zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
fejlec_graf_zenesz.svg
Interjúk
Elkészült lemez a neten, hozzáférhető, letölthető, küldhető, másolható... De legfőképpen figyelemreméltó! A rock-metal banda az elmúlt években készülő nagylemezük idején vált meg énekesüktől, így a lemezt gyakorlatilag újra vették, ami Koncz Mátyás zenekarvezető szerint egyáltalán nem volt hátrány.

[BANNER]

Saját stúdióban, profi körülmények között készült a lemez. És a zenekar is indulásra készen…

 

IMG_1291 copy.jpg

 

Énekes-problémákkal küzdöttetek, ami elég hosszú kiállást jelentett az életetekben. Mi történt az előző énekessel, mi történt a kiállás alatt, hogy találtatok Bokodi Bálintra?

Az Andressel való szakítás már egy hosszabb folyamat következménye volt, indokokat nem szeretnék már mondani, hiszen az eltelt idő távlatában felesleges lenne. Nyilván neki és nekünk is meg volt az okunk arra, hogy így döntsünk, de egyébként ő lépett ki közvetlen a lemez elkészülte után, mi meg nem marasztaltuk. Annyit azért elmondhatunk, hogy akkorra már eléggé tarthatatlan volt a helyzet és utólag beigazolódott, hogy mindkettőnknek jobb így. A viszony azóta rendeződött, de sajnos elkerülhetetlen volt ez az egész. Tehát ott voltunk egy kész lemezzel így két lehetőség maradt: vagy megjelentetjük úgy, ahogy akkor készen volt, vagy csúsztatjuk a megjelenést, megkeressük az emberünket, újraénekeljük és majd csak így fog megjelenni. Az utóbbit választottuk.

 

Elkezdtünk énekest keresni, ami nem volt egy egyszerű ügy. Nálunk sokszínű, sokféleképpen énekelni, üvölteni tudó énekesre van szükség, mivel sokfajta irányba próbáljuk színesíteni a zenénket és ehhez a hozzá tartozó éneket meg is kell tudja oldani a jelölt. Az volt a furcsa, hogy Bálint már korábban is képbe került, mint második énekes, de mikor tényleg csak szólni kellett volna neki, nem erőltettük még, mivel akkoriban nagyon sok zenekara volt. Szóval ismertük és barátunk is volt, de jó ideig csak annyiban merült ki a dolog, hogy különböző szórakozóhelyeken illuminált állapotban mondta, hogy érdekelné a dolog mi meg, hogy ok nézzünk egy próbát. Volt közben jó pár jobb, rosszabb jelentkezőnk, de az egész dolog húzódott majd végül sor került egyszer a Bálintos próbára is. Akkor már rögtön döntöttünk, hiszen olyan dallamokat improvizált, amikre nagy szükség volt a mi zenénknél. Csak érdekességként említeném meg, hogy a Ride Into Anonimity dallamát akkor ott az első próbán találta ki és azóta erre a számra készült el a harmadik klipünk.

 

Így végre meglett énekesünk. Az EP-s vagy klipes számok kivételével elkezdtük újraírni és új szöveggel felvenni a már elkészült lemezre ismét az éneket. A korábban kiadott számok maradtak az eredeti formájukban, mert azt már úgy ismerhette meg a közönség. Mikor ezzel a folyamattal is készen lettünk, tehát másodszorra is elkészült a lemez, akkor meg kitaláltuk, hogy ne csak az éneket, hanem az egészet rögzítsük újból, mert pár szám időközben átíródott, illetve újabbak is felkerülhettek így a lemezre, és nem mellesleg sokkal jobb körülmények adódtak a felvételekre. Így sokkal jobb minőséget várhattunk a debütáló lemezünktől. Ennek az újrafelvételnek értünk most a végére a harmadszorra is elkészült lemezünkkel.
 

065.jpg

 

Mi változott Bálint érkezésével, mennyiben alakultak át a régi számok, alkalmazkodott-e a zenekar hangzása a frontemberhez?

Rengeteg minden változott. Teljesen más lett a hangulata még azoknak a számoknak is amikben maradt a számszerkezet és az énektéma. Ez minden esetben így van énekes váltásnál. A hangzásnál tudatos változáson nem dolgoztunk Bálint miatt, de volt egy elképzelésünk egy újabb irányról, ami nem feltétlen az, ami az EP-nél volt. Ez valószínűleg ugyanúgy megtörtént volna ha maradtunk volna a régi énekesünknél is. Bálint hangja meg gyarapította ezen a megváltozott dolgok sorát.
 

 

Elkészült az új lemez, amit gyakorlatilag letölthetnek az érdeklődők teljesen ingyen. Megrendelni is lehet a lemezt, ha valaki ragaszkodik ahhoz, hogy kezébe fogja?

Igen, tervezzük, hogy lesz CD is gyártva. Hamarosan hozzá fogunk és koncerteken és a weboldalról lehet majd hozzájutni.
 

05.jpg

 

Van koncepciótok a letölthető lemezzel, vagy a cél csupán az, hogy mindenkihez eljusson és a bulikon többen legyenek?

 

Igen, ez volt a cél lényegében, mivel elsőlemezes zenekarként fontos volt számunkra az, hogy minél több emberhez jusson el. Ahogy már mondtam, sok minden történt mire megjelenhetett a lemez, ezért nem kezdtünk bele most a kiadókeresgélésbe és szerintem jól döntöttünk. A hagyományos lemezkiadás már nagyon régóta nem működik. Mostanában a kiadók is az eladásokhoz mért feltételekkel ajánlanak szerződést, tehát szinte semminek a költségét nem vállalják. Szóval, ha már így is, úgy is önerőből csináljuk a lemezünket, akkor már nem jelent annyi előnyt egy kiadó ami miatt érdemes lenne szerződni és elveszteni azt a lehetőséget, hogy az interneten szabadon bemutatkozhassunk akár egy egész lemeznyi anyaggal.
 

Hol készült a lemez? Volt lehetőségetek stúdióban felvenni a gitárokat és énekeket is, vagy ahogy a legtöbben ma már, otthon rögzítik a dobon kívül majdnem az összes hangszer?

[BANNER]
A dobot a Pannónia stúdió C termében rögzítettük, az összes többi hangszer felvétele, keverése, master a Perfect Noise stúdióban készült. Ebben az esetben ez azért
érdekes kérdés, mivel a stúdiót én üzemeltetem, tehát abszolút saját munka volt, de mégsem otthoni körülmények között, hiszen a stúdió már jó ideje működik más zenekarok számára is. Tehát nem egy számítógépen készült az anyag pluginekkel, hanem vintage keverőpulton, csöves eq-val igazi vas kompresszorokkal a klasszikus analóg módon. Otthon, pár mikrofonnal, vagy ami még rosszabb erősítő szimulátorral egyszerűen nem lehet áttörni a demohangzás küszöbét. Amikor a lemez felvételei zajlottak a Pannónia stúdió épületének az egyik műtermében költözött a stúdiónk és az épületen belül a szomszédba volt a C feljátszó, ami az ország egyik legjobb felvételi terme. Hogy visszakanyarodjak az első kérdéshez, többek közt ezért is futottunk neki újra a felvételeknek. Ahogy mondtam, hosszú idő telt el mire másodszorra is fel lett énekelve a lemez és időközben rengeteg fejlesztés történt a stúdió eszközeiben és az előbb említett dobfelvételi lehetőség is adott volt. Tehát a több és jobb technika miatt érdemes volt ráfordítani az időt az újrajátszásra.
 

067.jpg

 

Kicsit mélyedjünk bele a felvételekbe. Kifejezetten jól szólnak a gitárok, hogyan és mivel vettétek föl? Milyen gitárokat, erősítőket és effekteket használtatok, még a mikrofon is érdekel...

A gitár egy Gibson SG volt az eredeti pickupjával. Evidence és Vovox kábeleket használtunk. Naponta cserélt GHS DYM szériát volt a gitárhúr, aminek az E6-os húrját még vastagabbra, 58-asra cseréltünk a drop C hangolás miatt. Egy Lehle Y spliterrel osztottam szét a jelet és együtt rögzítettem párhuzamosan a clean hangot az erősítő mikrofonsávjaival együtt. Az erősítők egy Boogie MarkII C+, egy Rivera TBR és egy ENGL Ritchie Blackmoore fej volt. A láda egy öreg Sound City volt Vintage 30-as hangszórókkal szerelve. A Boogie MarkII C+ egy legendás darab. Ez az erősítő a korai Metallica lemezeken vált híressé. Tudtommal ez az egyetlen darab az országban és rendkívül sokoldalú hanggal bír a grafikus EQ-k és a kapcsolható szűrők miatt. Hihetetlen, hogy ez a több mint 30 éves darab már akkor tudta a mostani modern high gain hangot is. De hogy még fűszerezzük egy picit: bekötöttem elé egy RAT stílusú torzítót is és egy Boostert is nagyon kevés gain-el. Mindkét pedált egy magyar botique pedálkészítő csapat a Badstink készítette.

 

Egészen más karakterű volt a másik két erősítő: az ENGL képviseli a mostani hideg kemény hangú metalsoundot, de ahogy a többi fejet ezt sem tekertük nagyon gainesre. A Rivera meg egy egyedi hangú, száraz kaparós crunchos fej, ami bármilyen más erősítő mellé téve nagyon szépen kiegészíti azt. Egy erősítő 3 mikrofonnal lett rögzítve: egy SM57-el a membrán közepéhez közel, ahol sok presence-t és agresszív közepet lehetett találni. A membrán szélénél volt egy Nady ribbon mikrofon, ami megadta a mélyét a hangnak, és így már a shure mellé tolva kiegészítette a hangképet és minden eq-zás nélkül úgy szólt a stúdióhangfalból a nyers gitárhang, mintha egy erősítőt hallgattunk volna kicsiben.

 

Emellé még pár méterről egy nagymembrános kondis mikrofon is vette a szobahangot. Ahogy említettem már feljátszáskor vettük a gitár tiszta jelét is, így azt újra kiküldve az erősítőkre (reamp) egy feljátszással mind a 3 erősítő hangja lett rögzítve. Oldalanként egyszer játszottuk fel, így 3 erősítő 3 mikrofonnal vett összesen 18 sávnyi hangját keverve jött létre az alap gitársound. Ez már annyira kész hang volt, hogy a rögzített anyagon nem igazán kellett processzálni, illetve a koncepció is az volt, hogy lehetőleg minél több maradjon az eredeti karakterből.

 

Kicsi eq és paralell kompresszálás van azért rajta, hogy pontosan be lehessen illeszteni a mixbe. Amit még el kell mondani a gitárhanggal kapcsolatban az az, hogy a basszusnak is komoly szerepe van a dologban. Fontos volt, hogy kiegészítse egymást a kettő és a lehető legjobban összegyúrva adjon egy vastag hangképet. A bass setup egy Fender precision, Ampeg SVT előfok jól kihajtva, Galien Krueger Fusion fej és egy Ampeg láda volt. Itt is játszott az SM57, plusz egy AKG kondis mikrofon is volt a hangszóróknál. Bass-nál is vettünk szobahangot, ami nem jellemző bassgitár felvételénél, de nálunk már többször is bevált. Egyébként az itt készült felvételek 90 százalékában ez a setup van variálva a stílusnak megfelelően.
 

 

A lemezt hallgatva nekem a Faith No More keményebb oldala jutott eszembe. Beletrafáltam?

Többen mondták már a Faith No More-t, bár annak ellenére, hogy páran szeretjük nem volt cél FNM- esnek lenni. Sőt egyáltalán nem választottunk követendő irányt magunknak. Egyszerűen ilyen lett. Ez volt a koncepciónk is, csak annyit döntöttünk el, hogy rock-metal lesz és majd kiderül, hogy milyen zenét írunk közösen. Érdekes, hogy a Stone Sour-t is legalább ugyanennyien mondták már, pedig ez a két csapat azért eléggé különböző.
 

005.jpg

 

Hogyan áll a zenekar a koncertek terén? Mennyire kacsintgattok külföld felé? Ha igen, merre van esélye egy ilyen zenekarnak?

 

A koncertek szervezése nem az erősségünk. Egyikünk sem az a kifejezetten szervező típus ezért nem is esünk túlzásba a koncertezés terén. Azért már sikerült eljussunk Csehországba többször is illetve kaptunk korábban meghívást Szigetre, meg más fesztiválokra is, de kevés a saját szervezésű bulink volt. Inkább meghívtak más zenekarok minket. Ezen mindenképpen változtatnunk kell ezért tervben van magyar klubturné, és pár európai ország is, de ezeknek a szervezését is a lemezmegjelenéstől tettük függővé. Most kell elkezdjük szervezni ezeket, hogy már kinn a lemez, így könnyebben fogadnak minket.

 

 

 

Elkészült a lemez nyitódalához a videoklip, mesélnétek a körülményekről és a felvételekről?

Egy barátunk pajtájában forgattuk Nagyszékelyen. Ez egy igazi falusi porta volt rengeteg háziállattal. Az volt a terv, hogy lemegyünk a barátainkkal pár napig bulizunk majd játszunk egyet a pajtában és ezt megörökítjük, mint videoklip. Bevágjuk a buli hangulatot meg az állatokat stb. Sajnos a nappali felvételek utólag nem váltották be a reményeinket. Turistafilmnek jó lett volna, de a klipben nem mutatott túl jól.

 

Estére meg, mire elkezdődött az igazi arcon csúszás már az operatőrünk is „elfáradt”, így azok sem lettek nagyon használható felvételek. Szóval így nem maradt más, mint a zúzás a pajtában. Így lett belőle image klip.

 

 

Hol látható a zenekar nyár végén és mik a tervek őszre?

Még alakul a koncertnaptár, de érdemes figyelni a facebookot és a hivatalos oldalunkat is. Őszre meg remélhetőleg összeáll a turné. Ezekről is a neten keresztül tud tájékozódni az, aki el szeretne jönni.


GT