zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Interjúk
Az albumot sem összefoglalónak, sem emléklemeznek nem szántam, hiszen nem érzem magam hatvannak. Éppen ezért nem szeretném még lezárni a pályámat, inkább egyfajta visszatekintésről és újraértelmezésről van szó.

 

ng700_n.jpg

 

 

 

Európában csakúgy, mint a tengerentúlon, ismert és elismert muzsikus. A hetvenes évektől kezdve végigjárta a dzsessz, a rock és az underground szinte valamennyi lépcsőjét, neve a szakmában etalon. Műfaji korlátok nélkül egy életre elkötelezte magát az igényes zenével, és ehhez következetesen tartja magát. Mindemellett Budapest legismertebb és legszínvonalasabb rock, illetve dzsessz zenei szakiskolájában, a Kőbányai Zenei Stúdióban oktat dobot a fiatalabb nemzedéknek. Németh Gábor dobos idén tölti be hatvanadik életévét, s ez alkalomból zenei pályájáról, terveiről beszélt lapunknak.

 

Kevesen gondolják rólad, hogy néhány hónap múlva hatossal kezdődően jegyzed majd életkorod. Milyen fontosabb események kötődnek ahhoz a több mint negyven esztendőhöz, amelyet a zene világában töltöttél?

 

Zenei tanulmányaimat ötéves koromban kezdtem klasszikus zenei vonalon, csellistaként. Tizennégy évesen műfajt váltottam, azóta a könnyűzenei szakmában dolgozom. Már tinédzserként a Budai Táncklubban, trió felállásban rockzenét játszottunk öcsémmel, és Gidófalvy Attilával. 1973-ban aztán jött a Theatrum a maga progresszív dzsessz-rock műfajával. Ez három évig tartott, utána felgyorsultak az események: a Deák Big Bandet, az Apostolt, a Skorpiót, a Dinamitot, majd a Bikini I-t és Bikini II-t követően Koltay Gergő elhívott a Kormoránba. Később Varga Jánossal dolgoztunk két formációban is, az Art Reaktorban, és a Crack Orchestrában. Deák Bill Gyulával közös zenekart hoztunk létre dániai vendégszereplésünkhöz, játszottam egy ideig a Beatricében, majd beléptem a P.Mobilba; de ne feledkezzünk meg a nagy szerelemről az SBB-ről sem, ahol öt évet töltöttem! Tagja voltam a Greg Leon Invasion elnevezésű amerikai formációnak, ám a legnagyobb szerelem mégiscsak saját zenekarom, a Németh Gábor Project, amellyel épp a harmadik albumomnál tartok.

 

 

 

Németh Gábor Project, Tony Lakatos, Csillag Endre és a Budapest Jazz Orchestra 

 

 

 

Az SBB óriási nemzetközi népszerűségnek tudhat magáénak. Merre jártál a zenekarral? 

 

A Silesian Blues Band valóban Lengyelország legnépszerűbb bandája, nagyon komoly volt az az öt év.  Ennek mérlege két DVD-koncertlemez és három CD, amelyre méltán büszke vagyok. Leginkább „hazai pályán” turnéztunk, de Ausztriában és Németországban is megmutattuk magunkat egy-két nagyobb megmozduláson. 2010-ben például a Deep Purple-lel közös sportcsarnokturnén jártuk végig Lengyelországot.

 

 

Hosszú szünet után újra feltámadt a Dinamit. Úgy gondoltad, hogy közel harminc év múltán befejezitek az akkor félbemaradt művet?

 

Inkább úgy fogalmaznék, hogy elérkezett az idő a folytatásra. Nemrég készült el a „Játszd, ahogy akarod” című albumunk friss változata, ezúttal Rudán Joe hangjával és új borítóval. A lemez hangszerelésében és megszólalásában módosult kissé, ezáltal erőteljesebb, dinamikusabb, ütősebb anyagot tettünk le az asztalra. Teljesen új nagylemezben egyelőre nem gondolkodunk, manapság ennek nincs sok értelme. Egy-két új dalt viszont mindenképp csinálunk, ami majd az interneten lesz elérhető.

 

Azt gondolom, a Németh Gábor Project nyugodtan nevezhető életed fő művének. A zenekar harmadik albuma a Zenészmagazin mellékleteként kerül az olvasó és az igényes zenehallgató kezébe. Mit tudhatunk e kiadványról?

 

Az előző két lemezemről – hozzáteszem, nagyon nehezen – sikerült kiválogatnom nyolc számot, amelyet újragondolva rögzítettem az „in Fusion” című új albumra. A közreműködő gárdát a magyar dzsessz és rockélet kiválóságai – csak néhány név közülük: Póka Egon, Fekete Kovács Kornél, Csillag Endre, vagy Tony Lakatos mellett Angus „Bangus” Thomas, aki Miles Davis basszusgitárosa volt – alkotják. Az albumot sem összefoglalónak, sem emléklemeznek nem szántam, hiszen nem érzem magam hatvannak. Éppen ezért nem szeretném még lezárni a pályámat, inkább egyfajta visszatekintésről és újraértelmezésről van szó. A Németh Gábor Projectről tudni kell, hogy nem állandó összeállítású formáció. A tagság aszerint változik, ahogy a zene hangulata, összetétele megkívánja. Mindig az adott dalokhoz választom az előadókat. Minthogy az első két albumon más és más közreműködő muzsikus játszotta fel a darabokat, sok név szerepel az új kiadványomon.  A számok egytől-egyig saját kompozícióim, beleértve a hangszerelést is. Valamennyi szerzemény tisztán zenei – vagyis instrumentális – hála a Jóistennek!

 

 

  

 

Németh Gábor szóló 

 

 

 

 

Úgy tűnik, nem szívesen dolgozol énekessel. De vajon mennyire lehet életben tartani a zeneszerető közönség figyelmét ének nélküli, instrumentális művel?

 

Ez minden esetben nagy kihívást jelent. A hangszerek nyelvén kell megszólítani a hallgatót. Első és legfontosabb szabály, hogy jó számokat kell írni, és jól kell előadni. Számtalan példa mutatja, hogy az instrumentális zenét is könnyen befogadja a közönség, ha az nem öncélú. Az előadás módja és színvonala, a szólisták hangszeres tudása és kisugárzása pótolhatja az énekest, valamint a dalszöveget.

 

Mostanában egy filmrészlet – amelyet nem szívesen neveznék videoklipnek, hiszen ez több annál – kering az interneten. Nehéz könnyek nélkül végignézni a produkciót.

 

Egy halmozottan sérült, fogyatékos kisfiúval készült a filmfelvétel, amelynek címe, „Magyarország az én hazám”. Az alkotás „A Zene Gyógyító Ereje” című mű egyik részlete. A kisfiú tolószékben ülve énekli – felemelően – a népdalfeldolgozást, például olyan közreműködőkkel, mint Török Ádám fuvolista, Benkő László billentyűs, vagy jómagam. A nagyzenekari kíséretet a Budapest Unique Szimfonikusok és a Magyar Rádió Énekkara biztosította Balogh Sándor hangszerelésével és vezényletével. Ezen kívül számos kiváló művész vett részt önzetlenül a zenefelvételeken és a klipforgatáson. Köszönet illeti Aczél Tamás énekest és producert, mint ötletgazdát, aki a „Családokért Tisztán” alapítványával érte el mindezt, és segíti az arra rászorulókat. A közönség a komplett kész művet – a teljes nagyzenekari változatban – Balatonfüreden „A Zene Gyógyító Ereje” fesztiválon láthatja majd 2015. július 31-én, illetve augusztus 1-n.

 

Hogyan tovább?

 

Készülök a negyedik, vadonatúj szerzeményeket tartalmazó Németh Gábor Project nagylemezre, amelyet szándékaim szerint egy tizenöt állomásból álló országos turné követ majd.

                                                                                                                                   

Hegedűs István