ZenészmagazinFRANKFURT 2019 MUSIKMESSE & ProLight+Sound

Zenészmagazin | 2019. Május 08., Szerda 08:00

- SOLTÉSZ REZSŐ -

Április hosszú évek óta nemcsak a tavasz üzenetét hozza magával, hanem Európa legnagyobb zene kiállításának hangulatát is, benne leírhatatlan pezsgéssel, hozzá zenével, zenével és zenével.

 

IMG_7085_700x.jpg

 


Musikmesse a naptárban

 

Szerencsés vagyok, mert az elmúlt huszonöt évben szinte törvényszerű volt, hogy rendszeresen látogathattam a kiállítást. Kezdetben a Zenész Magazin, majd később, amikor a tematika a Pro Light+Sound kiállítással bővült, a Médiatechnika is rendszeresen tudósított a kiállításról, sőt volt olyan időszak, amikor egy egész stáb utazott Frankfurtba, hogy tudósítsa az itthon maradottakat a „világ legfontosabb” eseményeiről. Közben ez átalakult, hiszen napjainkban többnyire az egyszemélyes tudósítások korát éljük, ugyanakkor ma már az információ áramlás fénykorában könnyebb helyzetben vagyunk, hiszen az interneten majdnem minden házhoz jön, csak egy valami nem, ez pedig a személyes élmény, amiben csak azok részesülhetnek, akik felülnek a repülőgépre, vagy autóba ülnek, és kiutaznak a Majna-parti városba, hogy megtapasztalják mindazt, ami itt látható.

 

A frankfurti Marriott szálló 41. emeleti ablakából eddig még soha nem látott panoráma tárult elém. Pontosan ráláttam kiállítási területre, a vásárváros elképesztő mérete innen, madártávlatból lenyűgöző képet nyújtott. Érzékelni lehetett a Musikmesse koncerteknek otthont adó Fesztivál Aréna hatalmas sátrának monumentális méretét és a mellette felállított 4K felbontású kijelzők a magasból is káprázatos látványt nyújtottak.

 

 

Yamaha IMG_7088_700x.jpg

 

 

A kiállítás közelről

 

Csupán pár lépés a szállodából és máris a kiállításon voltam. Első utam a Yamahához vezetett. Majdnem megjártam, mert a japán hangszergyártó óriás az elmúlt években mindig a néhány éve épített Portalhaus-ban várta az érdeklődőket. Már majdnem felszálltam a vásári, kisbuszra, mikor megnéztem a belépőmre írt helyszínt, amiről kiderült az igazság. A Yamaha idén a Halle 4.1 szintjén egy Dealer Centerben várta a szakmai érdeklődőket, jelenlétét területileg radikálisan lecsökkentve, csak a legújabb termékeit mutatta be és azt is csak a kereskedők számára. Ez a döbbenetes mértékű, csökkentett területi változás sajnos általános jellegű volt a nagy márkák esetében, ezért – bár tematikailag két kiállítás rendezéséről van szó – a beszámolót mégsem választom ketté, mert önállóan a zenei kiállítást nehezen tudnám leírni.

 

Musikmesse / ProLight+Sound

Remélem, hogy olvasóink közül sokan jártak már Frankfurtban és a leírtakból érzékelni tudják majd a változásokat. Az alaprajzokon a látogató számára jól értelmezhető módon vált ketté a terület.

 

 

HĂśfner_IMG_7173_700x.jpg

 

 

A Musikmesse a kiállítás City Entrance bejárata felől volt megközelíthető, és a 3-as pavilon földszinti és emeleti szintjét foglalta el. Tegyük hozzá, hogy többnyire az akusztikus hangszerek, gitárok, percussionok, húros és fúvós hangszerek képezték a kiállítás javát. Elektromos gitár márkák közül, a közismert Höfner gitárokat láthattuk – köztük a Paul McCartney számára 1963-ban készített legendás hegedűalakú basszusgitárt (vitrinben) – illetve az abból továbbfejlesztett H-500 Relic sorozatot melynek balkezes változata most is kapható. Nem messze innen terült el az AER szerény standja, az általuk gyártott kombók a világ legjobb akusztikus gitárerősítőinek számítanak. Rajtuk kívül itt más, alig volt látható.

 

 

Gibson_IMG_7186_700x.jpg

 

 

Igazi felüdülést jelentett a Halle 4 pavilon emeleti előterében kiállított Gibson vintage bemutató, ami egyedül képviselte a nagy gitármárkákat a vásárban. A kiállított gitárokat meg lehetett vásárolni, bár az áruk meglehetősen borsos volt, így például egy 10 000 eurós Gibson is várta gazdáját.

 

Úgy is mondhatnám, hogy újra kellett tanulnunk idén a „kiállítást” mert ami tavaly még a megszokott helyen volt, az idén már vagy meg sem jelent, vagy éppen más helyre került. A Halle 4 épület első szintjén (4.1), ahol hosszú évekig a ProLight+Sound kapott helyet, most a Yamaha Dealer Center mellett egy Networking Area és egy központi színpad került kialakításra, ami napközben Speaker Cornerként működött, ahol különböző előadások zajlottak. Április 4-én este itt került sor a MIPA és PIPA díjátadásokra, amit az OPUS, a német színházi és színpadtechnikai élet szakmai díjainak az átadása előzött meg.

 

 

LED IMG_7201_700x.jpg

 

 

A Halle 4 földszinti területe éveken át mindig a legnagyobb gitármárkáknak, erősítőknek adott otthont. Néhány éve itt még sorban álltunk Jim Marshall dedikált poszteréért. A gitárok és erősítők most átadták helyüket a Digital Signage műfaj kivetítőinek. Hatalmas LED falak, nagyfelbontású színes display felületek voltak láthatók mindenfelé, ezek a színpadi- fény- és látványtechnikában kitűnően használható elemek, és piacuk feltörekvőben van.

 

 

Vintage IMG_7127_700x.jpg

 


Vintage Stage a Forumban

 

Hiába hirdették plakátok mindenfelé a kiállításon a Forum épületben megrendezett Vintage Stage projektet, bevallom, nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, de amikor véletlenül betértem ide, a látvány azonnal megkapott, és igazi időutazás részese lehettem.

 

 

 

Dynacord IMG_7128_700x.jpg

 

 

Képzeljétek el, hogy a múlt század 60-as éveinek színpadtechnikái voltak itt kiállítva, az első VOX hangfalak a jellegzetes hálós díszítéssel, a Marshall piros színű álló énekoszlopai a jellegzetes V alakú kiképzéssel, amely a benne rejlő 20 Wattos angol Celestion hangszórók membránjának vonalát hivatottak meghosszabbítani, hogy fokozzák a hanghatást. Itt volt a Shure, – abban az időben nálunk kevésbé ismert – ének cucca, négycsatornás erősítő és hozzá a megfelelő hangfalak, és láttunk egy WEM 8 csatornás Audiomaster keverőt is, amivel annak idején Mini koncertet kevertek a Tabánban.

 

 

WEM_IMG_7130_700x.jpg

 

 

Talán van olyan, aki emlékszik még a 60-as évek Dynacord visszhangosítójára, ami sok zenekar álma volt azokban az években. Külön élmény volt találkoznom „Nagy Spulnival”, aki nagy gyűjtő, és mint elmondta, egyik főszereplője volt ennek a Vintage fórumnak. Számos eszközt biztosított a kiállítás számára, melyek ma már a saját tulajdonát képezik, köztük a Locomotív GT legendás MIDAS 40M keverőpultját is. De más vintage cucc is látható volt, keverők, hangfalak, kombók, egy letűnt kor legendás eszközei, melyek szó szerint meghódították a világot, köztük a Dire Straits teljes színpadi cucca is, ami most is megszólalt, az esténkénti Oldtimer koncerteken. A Vintage Forum adott megszólalási lehetőséget a kor híres zenészeinek is, akikkel ott jártamkor éppen a dicső múltról és a jelenkor technikai lehetőségeiről tartottak egyfajta színpadi fórumot a szép számú érdeklődőnek.

 

 

4K IMG_7150_700x.jpg

 

 

Agora / Live Sound Aréna

 

Menjünk ki a szabadba, hátunk mögött tudva a kiállítási csarnokok kissé, vagy nagyon is zajos világát, hogy egy még zajosabb, vagy még hangosabb külső kiállítási teret tekinthessünk meg. Az Agora, amely a Fesztival Aréna és a Halle 3. között terült el, igazi látványossággal szolgált. Frankfurtban első alkalommal itt volt látható a világ legnagyobb méretű 4K felbontású mobil megjelenítője, amelynek 144 m2 felülete már önmagában véve is lenyűgöző hatást keltett. A felületen futó demó rendkívül élénk, „vivid” színvilágú képei már messziről  vonzották a tekintetet, és bárhol, bármilyen szabadtéri koncerten kerüljenek majd bevetésre az óriás display-ek, minden bizonnyal nagy tetszést aratnak majd. A 4K megjelenítőket forgalmazó HD Ledshine Rental cég központja Belgiumban van, de Dubaiban is van irodájuk, ami üzleti szempontból valószínűleg jó döntésnek számít. Itt Frankfurtban – noha az elmúlt években már bejárta Európát, két évvel ezelőtt Prágában is járt, tavaly pedig az Eiffel torony előtt állították fel, ahol a foci világbajnokság meccseit láthatta a francia főváros közönsége – óriási siker aratott.

 

 

4K IMG_7160_700x.jpg

 

 

Pár száz méterre innen a Halle 8 csarnok előtti téren az un. Live Sound Arena adott helyet a szabadtéri hangosító berendezések bemutatójának. Egetverő hangerővel szóltak az itt hallható bemutatók, a hangzás mégis briliáns volt, a minőség nem ment a hangerő rovására. Rendszeresen tömegek hallgatták a moderátorok bemutató kommentárjait, a különböző hangfalpárok megszólalása elképesztő élmény volt. Facebookos beszámolómban erről is esett szó, noha érzékelni a kiváló hanghatást és az elképesztő hangerőt, valójában csak itt, a helyszínen lehetett. No, de menjünk vissza beltérbe, hiszen a profi stúdió cuccok bemutatója innen csupán pár lépésre volt, nem is beszélve a szemerkélő esőről…

 

 

Austrian Audio IMG_7117.jpg

 

 

ProLight+Sound lendületben

 

Kezdetben még csak a szárnyát bontogatta, de egyre dinamikusabban érzékeltette fontosságát a színpadtechnika a kiállításon, napjainkra pedig átvette a vezető szerepet a két tematika vonatkozásában. A Halle 8 csarnok hatalmas területe a kiállítók szebbnél szebb standjaival kifejezetten jó benyomást keltett. Itt kaptak helyet a stúdió berendezésekkel, felvevőkkel, mikrofonokkal, színpadi hangfalakkal és erősítőkkel megjelenő gyártók, köztük a számunkra teljesen új Austrian Audio stúdió mikrofon és fejhallgatógyártó cég, akik a korábban nemzeti szimbólumnak számító AKG szellemi örökségére alapították az új márkát. Velük még később is foglalkozunk majd.

 

 

HK Audio IMG_7264_700x.jpg

 

 

A termékbemutató standok, ismert márkák között sétálva és összehasonlítva a mai állapotot az emlékeimben élő régebbi megjelenésekkel, nagy eltérések tapasztalhatók. A korábban óriás standokon megjelenő cégek legtöbbje, idén többnyire mini standokon volt látható. Csupán két standot tudnék kiemelni ebből a közegből, az egyik a HK Audio német színpadi hangosítással foglalkozó cégé, akik pár éve még csak egy jelképes sarokrészben mutatták be termékeiket a Halle 4.1 helyszínen, a Sennheiser óriás standja mellett.

 

 

Adam_IMG_7228_700x.jpg

 

 

A másik pedig az elképesztő fejlődést produkáló Adam Hall Group, akikhez számos brand tartozik, így többek között az LD Systems, a Palmer és a Cameo is, az Adam Hall az idei ProLight+Sound leglátványosabb, és tartalomban is bővelkedő bemutatóját produkálta.

 

 

Carlsbro_IMG_7267_700x.jpg

 

 

Természetesen jó volt látni a régi márkákat is, mint például az angol Carlsbro standját, akik többek között a Studiomaster keverőket és aktív monitorládákat gyártanak, mellesleg már évek óta az angol elektromos dobpiac egyik potenciális szereplői.

 

 

Avid_IMG_7250_700x.jpg

 

 

 

Riedl_IMG_7102_700x.jpg

 

 

Itt láthattuk a tajvani illetőségű és nálunk kevésbé ismert Mipro mikrofongyártó standját is, akik a legújabb wireless mikrofonokat és mobil hangosító szettjeiket állították ki. Az elmaradhatatlan és legendás Klotz kábelek és csatlakozók ugyancsak hagyományos szereplői a frankfurti kiállításnak, mint ahogy immár évek óta annak számít az audio szoftvereiről is ismert AVID és a kommunikációban verhetetlen Riedel is. Az utóbbi cég megjelenése azt is igazolja, hogy a backstage és security kommunikáció mára már nélkülözhetetlen része lett a rendezvényszervezésnek, és napjainkra a nagy koncertek és egyéb tömegrendezvények lebonyolításának szerves részévé vált.

 

 

IMG_7109_700.jpg

 

 

Külön standon jelent meg idén is a Yamaha PRO részlege, a cég digitális keverői mindig nagy sikert aratnak a kiállításon. A közelben kapott helyet helyet a Zoom is, akik digitális felvevőivel és gitár pedáljaival keményen ott van a piacon. A ProLight+Soundon kiállított Zoom Q2n-4K kamerájukat elsősorban a zenészeknek szánták.

 

 

Zoom_IMG_7107_700x.jpg

 

 

Egymástól szinte csak lépések választották el a nagy márkákat, így a másik keverőmágust a LAWO-t is, aki köztudottan a televíziós közvetítőkocsik területén vívott ki magának nagy elismerést és tekintélyes piaci részesedést. 50 éves jubileumát ünnepelte a nálunk is jól ismert hangszórógyártó a Beyma, és bemutatta legújabb termékeit az angol Wharfedale Pro cég is, amely mellesleg pár hete vonta ki Magyarországról szórakoztató elektronikai termékeit.

 

 

Lawo_IMG_7226_700x.JPG

 

 

A kiállítók a legkülönbözőbb módon hívták fel magukra a figyelmet, persze nem mindig sikerrel. Még ma is a leghatásosabb módja a közönségvonzásnak, ha valaki élő zenével demózik a saját standján, ilyenkor legalább 5-10 percre, amíg a produkció tart, a hallgatóság megáll a stand előtt. Nagyon ötletes volt az olasz kábelgyártó „tasker” színes kábelbabája, amit a cég termékeiből alakítottak „látványnak”, de szó szerint, a kutyát sem érdekelte, a relatíve nagy standon ott jártunkkor, egy árva érdeklődőt sem láttunk.

 

 

Újdonságok Frankfurtból

 

 

Yamaha N1X_a_0003_f_700x.jpg

 

 

Yamaha

 

A japán óriás, noha – mint írtuk – kis területen képviseltette magát a Musikmessén, mégis számos újdonságról kaptunk információt, melyek közül most néhányat megosztunk olvasóinkkal.

 

A digitális zongorák népszerűsége töretlen, és a Yamaha ebben tovább erősíti piacvezető pozícióját. Az AvantGrand N1X-ben két világhírű zongora, a Yamaha CFX Concert Grand és a Bösendorfer Imperial valósághű hangmintáit élvezhetjük csúcstechnológiás megoldások, mint pl. a Virtual Resonance Modeling, és számos más modern szolgáltatás mellett, természetesen mindezt a Yamahára jellemző esztétikus kivitelben.

 

 

Yamaha YDP-164_keyvisual_wh_1_700.jpg

 

 

ARIUS YDP-164

 

 

A zászlóshajót követi még számos további hangszer, köztük az ugyancsak vadonatúj ARIUS YDP-144, amely fekete, fehér és rózsafa színben kapható, mellette az ARIUS sorozat YDP-164 típus, hasonló szolgáltatásokkal, matt fehér un. White Ash színben, és itt van még a sorozat 3. tagja az ARIUS YDP-S54 digitális zongora, ami szintetikus elefántcsont és ébenborítású billentyűzetet kapott, valamint számos olyan extra szolgáltatást, amivel a Yamaha a vásárlók kedvébe kíván járni. (Az új ARIUS YDP digitális zongorákról előző, 213. számunkban részletes cikket közöltünk.)

 

 

Yamaha_RS720BX_vintagewhite_f_0001_f.jpg

 

 

Yamaha RS702B_black_f_0001_f_700x.jpg

 

RS720BX és RS702B

 

 

A kiállításon ugyan kissé eldugták, de a sajtóanyagban azért megtaláltuk a nálunk is népszerű Revstar gitárok legújabb, 2019-es modelljeit. Az RS720BX stílusa, feelingje és hangja összetéveszthetetlenül klasszikus, de egyetlen részlet sem maradt meg csupán a tradíció okán. Az egyedi hangolású YGD humbucker pickupok, a Bigsby tremoló, a 70-es évek Super Flighter sorozata által inspirált berakások és az elegáns fényes lakkozás az időtlen jellemzőket igazi modern klasszikussá varázsolták. Majdnem ugyanezt tudja az RS702B gitár is, de ezeknek a modelleknek a P-90 Single Coil hangszedők adják meg a karakterét. A további három Revstar újdonságról lásd külön írásunkat!

 

 

 

Line 6_relay-g10s-wireless_700x.jpg

 

 

Találkoztunk a Line 6 Relay G10S wireless rendszerével is, amelyről szintén előző számunkban cikkeztünk, a nagy tudású és kedvező árú rendszer biztosan nagy népszerűségnek örvend majd a márka rajongóinak körében.

 

 

Yamaha IMG_7087_DXR mkii_700x.jpg

 

 

A Yamaha a ProLight+Sound kiállításon a cég digitális pultjai mellett új aktív, kétutas ládákat is bemutatott, a korábbi közkedvelt DXR sorozat, DXR mkII néven újul meg. A széria négy aktív hangfalat tartalmaz, 8, 10, 12 és 15 inches mélyhangszóróval szerelve, mindegyikben egy 1,75 collos neodímium mágneses, nyomókamrás magassugárzó dolgozik. Erről a sorozatról is külön írásban számolunk be.

 

 

 

Martin IMG_7175.jpg_700x.jpg

 

 

Martin Guitars

 

Visszatért a legendás amerikai gyártó a Musikmessére, magával hozva egy sor közkedvelt modellt, köztük a világhírű Size 1 akusztikus gitár replikáját, amely 1843 óta az egyik legkeresettebb Martin modell. A Martin új akusztikus gitár húrokat is hozott magával a kiállításra. A több éves kutatás eredményeként megalkotott, új technológiával készített háromfajta kiszerelésben kapható, különböző komponensekből készült akusztikus húrkészlet ellenáll a korróziónak, hosszabb élettartamot biztosít felhasználójának és csendes és könnyebb játékmódot nyújt.

 

 

 

LD Systems MAUI P900_700x.jpg

 

 

Adam Hall / LD Systems

 

Már korábban is jeleztem, hogy a legnagyobb fejlődést – nem csak látványban – számomra az Adam Hall csoporthoz tartozó LD Systems produkálta a kiállításon. Óriási standon jelentek meg, számos új, vagy tovább fejlesztett berendezés mellett, a folyamatosan megújuló MAUI sorozat az egyik legnagyobb sztár. A MAUI P900 oszlop, a Porsche tervezőirodával együttműködve készült, elnyerte a német Design Díjat, mellette az IF Award és a Red Dot 2018 díjakat is. Az LD Systems MAUI® P900 tökéletes választás exkluzív élő események kivételes hangminőséget és széles lesugárzást igénylő hangosítási megoldásaihoz. Elegáns megjelenése gyakorlatilag bármilyen környezethez alkalmazkodik. A MAUI® P900 Cocoon White, Platinum Grey, vagy Graphite Black színben kapható.

 

 

Ld-systems-maui-i1--psneurope 700x.jpg


LD Systems MAUI i1

 

 

MAUI i1 márkanév alatt újdonságként került kiállításra a cég fix telepítésű oszlopsugárzója, melyet fekete és fehér színben láthattunk. A kétutas aktív hangsugárzóban 9 db 3”-os szélessávú hangszóró és 2 db 1”-os neodímium mágneses magassugárzó szólaltatja meg a 120 W teljesítményt. Az LD Systems Az IPA sorozatú végerősítőivel tovább bővítette fix telepítésre szolgáló eszközeinek sorát. A négycsatornás, DSP vezérelt IPA412 120W-ot teljesít, míg az IPA424 240W-ot ad le.

 

 

LD systems U500 IEM_700.jpg

Az LD Systems tovább lépett a professzionális fülmonitor rendszerek terén is, a kiállításon mutatkozott be az U500 IEM sorozat, melyet elsősorban zenekaroknak, zenészeknek ajánlanak. A fülmonitor rendszer készletben kapható fülhallgatóval, vagy anélkül, adóteljesítménye szabályozható 2 mW, 10 mW és 30 mW között, annak érdekében, hogy világszerte megfeleljen az ország-specifikus szabályoknak. Az LD Systems termékeit Magyarországon az Elimex forgalmazza.

 

 

Összegzés

 

Összesen több mint 85 ezer látogató érkezett idén a Frankfurtba, és mintegy 25 000 zenerajongó látogatta meg a Musikmesse Fesztivál eseményeit. A szakmai látogatók több mint fele Németországból érkezett, ezen kívül Európából és a világ 130 országból jöttek látogatók, köztük Izlandról és Új-Zélandról is.

 

Az új technológiák új lehetőségeket és új kockázatokat jelentenek mindenki számára, aki a zeneiparban tevékenykedik. A frankfurti Musikmesse kiváló perspektívát mutatott az innovatív formáknak, melyek inspirációs forrásként kaptak helyet a kiállítás programjában. Mindez új korszak kezdetét, új zenei kifejezések születését, a dalok gyártásának és az audió-technika trendjeinek forradalmi változását hozza magával. Mindennek a jelei már jó ideje jelen vannak az online kereskedelemben, a szociális médiában és átalakítják a karrierépítés eddig megszokott formáit a 21. századi zeneiparban.

 

Az átalakulási folyamatban lévő Musikmesse ezeknek a kihívásoknak kíván platformot teremteni, egyben kommunikációs felületet biztosítani egy felnövekvő és progresszív zenei szakterületen működő és alkotó generáció számára.

 

https://musik.messefrankfurt.com/frankfurt/en.html

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.182914 másodperc.