zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Interjúk

– NAGY ANITA – Legújabb dalával éles fordulatot vett a Brains, és visszatért a kezdetek keményebb hangzásvilághoz. MC Columboval, azaz Kéri Andrással, a Brains zenekar jelenéről és jövőjéről beszélgettünk.

 brns interju 02 brains 700x

 

Beszéljünk először egy kicsit az új dalotokról, ami a Bad & Heavy címet viseli. Nekem egyértelműen úgy tűnik, hogy ezzel a számmal visszatértetek a gyökerekhez, azaz a kicsit keményebb, fenékrázós vonalhoz, ezúttal nem magyar, hanem ismét angol szöveggel.

Igen, a Brains nagyjából két-három évvel ezelőtt kezdett el más irányokba kacsintgatni. Ennek az volt az oka, hogy sok éven keresztül ment a jól bevált recept, az angol nyelvű, kicsit raggásabb stílusú szövegek a drum ’n’bass, elektro, dub step-es alapokra. Azt vettük észre, hogy a dalszövegek nagy részét a közönség nem tudja a magáévá tenni, nincs az az érzet, hogy mindenki együtt énekel a koncerteken. Emiatt próbáltunk úgy hitelesen szöveget írni, hogy az magyar nyelven passzoljon az angol elektronikus stílusra. Ezért ezek leginkább kísérletezős dalok voltak és magunk miatt is csináltuk. A Bad and Heavy dallal a közönség régi tagjait is újra megszólítjuk. Az a célunk, hogy mindenki megtalálja azt a dalokban, ami nekik tetszik. Azok, akik 10-20 éve hallgatnak minket és az új, fiatalabb korosztályú közönségünk is. Erre a koncepcióra találtuk ki a Brains „Classic”-ot és a sima Brains műsort, amivel az utóbbi két évben időnként turnézunk. A „Classic”-ban a régebbi dalokat játszunk, a simában pedig a frissebb, újabb zenéket.

Melyik tűnik sikeresebbnek?

Zenekaron belül is sokat agyalunk ezen, nézőszámra mindig fej-fej mellett megy a kettő. Egy magyar dalnál együtt éneklik a szöveget, viszont a „Classic”-nál van egy nagyon durva nosztalgikus hangulat. Nem lehet rangsorolni, annyira más a kettő, és annyira különböző koncerthangulatot kap a közönség és mi is.

 

Brains 2 700x

 

Szerinted a közönségetekben kik vannak többen, a régi rajongók vagy a fiatalabb korosztály?

Bulitól is függ, fesztiválokon egyértelműen az újabb arcok. A régebbi közönségünk már többnyire családot alapított, dolgozik. Amikor mi anno elkezdtük a zenélést, az akkori egyetemistáktól, kollégiumokból indult az egész. Ezek a fiatalok azóta családos emberek lettek, ők inkább a Budapest Parkos, hajós önálló bulikba jönnek el.

Az angol és a magyar szövegeket is te írod, melyik a nehezebb?

Egyértelműen a magyar. Nálam ez nagy kihívás volt és sokkal nagyobb felelősség. Nehéz, mert nem lehet közhelyes és fontos, hogy legyen jelentése, ugyanakkor nem lehet extra mélységekbe belemenni, mert nem olyan a zenekar profilja. Bár erre rácáfoltunk a „Nem hinnéd el” című számunkkal, ami egy viszonylag komoly hangvételű és súlyos jelentésű dal.

Van valami, ami inspirál a szövegírásnál, vagy egyszerűen csak nekiülsz otthon és jön magától?

Elég sok szöveget olvasok, angol és magyar dalszövegeket, olyat, ami komolyabb és jelentéssel bír, illetve olvasok is, bár inkább a könnyebb irodalmat preferálom.

brns interju 08 Brains 700x

 

A zenei alap hogyan készül?

Nálunk Varga Norbert „Jimbo” – aki egyébként a gitárosunk – rakja össze a harmónia menetet és az alapötletét a dalnak, utána Lukács Levi, a billentyűsünk hangszereli, mixeli át, tehát ő hozza olyan köntösbe, hogy az véglegessé váljon. Majd a masterelés következik, amit mostanában Horváth Gáspár „Jumo Daddy” csinál, akivel egyébként az Irie Maffiában is dolgozom. Előtte volt, hogy Anorganik készítette, volt, hogy Londonba küldtük ki.

Az új számhoz egy koncert klip készült…

Minél előbb ki akartuk hozni a dalt és ez a szám tipikusan bulizós stílus, arról szól, hogy újra lehet koncertezni és ezen a nyáron bármennyire is ott kopogtat még a Covid, azért próbáljuk magunkat jól érezni és próbálunk visszatérni a normál kerékvágásba. Már tudtuk, hogy lesznek fesztiválok és kifejezetten erre szántuk ezt a dalt, ez nem egy otthon üldögélve hallgatós fajta. Nagyon gondolkodtunk rajta, hogy valami story klipet forgatunk, de rájöttünk, hogy a koncertekből összevágott montázs videó illik a dalhoz a legjobban.

 

BRAINS 700x

 

Mesélnél arról, milyenek voltak az utóbbi időszak koncertjei?

Mindenképp kiemelném az XXL nevet viselő koncertünket, ami a Budapest Parkban volt megtartva és giga brutál volt. Mint minden zenekarban, bennünk is megvolt az aggodalom, hogy az emberek egy ilyen év után mennyire fognak eljönni koncertre. Ez amúgy zenekaronként változó, hogy kinek milyen a közönsége. Nálunk várakozáson felüli volt a helyzet, iszonyat sokan voltak és nagyon működött a koncepció. Az XXL lényege az volt, hogy elindultunk a „mai” műsorunkkal és egy időutazással visszaugrottunk a legelső közös Brains lemezünkre, majd onnantól időrendben haladtunk a mai napig. Ott volt igazán az az érzet, hogy összejött a két közönségünk és brutál össznépi őrület volt az egész. Nagyon vártuk és nagyon jól sikerült. Azóta voltunk már Efott fesztiválon és volt jónéhány városi buli. Tegnap Szegeden a SZIN-en léptünk fel, az is nagyon jól sikerült, úgy látom, hogy a fiatalok nagyon ki vannak éhezve a koncertélményre.

Ami minket nagyon meglepett, hogy elmentünk Sopronba egy városi rendezvényre és a fő téren 5000 ember, vagyis egy hatalmas tömeg gyűlt össze. Az ilyen dolgok a nagy kihívások, mivel egy városi bulinál a közönség nagyobb része nem kifejezetten a Brains miatt van ott, hanem mert van egy koncert, és nézzük meg. Na, egy ilyen helyen a zenekarnak bulit csinálni komoly kihívás és az a durva, hogy Sopronban ez sikerült.

brns interju 05 Brains 700x

 

Lesz még egy nagyon nagy bulitok, a Golden Era DJ Palotaival és Cadikkal. Ha jól sejtem, ezzel a 2000-es évek drum ’n’bass aranykorát szeretnétek megidézni.

Én akkoriban kezdtem a munkásságom, a többiek picit előbb, a 90-es évek Tilos rádiós underground vonalát is elkapták. Nekem ez volt a bölcső, a Rewind, a Kultiplex, ez az időszak. Valóban innen jött az ötlet, hogy ezt idézzük meg. Nemcsak a saját dalainkra értjük ezt az időszakot, hanem megpróbálunk a műsorba egy olyan blokkot összerakni, ami nemzetközi szinten is behúz pár olyan dalt, ami ennek az időszaknak meghatározó eleme volt. Nem szeretünk feldolgozásokat játszani, de ezen az éjszakán lesz egy olyan blokk, ahol a klasszikabb dalok is felcsendülnek, ami garantáltan mindenkinek iszonyat nosztalgiát hoz és emlékeket idéz. Erre fog rásegíteni Dynamite MC, aki ismét csatlakozik hozzánk és aki ennek az időszaknak meghatározó MC-je volt.

Ha kellene mondani egy számot ebből a régi időszakból, ami a legmaradandóbb nyomot hagyott benned, akkor melyiket mondanád?

Húha, egy playlistet tudnék összerakni. Amit ismerhet a közönség, DJ Marky és Stamina MC-től a Barcelona, ami bejutott a rádiókba és mindenhol játszották. Ez a dal összekötötte kicsit az underground DJ kultúrát a populárisabb vonallal.

Brains 3 700x

 

Szerinted jó az, ha össze van kötve ez a két stílus? Ha a drum ’n’bass stílus képviselői törekednek arra, hogy befogadja a populárisabb közönség ezt a zenét, és a popzenét játszó előadok beleviszik számaikba a tört ütemeket?

Ez a határ az utóbbi években totálisan elmosódott. A nemzetközi giga produkciók, legyen az például Katy Perry, már durván belenyúlnak ezekbe az elemekbe. Gyakori, hogy a refrén nagyon populáris, a drop pedig egy nagyon beteg valami. Már klub szinten sincsenek kifejezetten nagyon underground estek. Nem feltétlenül gond, én is hallgatok széles körben mindenféle zenét.

Lesz még olyan aranykor itthon, mint anno?

Szerintem a drum ’n’bass is olyan műfaj, ami ciklikus. Jönni fog egy olyan producer, aki behoz egy olyan hangzást, amit előtte senki. Ez sikerült például Skrillexnek és felrobbant tőle a világ. Ugyanez van a reggae-vel is. Amikor bejött a Sean Paul, ő átlépett egy a határvonalat és az egész világ reggae lázban égett. Most trap őrület van.

Az én környezetemben, azok, akik anno ott voltak minden d&b bulin, sokan hardcore, metal zenét kezdtek el hallgatni a későbbiekben. Ennek mi lehet az oka?

Lehet Therapy Session-ös arcok voltak, úgy nem csodálom. Viccet félretéve, van az a fajta d&b, ami a metalra is jellemző, durvább stílusjegyeket foglalja magában és van a UK vonal a mély basszussal, ami picit a basszusközpontú house-ra hajaz. Attól függ, d&b-en belül melyik vonalon mozgott az illető.

Az aranykorból az egyik legnagyobb buli élményem a DJ Goldie volt a Vigadóban. Rád melyik DJ volt a legnagyobb hatással?

Nem is tudom…volt egy DJ Storm a Volt fesztiválon, az nagyon meghatározott. Amikor először MC-ztem fesztiválon, ahova a DJ Palotaival mentünk, 16 évesen álltam egy hatalmas party arénában. Ott hallottam először egy Dilinja dalt és egyszerűen nem hittem el, hogy ez mennyire jó. Utána még rengeteg szuper buliban voltam, Home-ban, Complexben.

Mik azok a tervek, amit még ebben az évben meg szeretnétek valósítani a zenekarral?

Ősszel kihozunk még két dalt, amivel mindkét közönségünket próbáljuk megszólítani. A Brainsre mindig jellemző volt, hogy valamilyen koncepció mentén haladnak a koncertek. Jövőre különleges koncepciót tervezünk, de az még titok, hogy mit. Mindenhová el szeretnénk majd vinni, ne csak egy koncertre valósuljon meg. Ilyen volt az is, amikor egy szimfonikus zenekarral turnéztuk végig az országot, most is valami hasonlót tervezünk. Ezen fogunk az ősszel dolgozni. Az új dalokat tavaszra egy nagylemez formájában szeretnénk kiadni, úgyhogy munka és tervek vannak bőven.




https://www.facebook.com/BRAINSBAND

Az interjú először a Zenész Magazin 2021. októberi, 228. számában volt olvasható.