zenesz_logo.png



Ivánnal a beszélgetéseink jelentős része a hangzásról szólt a zenén belül, így elkerülhetetlen volt, hogy egy ilyen beszélgetés, amit kifejezetten a billentyűsök élvezhetnek rajtunk kívül, dokumentálva legyen.

Mert Iván amennyire figyel a részletekre a zenében, úgy foglalkozik a saját beatfelszerelésével is. Lássuk, milyen hangszerek veszik körül Gátos Ivánt!

 

Manapság egy zongorista, még ha jazzista, akkor sem áll le az akusztikus hangszer mellett. Mert nehéz például buliba vinni. Nálad nem okozott problémát, hogy az akusztikus zongora után digitális hangszer mellé üljél? Nem zavarta a füled?

 

Őszintén szólva, ellentétben a jazzisták többségével, nekem soha sem az akusztikus zongora volt a fő hangszerem. Világ életemben szintetizátoros voltam, de ilyen szak nincs egy iskolában sem, így én is zongorán tanultam. És ebből következően mindig az volt a legfontosabb, hogy egy hangszer zenekarban hogyan szól. Zenekarban egy zongora nagyon nehezen használható, mert viszonylag halk hangszer.

 

Sokan attól teszik függővé, hogy egy hangszer jó-e, hogy milyen a billentése. Eltekintve a szélsőségektől, engem sohasem foglalkoztatott igazán a kérdés. Ha lehet egy hangszeren játszani, akkor jó. Engem mindig a hangszín érdekelt. Hogy egy zenekarban át tud-e jönni, vagy sem?

 

 

Melyik volt az a hangszer, amire azt mondtad először, hogy ezzel már komfortos a játék?

A fentiekből kiindulva a komfort-érzet nekem elsősorban jó hangszínt jelent. Először egy Kurzweil Pc88-as hangszernél éreztem azt, úgy  2000 környékén, hogy ez a hangszer minden helyzetben ugyanúgy szól, és mindig jól. Ezt egészen addig használtam, míg meg nem jelent a piacon a Clavia Nord Stage modellje, ami egészen elképesztő áttörést jelentett számomra. Viszonylag korán, még előszériás darabhoz jutottam hozzá, és minden koncertemen megjegyezte a hangmérnök, hogy pontosan úgy viselkedik a hangja, mint egy igazi zongorának. Nem beszélve az elektroakusztikus hangszíneiről.

 

 

Eljött az ideje, hogy összefoglaljuk a teljes beatfelszerelésed...

A "beatfelszerelésem": Jelenleg egy Nord Stage 2-es hangszert használok, mely a beépített sampling-visszajátszó képességének köszönhetően új távlatokat nyitott meg a hangszínek tekintetében. Ezt meg szoktam toldani egy Nord Micromodular nevű kis modullal, amit már nem gyártanak, de én nagyon szeretem. A hangszereket a Magyarországon gyártott Trevis Audio Lab aktív monitoraival szoktam kierősíteni, két kisméretű, egészen jól sikerült hangszóróról van szó, melyek segítségével sztereóban hallhatom magam.

 

 

Mire van szükséged hangzásban? Többnyire zongorahangot használsz, ahogy ismerlek.

Említettem, hogy nekem a legfontosabb a hangminőség. Ezt a Stage 2-ben találtam meg. Bár van eredeti Rhodes zongorám is, de csak különleges alkalmakkor viszem ki a stúdióból, mert a Nord tökéletesen működik, és a többi hangszíne is kiváló. Koncertekenmostanában inkább az analóg jellegű hangszíneket használom a zongora mellett, Clavi, Rhodes, Hammond, analóg pad, lead jellegű dolgokat.

 

 

Mennyire vagy kísérletező a hangzásokban? Többen akár gitáreffekteket is rákötnek a billentyűre. Te hogyan állsz mindehhez?

Igyekszem kihasználni a hangszerek adta lehetőségeket. A micromodular vocoderként is működik, régóta kedvencem ezért is.

 

 

A billentyűsöket nincsenek jó helyzetben, mert évről évre jelennek meg jobbnál jobb hangszerek iszonyatosan drágán. Mi ez ellen a teendő? Mert ezt követni anyagilag képtelenség. Egy gitár 50 év múlva is jó, egy digitális billentyű5 év múlva már szinte értéktelen...

 

Ezért kell jó hangszert választani. Nehéz megítélni egy új billentyűről, hogy klasszikus válik-e belőle, de jó orral ki lehet választani a megfelelőt. A Nordból jóval kevesebb van a használtpiacon, mint a többi hangszerből általában.

 

 

Felvételei és színpadi felszerelésed érdekelne...

Stúdióban igyekszem mindig az eredeti hangszert használni, tehát igazi zongorát, de azzal nem rendelkezem. A Pannonia Stúdió Bösendorferét nagyon szeretem, de a nagy kedvencem a MÜPA Fazioli zongorája. Nem mindenki szereti, én imádtam rajta játszani.

 

Ezen kívül viszont rendelkezem szinte minden számomra fontos hangszerrel. Van egy Rhodes Mark II. Suitcase modellem, illetve ennek egy Stage Piano változata is. Az említett Nord Stage 2-n kívül van még egy Kurzweil SP3x digitális zongorám, a stúdióm master zongorája még mindig az öreg PC88. Szintetizátorból igyekeztem olyanokat beszerezni, amitől nem szeretnék megválni sohasem. Ezek egy Moog Little Phatty 2, Nord Lead 2 (bővítővel, amivel gyakorlatilag egy Lead 2x-nek felel meg), és érdekes módon teljesen hozzám nőtt egy öreg Roland JV1080-as modul. Még van egy EMU E5000-es samplerem, ezt is gyakran használom. Saját kicsi stúdiómban egy MacG5-tel rögzítek, és van egy nagy büszkeségem, a Langevin (Manley) DVC. Ez egy channel strip, ami ráadásul sztereó, így bármire használható. Elképesztően jó  a leveller része, leginkább a Univesal Audio LA3A outboardjára hasonlít.


GT