zenesz_logo.png



A ZENÉSZ megújult oldala jelenleg teszt üzemmódban működik.
Interjúk
Második lemezük megjelenése miatt izgulunk együtt a zenekarral, mert, mint azt bizonyára sokan tudják, az elsővel igen magasra tette a társulat a mércét. Platina lemez lett. Természetesen érthető és mégsem, mert ma már a lemezpiac romokban, a jazz pedig különösen problémás helyzetben.

De válságok ide, vagy oda, Eszterék köszönik, jól vannak…

 

Amikor legutóbb beszélgettünk, a quartet új stílusa, a lemezmegjelenés és a várakozás volt előtérben. Azóta tisztán látszódik, hogy a közönség rajong... Foglaljuk össze a lemezmegjelenés óta történteket!

 

Tulajdonképpen számunkra is meglepő az első lemez sikere. Amikor januárban megkérdeztük a kiadónkat, hogy mennyi fogyott el  a lemezből, azt a választ kaptuk, hogy nem tudják, de biztos sok, mert nincs a raktárban egy sem. Jó, mondtuk, akkor számolják össze! Erre az volt a válasz, hogy húha, lehet, hogy aranylemez lettetek. Nagyon boldogok voltunk, másnapig izgultunk, hogy tényleg megvan-e a kívánt mennyiség. A következő telefon alkalmával, mikor  az eredmény felől érdeklődtünk tudtuk meg, hogy nem arany, hanem platina. Azért ez egy nagy eredmény szerintünk, pláne, hogy állítólag ma már nincs is lemezpiac.

 

Nagyon jó érzés jazz zenekarként saját számokat játszani. Egy alkalommal odajött hozzánk egy hölgy, és elmesélte, hogy szakított a férjével, de a "Vissza Hozzád" szám hatására újra összejöttek, és köszönetét kívánja nekünk kifejezni. Megszólalni sem tudtunk.

 

 

Az ősszel megjelenő lemezre mit találtatok ki? Mert, ha jól sejtem, nem egy olyan zenei anyag készült, amit 1 nap alatt vettetek fel berohanva a stúdióba, mint a jazzlemezek egy részénél ez szokás.

 

Egy zenekar életében talán a második lemez a legsarkalatosabb pont. Egy lemezt még lehet a szerencsével karöltve jóra csinálni, de kettőt már nem. Így talán életünk legnagyobb kihívása ez az anyag. Sokat gondolkodtunk, hogy mi legyen, ami különlegessé teszi. Tavaly ősszel játszottunk két koncertet Párizsban, ahová vittünk két francia feldolgozást is.

 

Nagyon jól állt a műsorban, így itthon is eljátszottuk a dalokat. Egyre többen mondták, hogy Eszternek különösen passzol a francia nyelv, így tulajdonképpen nem volt meglepő, hogy az egyik próbára Bálint számához Eszter egy francia szöveget írt. És akkor fogalmazódott bennünk meg, hogy kellene egy igazi francia hang is ebbe a dalba. Nem akarjuk a dolgot ragozni, de végül úgy adódott, hogy Eszter partnere az az Edouard Baer lett, aki éppen nálunk forgatja az Asterix negyedik részét. Eszter(ix) Asterixszel duettezik. A másik különleges dolog, hogy megnyertük magunknak a Hungarian Studio Orchestrát, és így két dalban nagyzenekari vonós is van, Bujtor Balázs koncertmesterségével.

 

 

A hangzás már az előző lemezen is sarkalatos pont volt. Rengeteg munka volt benne, most viszont a hangmérnök személye ezt a kérdést garantálja. Beszélnétek a nagy találkozásról?

 

Már nem is tudjuk pontosan, hogy mikor vettük fel a kapcsolatot Helik Hadarral, a ma már kétszeres Grammy díjas hangmérnökkel. Talán 2009-ben sikerült őt először elérni, és hosszas tárgyalások, és alkudozások után tavaly szeptemberben rögzítettünk vele 4 számot. Érdekes, hogy igazából nem tudtuk róla, hogy kikkel dolgozik. Van egy Madeleine Peyroux nevű énekesnő, akinek Careless Love című lemezének szólása számunkra etalon.

 

Ezért kutatta föl őt Iván. Kíváncsiak voltunk egy-két trükkre. De a beszélgetések során kiderült, hogy már Herbie Hancock is vele dolgozik (azóta is), és egyáltalán nem lehetetlen, hogy idejöjjön.

 

 

Hogyan zajlott a közös munka, illetve mennyiben mások a módszerei, az itt megszokottaknál?

 

Ami elképesztő volt, az a sebesség, illetve az ízlés. Kb. 20 perc alatt belőtte a dobot. De igazából nincs nála Amerika gomb. Ő maga az. És mindig azt mondta: hey guys, it is too much. Már gondolkodtunk, hogy csinálunk neki egy pólót ezzel a felirattal. Elképesztő nyugodt hangulatot tud teremteni maga körül, és ez nagyon jót tesz a felvételeknek

 

 

Beszéljünk a felvételekről, majd a mixről is!

 

Már  kezdetektől egyértelmű volt, hogy nagyon kevés stúdió jöhet szóba. Róbert Balázs mikor meghallotta, hogy kivel fogunk dolgozni, azonnal a segítségünkre sietett, és nem volt olyan dolog, amit ne tudott volna megoldani. Helik mondta is, hogy sok stúdióban dolgozott már, de hogy ennyire minden stimmeljen egy helyen, ez még Amerikában is ritka. Nem lennénk meglepve, ha egy-két amerikai szuperprodukció is itt készülne ezután.

 

A felvételeknél elsősorban Neve előfokokat használtunk, és Neumann mikrofonokat. Érdekes volt, hogy mindent 3 féle távolságból kellett rögzíteni. Egy nagyon közeli, egy közepes, és egy nagyon távoli hangzást vettünk föl mindenből. Az akusztikus gitár, vagy a zongora is 6 mikrofonnal lett rögzítve. A dob, annak ellenére, hogy jazzről van szó, több mint 20 sávot jelentett. Bár sok mindent kipróbáltunk, ezek viszonylag gyorsan zajlottak. Helik azt mondta, nem szereti, ha rá kell várni.

 


Szimfonikus részek is kerültek a szerzeményekhez, ha jól tudom...

Két dalunkba Bujtor Balázsék jöttek játszani. Ehhez Róber Balázstól megkaptuk a régi Pannónia stúdió feljátszóját, Helik el volt ragadtatva, A Pannóniás fiúk azt mondták, eddig ez a legjobb felvétel, ami náluk készült, bár voltak itt a BBC-től is. Érdekes volt, hogy bekellett mikrofonoznunk az épület folyosóját is, az lett a visszhang.

 

 

A dalszövegek és a zene Eszter és a Te munkád újra?

 

Ezen a lemezen mindenki írt dalokat, a szövegek pedig egytől egyig Eszteréi. Az előző albumon még csak négyen voltunk, de csatlakozott hozzánk Schneider Zoli is gitáron, és ő is írt 3 dalt. Talán a sláger is az övéi közül kerül ki.

 

 

Emlékszem az előző lemeznél Eszter még a szövegírással kapcsolatban kissé óvatos volt. Változott ez mostanra?

 

Annyira sok jó kritikát kaptunk, hogy talán több önbizalom volt már ezekben a dalokban. Majd az idő eldönti.

 

 

A lemezen hallható dalok koncerten is könnyen eljátszhatóak, vagy ott hangszerelésre lesz szükség?

 

Igyekeztünk úgy megírni a dalokat, hogy ne ütközzön különösebb nehézségbe az eljátszásuk, de jó lenne egyszer olyan koncert is, ahol ott ülhetnek a vonósok.

 

 

Mi a terv a lemezzel, lemezbemutató koncert, külföldi turné, lemezszerződések, terjesztés, stb...?

 

Reméljük, hogy legalább olyan sikeres lesz a lemez, mint az előző, és akkor minden megy „magától”.

 

GT