zenesz_logo.png



A Behringer mikrofonokkal kapcsolatos tapasztalataimat most megosztom veletek néhány sorban.

 

B-1.jpg

 

 

 

Kezdjük a csomagolással. A B-5-höz jár egy kemény műanyag tok, amely szivacságyban tartja a mikrofont, a tartozékként mellékelt kör karakterisztikájú kapszulát, a szivacs „szélvédőt” és a mikrofonkengyelt. Ebben az árkategóriában ez több mint kielégítő. Ezek után kíváncsi lettem milyen tokot adnak a B-1 és B-2 mikrofonokhoz. Csalódás ért. Kellemes csalódás, mert egy igazi kisbőröndöt kapunk a mikrofonhoz és tartozékaihoz, lekerekített eloxált alumínium élekkel, fogófüllel, zárakkal, fekete műbőr oldalakkal.

 

A mikrofonhoz adnak (szél)védő szivacsot, gumi felfüggesztésű kengyelt, amelybe a nyitó (szétfeszítő) karok segítségével könnyedén bele lehet helyezni a mikrofont. És ami fontos, hogy a kengyelt vékony filcpárnával bélelték. A mikrofonok háza fémből készült, a test mattra nikkelezett, míg a kapszulát körülölelő rács fényes fémbevonatot kapott. A B-1 és B-2 mikrofonok rácsa dupla, azaz kívül ritka szövésű, belül pedig sűrű szövésű rács található. A feliratokat a mikrofon testbe gravírozták (vésték), majd feketére festették.

 

A B-2 mikrofont három kapcsolóval látták el, ezekkel lehet csillapítani a mikrofon érzékenységét 10 dB-lel, be lehet kapcsolni 6 dB/okt meredekségű 150 Hz-es mélyvágó szűrőt, vagy kiválasztani a kör, a nyolcas vagy a vese karakterisztikák valamelyikét. A karakterisztika váltási lehetőség megkívánja, hogy a mikrofonba két kapszulát építsenek. Talán erre utal a B-2 típusjel. Így a mikrofon erősítőrendszerének átkapcsolásával alakíthatók ki a különbözőféle karakterisztikák.

 

A B-1 és B-5 mikrofonok is rendelkeznek egy kapcsolóval. Ezzel lehet bekapcsolni a felüláteresztő szűrőt vagy 10 dB-lel csökkenteni a mikrofon érzékenységét. A 6 dB/okt meredekségű szűrő törésponti frekvenciája a B-1 esetében 75 Hz, a B-5 mikrofonnál 150 Hz. A B-1 és B-2 mikrofonoktól eltérően a B-5 hengeres szivar alakú mikrofon. Itt van mód a kapszula lecserélésével a karakterisztika megváltoztatására, a kör és a vese karakterisztikájú kapszulát is tartalmazza a csomag. Ezek a mikrofonok képesek az igen nagy 138-150 dB hangerejű hangforrást is kis torzítással fogadni. Frekvencia átvitelük széles, zajuk kicsi.

B-2.jpg

 

A mikrofonokkal beszédhangot rögzítettem keverőpulton keresztül, majd a felvételt keverőn keresztül stúdió monitoron meghallgattam, illetve próbáltam hangszínezni az anyagot. A B-1 és B-2 mikrofonokat meghallgattam a náluk sokkal drágább AKG Solidtube ellenében, viszonyítási alapként.

 

Az AKG nyugodt, telt, meleg, finom, sima hangjához képest első hallásra a B-2 nyíltabbnak tűnt, de valójában kicsit hiányzik a mélyközép, ezért kicsit torokhangú. Több a magasa, ezért keveréskor kevesebbet kell emelni a tetején, így kisebb zajjal ússzuk meg a dolgot, ezek a magasak picit szúrósak, ellenben tiszták. Mikor átkapcsolom nyolcas karakterisztikára, hangja teltebbé válik. Kör karakterisztikával elvékonyodik, még a mélyekből is veszít. Sajnos nem minden frekvencián kör a kör. Hátulról kicsit szúrós, oldalról középmagasban lyukasnak tűnik.

 

A B-2 a B-1-hez képest teltebb, vastagabb, a B-1 viszont szárazabb. A mélyvágó szűrő a B-2-t túlságosan vékonyítja, de a B-1 esetében csak a szub mélyeket vágja le. Bizonyos alkalmazásokban, például gitáralapok elé téve a mikrofont, mind a kettő lehet jó vagy kevésbé jó. A szivacs felrakásával veszítünk ugyan a részletekből, de cserébe teltebb hangot kapunk. Éneknél mindenképp ajánlatos feltenni, hogy megvédjük a mikrofont a szélzajoktól és a nedvességtől.

 

B-5.jpg

 

A B-5 nagyon érzékeny a szélzajra, ezért mikor próbálgattam azonnal rátettem a szivacsot, de még ez is kevésnek bizonyulhat szabadtéri alkalmazásoknál, mikor fúj a szél. Ilyenkor a mélyvágó szűrő is sokat segíthet a dolgon. Jó a jelenlét érzet, kevésbé nyílt, de legalább sima. Ha magasat emelek, nem válik bántóvá vagy agresszívvá.

 

A B-5 tulajdonságai alapján jól használható cintányérokra, vonós hangszerekre (hegedű, brácsa), de kevésbé jó akusztikus gitárhoz vagy fúvós hangszerekre (fuvola). A B-2 és B-1 jó lehet gitáralapok elé, vastagabb hangú énekesekhez (még a drága mikrofonok sem jók minden énekeshez), csellóhoz, bőgőhöz, szaxofonra, de trombitához már kevésbé ajánlom. Ezek a mikrofonok jól jönnek azoknak, akik otthoni stúdióikban felvételeket készítenek, de felrakhatjuk őket színpadra is, a B-2 pedig komolyabb dolgokra is képes lehet. ( - )