zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Interjúk
Nagyon erős generáció jelent meg a közelmúltban a hazai zenei életben, amelynek egyik kitűnő alakja Csókás Zsolt, akit a legtöbben Szalóki Ági és Borlai Gergő, Kishúg nevezetű produkciójából ismerhet.

Egyénisége, bármilyen zenekaron keresztül hatol, tessék felkapni a fejeket és megjegyezni ezt a nevet: CSÓKÁS ZSOLT.

 

A nagyközönség számára gyakorlatilag a semmiből tűntél elő, egyszer csak ott álltál Borlai Gergő És Szalóki Ági mellett egy színpadon. Mesélnél az ezt megelőző időszakról?

Rock és blues zene hatására kezdtem el gitározni. 2oo3-ban felvételiztem a Kőbányi Zenei Stúdióba, onnan mentem át a Jazz-tanszékre 2oo6-ban. Semmi más dolgom nem volt csak zenével foglalkozni, gyakorolni, fejlődni és menni előbbre, megismerni a hangszert, kinyitni magamat.

 

2oo7-ben Eged Marcival, basszusgitáros barátommal csináltunk egy triót, majd Mihalik Ábel dobos barátommal is csináltunk egy triót még a jazz-tanszakon, ami később kvartetté bővült Bubenyák Zoli billenytyűs barátunkkal. Próbáltunk, játszottunk, számokat írtunk.

 

image_2_41.jpg

 

Informátoraink szerint Gergő "fedezett" fel. Hogyan zajlott ez, hol látott, hallott?

2OO9 nyarán László Attila tanárom a jazz-tanszékről felhívott, hogy el tudnék-e menni helyette egy Charlie soundcheckre a Petőfi csarnokba, itt találkoztam először Gergővel, majd később myspacen kezdtünk el beszélni és elhívott az Electronic Dreams zenekarba (ez Tzumo és Gergő zenekara), a kishúg ezután jött.

Az első felvételeken, amiken hallottalak még érezhető volt John Scofield hatása, és néhány hónap alatt gyakorlatilag kialakult egy saját stílusiránya a játékodnak. Jól érzékelem ezt? Ha igen, minek köszönhető ez a folyamat, ami átlagosan éveket vesz igénybe a zenészeknél.

Szeretem Scofieldot, sok lemezét hallgattam, róla írtam a szakdolgozatomat is, ami gyakorlatilag egy stíluselemzés, játéka nagyban hozzájárult zenei fejlődésemhez. Viszont később megfogadtam Gergő tanácsát, azt kérte egyáltalán ne hallgassak Scofieldot legalább 5 évig, cserébe kaptam tőle csomó más zenét. Új hatások értek, új dolgok kezdtek el érdeklni. Arra koncentrálok, hogy minél több dolog felé kinyíljak, így felfedezhetem zenei személyiségem külömböző területeit, lehetőségeit. Szóval már nem az érdekel, hogy más ezt hogyan csinálja, hanem hogy én hogyan tudom megcsinálni,

 

 

Mesélnél arról, hogy hogyan készültél a Kishúgra, kellett-e egyáltalán készülni, okozott-e egyáltalán bármilyen fejtörést a zenekarba való kerülésed?

Megkaptam e-mailben pár számot, amit Gergő és Ági raktak össze, minden természetesen történt, minden jött magától, persze már voltak kész témák és ötletek, de valójában a próbákon állt össze egy egésszé a történet. Ahol tudtam, ott próbáltam engedni, hogy a zenei szituáció és a dalok diktáljanak. Hangszíneket kellett kitalálni, ezekhez használtam pár effekt pedált, ezután csak annyi kellett, hogy azonosuljak ezzel az egészel és hogy át tudjam magam engedni a daloknak.

 

image_2_42.jpg


Beszéljünk egy kicsit a saját zenédről. saját formációról mikor hallhatunk? Érzékelhető, hogy számodra nem kifejezetten csak a jazz létezik. Milyen zenei kirándulásokat szoktál megejteni?

Igaz, nem állandó jelleggel, de saját formációm mindig volt, kipróbáltam pár zenekari hangzást, a triót és a kvartetet nagyon szeretem, szeretek énekesekkel is dolgozni. Szeretném magamat minél több féle szituációban és formációban kipróbálni. Februárban volt egy koncertem gitár, szaxofon, basszusgitár és dob felállásban, ahol főleg saját nótákat játszottunk, a zenekar neve Purple Steps és tervben van, hogy felveszünk egy lemezt saját nótákkal. Mihalik Ábel, dobos barátom csinált egy rock zenekart, ahová közösen írjuk a nótákat, ebből szintén lemezt tervezünk, a zenekar a Drastic Puttó nevet kapta.

 

Igen, nem csak a jazz érdekel, hiszen annyi sok más jó dolog van még. Szeretem a blues zenét, a rockot, a poppot, a népzenét. Igyekszem többféle zenét megismerni mindenféle stílusból, érdekelnek a kísérletezős zenék is, akik új hangzásokat keresnek. Inspirál a klasszikus zene is.

 

A gitár sound hogyan alakult nálad az utóbbi években?

Egy les paulon kezdtem el gitározni, majd 2oo8-ban váltottam egy Es-345- ös elektroakusztikus gitárra. Mindkét gitárnak más a hangja, így teljesen más dolgokra inspiráltak. A 345-ösön elkezdtem tisztább hangszínen játszani, ebben classic 57-es pickupok vannak, ami gyengébb mint a 49o-R és 498-T pickup a les paulban. Soha nem inspirált a hagyományos jazz-gitár hangszín, inkább a természetes overdrive hangzást szeretem. Próbálgattam különböző hangszíneket pickupállásokat, pengetővel és pengető nélküli játékot, aztán 2o1o nyarán vettem egy telecastert, ami teljesen új irányba vitt el, új ötletek jöttek, fantasztikus hangszer. Próbálom minél jobban megismerni és minél jobban kihasználni a lehetőségeit, Számomra fontos, hogy milyen erősítőn játszom, mert minden gitár más erősítőkkel kommunikál. A les paulhoz egy Marshall 22o4-es master volume fejet használtam, aztán lett egy marshall kombóm, most pedig egy Bogner kombóm van.

 

image_2_43.jpg

 

Megváltozott a játékmódod is, pl. a pengetőt nem nagyon látom a kezedben, ujjal viszont egyáltalán nem megszokottan pengetsz. Saját magad kísérletezted ki ezt a technikát, vagy csak egyszerűen így áll a kezed a húrokra?

Ez nagyban a telecasternek köszönhető, főleg ez a hangszer inspirált erre a technikára, igazából maga a hangzás tetszett meg. Mikor ujjal megpengetek egy hangot, vagy akár kettőt egyszerre az teljesen más sound, mintha pengetővel játszanék. Meglehet tépni a húrokat, ami nekem nagyon bejön. A technika, amivel játszom az magától jött. Nem szoktam gondolkodni rajta inkább a hangzásra figyelek.

 

 

Ejtsünk szót a beatfelszerelésről is: milyen erősítőt, gitárokat és effekteket használsz? Miért azokat, mit keresel mostanában, mennyire vagy kísérletező, stb. (jöhetnek a márkák, konkrét hangszertípusok, stb.)

Egy Bogner duende kombót használok, emellett van egy Gibson Es-345-ös gitárom, egy 1978-as telecasterem meg egy les paulom. A Duendet azért szeretem, mert egy olyan kombó, amin nem kell keresgélni, bárhogy tekerem jól szól, minden állás egy újabb lehetőség. 18W-os, A osztályú erősítő. Mikor elkezdek rajta gitározni, megáll az idő. A 345-öst nagyon szeretem, mert gyönyörűszép tiszta hangja van és van benne egy 6 állású varitone kapcsoló, ami levágja a mély frekvenciákat, rengetek lehetőség van benne és nagyon kényelmes a nyaka (slim taper neck, mint az SG gitárokon). A telecasternek teljesen más nyaka van, sokkal keskenyebb, teljesen más dolgok jutnak rajta az eszembe, nagyon tetszik, hogy a gyenge hanszedők miatt mégjobban kitudom hajtani az erősítőt, amivel gyönyörűszép hangszínt kapok. A természetes hangzást szeretem, gitár – kábel - erősítő, innentől kezdve hagyom, hogy a zenei szituáció és a hangzás diktáljon. Az effect pedálokat csak ritkán használom szólóknál, főleg témáknál, kíséretnél kapnak szerepet. Gyakran használom az ehx memory man stereo delay pedált, rengeteg lehetőség van benne és nagyon jó minőségben adja vissza a hangot. Van egy régi colorsound wah pedálom, meg egy ehx smallclone chorus pedálom. Mindig próbálgatok pedálokat, de igazából annyira nem mozgatnak. Zseniális a mai technika, de jobban érdekelnek a hangszer lehetőségei. Inkább ilyen dolgokkal szeretek kísérletezni.

 

image_2_44.jpg

 

Tanítással foglalkozol?

Igen, régebben magánban tanítottam, most zeneiskolában tanítok.

 

 

Kik inspirálnak most a nagy zenészek közül, kiket hallgatsz?

Rengeteg nevet kéne felsorolnom, a nagy kedvencek: Jimi Hendrix, John Scofield, Herbie Hancock, Frank Zappa, Allan Holdsworth, Charlie Parker, Miles Davis, John Coltrane, Wes Montgomery, Scott Henderson, Stevie ray Vaughan, Tátrai Tibor és mág sokan mások. Sok blues és country gitárost hallgatok, mint John Mayer, Jonny Lang, Warren Haynes, Derek Trucks, Brent Mason, Danny Gatton. Hallgatok klasszikus zenét, mostanában Mozartot. Az új Radiohead album is bejön, nagyon tetszik Daniel Lanois projektje Brian Blade – el a Black Dub. Főleg azok a dolgok érdekelnek ahol valami újat visznek a zenébe, ami friss, ahol szabadság van.

 

 

Ha jól tudom a Kishúg zenekar leállt. Hol lehet látni majd téged?

Nem tudom hogy alakul majd a KIshúg sorsa, egyelőre lesz még koncert júliusban és szeptemberben, a folytatás még bizonytalan. A saját formációmmal is tervezek koncerteket.

 

GT