemezt.  Kettőt meg is hangszerelt, foglalkoztat az ötlet, bár sosem gondoltam rá, ha valaha szólólemezt készítek, inkább csapatembernek érzem magam. Persze az is lehet, hogy az a rengeteg nóta, amit írtam nem is szólólemez formájában fog megjelenni, ezt még nem tudom, formálódik a dolog. A Valami beteg című szám, a Roy és Ádám Trió lemezen, ezt a zenei világot tükrözi, kicsit hülye dal, én énekelem, nem is tudom, hogy lenne-e bárki, aki ezt elénekelné helyettem… (nevet)

 

IMG_4434.jpg

 

Instrumentális lemezt készítesz?

 

Nagyrészt instrumentális dalok lesznek rajta, de ez még alakul. Az biztos, hogy ez a szólólemez a saját világomat tükrözi, dalokban gondolkodom, nem kifejezetten a gitártémákban, de ezek a dalok úgy érzem, kicsit kívül esnek mindazon, amiket eddig hallottak tőlem. Nem minden hülyéskedés lesz az anyagon, de szeretem az agyament zenei világot.

 

Hogy állnak a munkálatok?

 

A Roy és Ádám lemez miatt leálltak a munkálatok, de a dalok nyolcvan százaléka készen van, Gergővel lassan folytatni fogjuk a munkát, úgy képzelem, hogy az elkészült demókra megírja a dobokat, majd bemegyünk egy stúdióba feljátszani a ritmust, a többit pedig felveszem otthon, megkeverem, szeretek ezzel foglalatoskodni. Már látom előre, hogy a demók egy részét megint meg fogom hagyni, van olyan nóta, amit Guitar Rig-gel vettem fel, hihetetlen jól szól, nem tudom azt a soundot überelni semmi mással.

 

IMG_4458.jpg

 

Tudod már, hogy a néhány énekes dalban ki fog vendégeskedni?

 

Jó kérdés, lehet hogy nekem kell majd énekelnem, mert az én hülyeségeimet más nem fogja vállalni…A basszeros viszont Gátos Bálint lesz, zenéltem vele korábban, nagyon szeretem a játékát.

 

Szabtál magadnak határidőt, hogy mikorra szeretnéd megjelentetni?

 

Mindenképpen idén, de kiadó még nincs, bár érdeklődések már érkeztek.


GT

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.117942 másodperc.