Számos olyan könyv és album látott már napvilágot, melyek legendás gitárosok hasonlóan legendás hangszereit mutatják be, köztük olyan gitárokat is, melyek valaha Eric Clapton gyűjteményének darabjait képezték.
A Genesis Publications 2013-ban megjelent, valódi ritkaságnak számító Six-String Stories (Hathúros történetek) című kiadványa rendkívüli a maga nemében, hiszen a könyv 376 oldalát Eric Clapton visszaemlékezései töltik meg közel 300, valaha volt hangszeréről, emellett bőséges specifikációk, illetve különféle háttér-információk olvashatók benne az egyes gitárokról. Ebből mutatunk be néhányat...
1964 GIBSON ES-335TDC
Sorozatszám: 67473
Test: double cutaway fazon, félig üreges vékony jávorfa test, „f” lyukakkal, belül tömör juharfa blokkal, Cherry Red színben
Nyak: mahagóni, 22 érintővel, rózsafa fogólappal, téglalap alakú berakásokkal
Fej: gyöngyház Gibson logó korona berakással, 3 rétegű nyakpálca borító lap, „Custom” gravírozással
Húrláb: nikkel bevonatú Tune-o-matic, stop húrtartóval
Koptatólap: ötrétegű (fekete-fehér)
Hangszedők: két humbucker, nikkel bevonatú tokban
Kezelőszervek: két hangerő, két hangszín, háromállású pickupváltó
„Úgy vélem, a cseresznye színű Gibson ES-335 minden tekintetben igen jó hangszer volt. Egyszerre volt rock gitár és blues gitár – egy igazán komoly darab. Még azokban az időkben is lehet, hogy fenntartásaim voltak a Fender gitárokkal kapcsolatban, a tömör testük miatt, míg ez félig üreges testű volt. Akkoriban nem nagyon lehetett hozzájutni ilyen Gibson gitárhoz Angliában, ezért játszottam én is, és pl. Alexis Korner Kay gitáron. Többnyire csak másolatokat lehetett kapni, mint a Hagstrom és a Höfner. Szerencsém volt, ezt a Gibsont újonnan vettem a Denmark Street-en vagy a Charing Cross Road-on.
Az ES-335 valóban gyönyörű, nagyon szerettem. Az évek folyamán folyamatosan játszottam rajta. Szerepelt különböző albumokon, és mindeközben igazán sohasem változott. Nem öregedett meg, nem kopott el. Most is bármikor szívesen játszom rajta. Azok közül a dolgok közül, amik az életem során már ilyen régóta vannak velem, és még mindig működnek, kevés olyan van, ami ilyen jelentőséggel bír a számomra.”
1956 FENDER STRATOCASTER „BROWNIE”
Sorozatszám: 12073
Test: égerfa, sunburst lakkozással, 1956. júniusi gyártású
Nyak: juharfa nyak, hátoldalán diófa berakás a nyakpálca „csatorna” felett, juharfa fogólap 21 érintővel, pont berakással, a nyakon ceruzával XA-6-56 felírat
Bridge: szinkronizált tremoló húrláb
Koptatólap: egyrétegű
Kezelőszervek: egy hangerő, két hangszín
Hangszedők: 3 single-coil
Pickup váltó: 5 állású pickup váltó (az eredeti 3 állású helyett, valamikor a 70-es években cserélve)
„A Delaney & Bonnie-val ezt a régi Stratocaster gitáromat, a Brownie-t használtam, és remekül szólt. Pont megfelelő volt ahhoz a zenéhez, amit velük játszottam.
Úgy érzem, a Brownie valamelyest meghatározta azt, ahogyan játszottam. Mivel a Strato-nak rövidebb a hangkitartása – nehezebb hajlítani, nehezebb megtartani a hajlításokat és vibrátókat használni – ezért több hangot játszottam. A Gibsonról Fenderre történő váltásra nem úgy tekintettem, hogy »ennyi volt, befejeztem«, hanem sokkal inkább arról volt szó, hogy ki akartam valami mást is próbálni.”
1969 ZEMAITIS CUSTOM 12-STRING „IVAN THE TERRIBLE”
Test: rózsafa hátlap és káva, cédrus top, a hátoldalon szélesedő világosabb csík, szív berakásokkal, a top alsó részén szív motívumok, natúr lakkozás
Nyak: 7 rétegű juhar és diófa, szegélyezett ébenfa fogólap, 18 érintővel és ezüst szív berakásokkal, ezüst felső nyereg
Fej: három ezüst négylevelű lóhere berakás, szívalakú, ezüst nyakpálca takaró lap, „Eric Clapton” gravírozással
Húrláb: ébenfa húrláb ezüst négylevelű lóhere berakással, gravírozott ezüst húrlábtüskékkel és nyereggel
Hanglyuk: szívalakú, bíbor szív berakásokkal, ébenfa szegéllyel
„A 60-as évek közepén végre találkoztam Tony Zemaitis hangszerkészítő mesterrel. Megkértem, csináljon egy 12-húros gitárt a számomra, nagyobbat, mint amit valaha gyártott, ezüst berakással. Azt akartam, hogy kivételesen díszes legyen. A fejen a négylevelű lóhere és a szív motívum az én ötletem volt. Körülbelül egy év alatt készült el, és hatalmasra sikerült – állítólag ez a világ legnagyobb 12 húrosa. Hasonló méretekkel rendelkezik, mint a mariachi zenekarokban használt akusztikus basszusgitárok. Tony igazán gyönyörű munkát végzett. A Blind Faith-ben játszottam rajta, illetve néhány más anyaghoz is használtam.
Akkoriban volt egy rendkívül viharos kapcsolatom. Egyik nagy veszekedésünk alkalmával felkaptam a gitárt, és összetörtem. Megfogtam a nyakánál, és addig csapkodtam a falhoz, amíg nem maradt belőle semmi. Aztán öt évvel később – mivel a nyaka még megvolt – visszavittem Tony-hoz. Elmeséltem neki a borzalmas esetet, és ahogyan csak tudtam, bocsánatot kértem tőle. Nagyon meg volt döbbenve, de megértette, így épített egy új testet a nyakhoz.”
1980 SANTA CRUZ F
Sorozatszám: 13
Test: jávorfa hátlap és káva, szegélyezett lucfenyő tető, sunburst finish
Nyak: mahagóni nyak, szegélyezett ébenfa fogólap, félbevágott rombusz berakásokkal
Fej: SCGC logó berakás
Bridge: ébenfa húrlábtüskés húrláb
Koptatólap: teknőcmintás
„Amikor otthon vagyok, ritkán játszom elektromos gitáron. A 80-as években általában a Santa Cruz Guitar Company akusztikusain játszottam, mivel nagyon szép hangjuk volt.”
Sorozatszám: 5 9476
Test: single-cutaway mahagóni test, juharfa top „f” lyukakkal, sunburst finish
Nyak: mahagóni nyak, szegélyezett ébenfa fogólappal, téglalap alakú berakásokkal, 22 érintővel
Fej: félbevágott rombusz berakásokkal, Gibson Custom Shop felirat a hátoldalán
Bridge: aranyszínű Tune-o-matic húrláb, stop húrtartóval
Hangszedők: két single-coil Alnico V mágneses, „szappantartó” pickup
Kezelőszervek: két hangerő, két hangszín, 3 állású pickup váltó
„Ez a gitárt elsősorban zeneszerzéshez használtam.”
Forrás: Guitar Player