zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Interjúk
Nem tudom melyik előrébbvaló Folk Iván esetében, mert egyszerre zeneszerző, előadó, gitáros, gondolkodó és persze pedagógus. A sorrend tehát tetszőlegesen felcserélhető, aminek talán az lehet a titka, hogy mindegyik tevékenységbe beleteszi teljes lényét.

Ember a Földön! címmel jelent meg legújabb lemeze a közelmúltban, mi pedig azonnal Iván számát tárcsáztuk…
 

 ivan_debrecen.jpg

 

Viszonylag sokat kellett várni az új lemez megjelenésére, ha jól emlékszem két éve találkoztunk, akkor már beszéltél róla. Mi volt a csúszás oka?

 

Így jár az ember, ha nincs határidőkhöz kötve. Ha a saját stúdiódban dolgozol, mindig akad valami javítani való az anyagon, aztán egyszer csak abbahagyod, és azt mondod: „Kész!”  Persze volt itt más is: több dologgal is foglalkozom párhuzamosan, ráadásul az anyagiakat is elő kellett teremteni a megjelentetéshez.
 

 

Ember a Földön - kifejtenéd? Ebben rengeteg gondolat lehet, de melyik ered belőled?

 

Az ötlet az „Ember a Holdon!” mondásból jött. Nagy szám volt annak idején, amikor az első űrhajós a Hold felszínére tette a lábát.  Arra gondoltam, miért nem tartjuk ugyanilyen becsben az embert itt a Földön is?  A cím utal még egy kétezer éve itt járt emberre is, akit egy durván ácsolt fára szegeztek.
 

ivan1.jpg

 

Mesélnél a lemez születéséről, az inspirációról?

 

A dalokat különféle élethelyzetek inspirálták. Például a második szám az albumon egy távcsöves emberről szól, egy barátomról, aki az eget fürkészi és az egyik őszi estén megszédül a világűr látványától, a téren és időn túli valóságtól, amit lencsevégre kap. Égre nézős még a „Felhőfilm” című dal is, ami gyerekkorom hanyattfekvős, felhőmozizós korszakából indul ki.  A „Falak mellett”  5/4-es zaklatott zenei világa egy sokat üldözött nép tagjának mai életérzését rajzolja fel, itt, Magyarországon. Megpróbáltam valamit megragadni a földi és a végtelen, az ember és Isten kapcsolatából.
 

 

A lemez stílusa nem könnyen rakható dobozba, a rock, a  jazz, és a népzene határán mozog, hangszerelése eléggé sokrétű.  A szövegek teljes mértékben a te szerzeményeid?

 

Igen. Nem trendi csacskaságokról írok, azt sem bánom, ha mélyebben belekotrok a szívekbe, mint illik. Olyan emberekhez szeretnék szólni, akik még nem zárták le gondolkodásmódjukat, még hajlandók keresni, változni.
 

ivan2.jpg

 

A saját stúdiódban folytak a felvételek. Mennyire kísérleteztél új dolgokkal?

 

Több új eszközt is bevetettem, például a ROLAND VG-99-es virtuális gitárprocesszort, vagy a Future Drum nevű szoftvert. Az albumon elég sok zörejt, atmoszférahangot is használok, de van az egyik dalban „térd csapkodás” is, ami egy taps ritmust idéz.
 

Két hónap telt el a megjelenés óta. Milyen a fogadtatás?

 

Meglepően sok pozitív visszajelzést kaptam. Valaki például ezt írta a honlapomon: „Van ötlet a zenében, van fantázia a szövegekben, nem a megszokott sablonok és közhelyek szólnak. Fantasztikus élmény a fülnek is és a léleknek is! „  Persze tudom, hogy ez a lemez nem lesz a türelmetlen, laptopon zenét hallgatók favoritja, akik továbbkattintanak  a „Felhőfilm” három perces gitárszólójánál, de sokan vannak, akik szeretnének valami mást hallgatni, mint amit rájuk önt a média.
 

ivan3.jpg

 

Befolyásod a hazai gitárosokra óriási volt, hiszen azok az egyéniségek, akik ma alakítják a hazai gitározást, azaz mérföldköveket tesznek le, szinte kivétel nélkül megfordultak nálad, mint tanítványok. Ilyen Mohai Tamás, Birtha Miklós Juhász Gábor... Meg tudod-e fogalmazni, hogy mi a tanítás titka?

 

Amikor elkezdtem, a tanítás csak pénzkeresési lehetőség volt számomra. Aztán kezdtem rádöbbenni, micsoda felelősség emberekkel foglalkozni! Nem akartam olyan tanár lenni, aki félti tudását tanulóitól. Igyekeztem továbbadni a zene iránti szenvedélyemet, és közben egyre fontosabbá vált számomra maga az ember, akit tanítok. Szerintem ez a titok: Szeresd tanítványaidat, és hozd helyzetbe őket, hogy a maximumot nyújthassák!

 

 

Beszéljünk a felszerelésedről. Milyen hangszerek, effektek és erősítők vannak körülötted, a lemezfelvételkor miket használtál?

 

Három gitárt használtam a lemezen, egy 82-es Fender Telecaster-t, egy hasonló korú DAION Mark I-est és egy réges-régi Takamine akusztikus gitárt.  Volt még egy elég ócska basszusgitár is, ami épp a kezem ügyébe került, a „Neoblues” felvételekor. Régi cseh hegedűm is többször megszólal a CD-n.
Az effektek szerepét főleg a VG-99 töltötte be, de gyakran használtam egy Vandal nevű erősítő szimulátor szoftvert is. Néhányszor felbúg még Kitty Hawk – Eagle típusú csöves ágyneműtartóm is a lemezen (nevet). Ezen kívül többféle szinti szoftvert is használtam.
 

ember_a_foldon_front.jpgfolkivancd2_lz.jpg

 

Kik játszanak a CD-n?

 

Nagyon hálás vagyok zenészbarátaimnak, akik részt vettek a munkában: Kovács Simon János basszusgitározik és bőgőzik, Schafarek Árpi dobol. Fiam, Folk Barnabás ütőshangszereken játszik, Martini Edit, Csernus Édua, és lányom: Folk Paulina énekel. A szólóénekek, gitárok, hegedű, zongora, szintetizátorok, egyéb ütőshangszerek, programozás és a stúdiómunkálatok tőlem származnak.
 

 

A jövőbeni terveidről mondjál még néhány szót kérlek!

 

Legközelebbi tervem egy közös lemez Gerendás Péterrel. Az ötlet már régebben felmerült bennünk, talán most jött el az idő a megvalósításához.

 

GT